På Kyrkskolan arbetar vi för att alla elever ska trivas, känna sig trygga och uppnå goda resultat. Vi är stolta över vår personalgrupp med god kompetens och behörighet. Vi är även stolta över vår stora skolgård som ger en inbjudande utemiljö som vi använder både för lek och undervisning.


fredag 20 augusti 2021

År 6 veckobrev v.34 läsår 21/22

 År 6 veckobrev v.34 Läsår 21/22


Hej alla föräldrar och elever!

Det var härligt att få träffa alla elever igen efter ett långt  och härligt sommarlov. De har vuxit!

Klass 6A träffade Mirelle och Jenny i onsdags och är nu igång med hemkunskapen. Första lektionen bakade de fröknäcke. 

Moderna språk har också kommit igång enligt schema och eleverna var nöjda och glada efter sina första lektioner!

Eleverna har fått helt nya chromebooks. Det är viktigt att de tar hem datorn varje dag och ser till att den är laddad till nästa skoldag.

Vi vill även påminna er föräldrar att uppdatera era kontaktuppgifter

Eleverna har fått hem ett klass-schema. Det kan fortfarande ske lite små förändringar men de praktiska ämnena och start- och sluttider ligger fast på schemat.

I fredags var det våra sexors tur att lämna över färgglada blå kepsar till förskoleklass. Härligt och fint att se hur de välkomnade våra färska elever på Kyrkskolan!



Kom ihåg v.34

Måndag:

  •  Idrott - 6A och 6B



Tisdag: 



Onsdag:

  •  Språk - 6a och 6b

  • Hemkunskap - 6a


Torsdag: 


Fredag:

  • Idrott - 6A och 6B

  • Språk - 6a och 6b


Denna vecka arbetar vi med:

NO

Under denna vecka kommer vi  att starta upp ett område i NO som handlar om Magnetism. 


Vi kommer bland annat att lära oss om:

  • hur magneter och kompasser fungerar

  • hur man kan skapa en magnet

  • permanentmagneter och elektromagneter

Viktiga ord och begrepp:

magnetfält, nordpol, sydpol, permanentmagnet, elektromagnet, attraherar, repellerar, magnetit, elektroner, atom

SO

Vi startar upp med Samhällskunskap-Media.

Media spelar en allt större roll i det moderna samhället. Vi kommer att arbeta med media och kommunikation. 

Hur påverkar media samhället och vår vardag? Hur regleras media, vad reklam är för något och mediernas roll i demokratin.Hur kommunicerar vi idag jämfört med förr? 

Undervisningens innehåll består av:

  • Föreläsningar

  • Diskussioner

  • Du kommer att få göra en egen undersökning om hur DU använder medier

  • Du kommer att få läsa och svara på frågor 

  • Vi kommer att arbeta med boken “Värsta bästa nätet” och diskussionsfrågor

  • Vi kommer att analysera olika reklamfilmer från youtube

  • Vi kommer att analysera reklam utifrån könsroller


När vi är klara med arbetsområdet förväntas du kunna besvara följande frågor:

  • Hur påverkas vi av medier?

  • Hur kan vi påverka andra med hjälp av medier?

  • Vilken roll har medierna i ett demokratiskt samhälle? (Hur fungerar medier i en diktatur?)

  • Vilka för- och nackdelar finns det med reklam?

  • Diskutera vad sociala medier är och hur sociala medier påverkar oss

Bedömning:

  • Formativt under arbetets gång. Det du gör under lektionerna bedöms

  • Du kommer att ha ett test på begreppen

  • Reklamfilm i grupp.

Begrepp:

  • Medier

  • Reklam

  • Opinionsbildning

  • Information

  • Budskap

  • Avsändare

  • Mottagare

  • Journalist

  • Sociala medier

  • Propaganda

  • Tryckfrihet 

  • Yttrandefrihet

  • Censur

Hela arbetet ligger i classroom

SVENSKA


Den här veckan startar vi ett par olika områden i svenska:

  • Högläsningsprojektet “Morris Mohlin på iskallt uppdrag”.

Varje vecka läser jag högt ur boken och boken bearbetas på olika sätt. Uppgifter kommer att läggas i classroom.

Eleverna tränar hörförståelse, att göra textkopplingar, inferenser ( läsa/ lyssna mellan raderna ) och att ge omdöme om sin lyssnarupplevelse.

Det är en rolig bok, full med humor och dråpliga inslag, men som även handlar om att vara i början av tonåren med allt vad det innebär. Den som gillar att läsa böckerna om Gregs bravader kommer att älska den här!

  • Stavningstema med lång och kort vokal, e-ä, samt o-å-ljudet.

  • Vi studerar texter från nationella prov i år 6 där stavning och skrivregler bedöms.

  • Eleverna gör ett förtest.

  • Arbete i grupper/ stationer med tre olika delar; skrivarbete i ett häfte, arbete på datorn i “ Elevspel “samt spel/ lekar.

  • Stavningen bedöms kontinuerligt i texter.

På högstadiet får eleverna sällan/ aldrig öva sin stavning, så detta är lite av sista chansen. I vår övar vi även tj- och sj-ljudet. Därefter har vi gått igenom alla stavningsregler i år 4-6.

  • Lilla Aktuellt skola

  • Vi ser på förra fredagens avsnitt.

  • Diskuterar viktiga frågor.

  • Svarar skriftligt på frågor i classroom.

Den muntliga aktiviteten bedöms vid dessa tillfällen.

MATEMATIK


Koll på matematik, 6A kapitel 2 “Geometri”: 

Den här veckan arbetar vi med:

  • Cirkelns olika delar: radie, diameter, medelpunkt och cirkelsektor

  • Vi beräknar cirkelns omkrets och area

  • Vi repeterar även några matematikområden

 som vi arbetat med under år 4 och år 5.


     

TEKNIK

Mer tid läggs i ämnet svenska i början av höstterminen.

Teknik ligger 30 min/ vecka i år 6 och vi kommer att lägga teknikteman på svenskatimmar senare.


ENGELSKA



MUSIK


   

IDROTT


TRÄ- OCH METALLSLÖJD



Moderna SPRÅK


Engelska:

Eleverna arbetar två veckor med ett minitema “ Summer “.

De intervjuar varandra och ställer frågor på engelska för att därefter presentera varandras sommar.

Vi arbetar med ord om sommaren och skriver en kort text på engelska.

HEMKUNSKAP 




Väl mött// Helena, Karin O, Karin Å, Shinal, Ranya, Ulf, Jerry och Linda


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar