År 6 veckobrev v.40 Läsår 21/22

Hej alla föräldrar och elever!
Denna vecka, 40, är det studiedagar torsdagen den 7/10 och fredagen den 8/10.
Vi vill hälsa vår nya musiklärare Ellinor välkommen till oss!
Kom ihåg v.40
Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Språk - 6a och 6b
Praktiskt hemkunskapsprov, bakning - 6a (halva gruppen denna veckan och andra halvan v.41)
6A Sv - litet bedömningstillfälle i Källkritik ( se sv nedan )
Torsdag:
Fredag:
Denna vecka arbetar vi med:
NO | Bedömningstillfälle v.41: (inför provet ligger i classroom) 6A tisdag 6B onsdag
Vi prövar att göra en spik magnetisk. Vi diskuterar även hur man kan förstöra den magnetiska kraften i en magnet och vad som menas med en permanentmagnet. .
Vi kommer bland annat att lära oss om: hur magneter och kompasser fungerar hur man kan skapa en magnet permanentmagneter och elektromagneter
Viktiga ord och begrepp: magnetfält, nordpol, sydpol, permanentmagnet, elektromagnet, attraherar, repellerar, magnetit, elektroner, atom

|
SO | Vi har nu börjat med arbetsområdet: Religion och det tre världsreligionerna, kristendom, judendom och islam. Vi började med att repetera arbetet med hinduism och buddhism.  Vi tränar på begreppen: ceremoni, troende, religiös, tradition, högtid, helig, heliga skrifter samt gudstjänst.
När området är avslutat förväntas eleverna kunna:
Vad har kristendomen för heliga platser, högtider, ritualer, symboler, skrifter och levnadsregler? Vad har islam för heliga platser, högtider, ritualer, symboler, skrifter och levnadsregler? Vad har judendomen för heliga platser, högtider, ritualer, symboler, skrifter och levnadsregler? Specifika handlingar och tankar ex. om vad kristna tror händer efter döden. Specifika handlingar och tankar ex. om vad muslimer tror händer efter döden. Specifika handlingar och tankar ex. om vad judar tror händer efter döden. Likheter och skillnader mellan dessa 3 religioner.
|
SVENSKA
| 
6B: Må 4/10 6A: Ons 6/10 Förberedelse: Läsa s. 11-13 i häftet om Källkritik för att kunna svara på frågorna: Vilka källor brukar du använda när du skriver faktatexter? .Vilka källor brukar du använda när du ska läsa eller lyssna på nyheter?
Övriga uppgifter handlar om att fundera över olika källors trovärdighet. Vi börjar med att studera några texter för att börja lära oss vad som är utmärkande för en argumenterande text. Tillsammans funderar vi över var vi hittar dessa texter och ev studerar vi några elevtexter och bedömer deras kvalitéer.
|
MATEMATIK
| Bedömningstillfälle tisdag, v.40: “Trianglar” (inför provet ligger i classroom)
Vi lär oss: spetsvinklig triangel, trubbvinklig triangel, rätvinklig triangel, liksidig triangel och likbent triangel mäta vinklar beräkna en triangels vinkelsumma med okänd vinkel x rita trianglar med givna vinklar
|
TEKNIK | Mer tid läggs i ämnet svenska i början av höstterminen. Teknik ligger 30 min/ vecka i år 6 och vi kommer att lägga teknikteman på svenskatimmar senare.
|
ENGELSKA
| Vi har jobbat med muntlig uppgift, då ska eleverna presentera sig själv och prata om familjen. De skulle skriva en argumentation, sedan ska de tala om varför de tror så på tisdag. |
MUSIK
| |
IDROTT | Eleverna kan även fortsatt läsa på dokumentet om Kroppsliga och mentala effekter av träning som ligger i classroom Vi börjar inomhusidrotten v.41 och då ska vi ha idrottskläder och handduk på alla idrottslektioner. Vilket innebär att v.38-39-40 gäller inga idrottskläder eller handduk. Då är vi fortsatt utomhus och har idrott, enligt uppmaningar från UBK. |
TRÄ- OCH METALLSLÖJD
| Arbetet med klockan är i full gång och nu gäller det att planera upp ett eget projekt som kan göras under tiden och efter att klockan är färdig. |
Moderna SPRÅK
| Engelska: Vi arbetar med regelbundna verb som slutar på - ed ( preteritum ) samt arbetar med muntliga övningar. |
Väl mött// Helena, Karin O, Karin Å, Shinal, Ranya, Ulf, Jerry och Linda
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar