År 6 veckobrev v.45 Läsår 21/22

Hej alla elever och föräldrar!
Nu väntar ett välförtjänt höstlov. Hoppas på mycket sol och inte alltför kallt väder.
Som vi skrivit tidigare, så på måndagar mellan kl.14.50-15.50 finns nu möjlighet för de elever som önskar att få hjälp med skolarbete efter skoldagens slut. Där kan eleverna få hjälp med en läxa, inför ett prov, ett arbete som ska avslutas och lämnas in eller om man varit mycket frånvarande. Studiehjälpen bestäms mellan elevens mentor och vårdnadshavare. Maila barnets namn och klass till mentor och Linda Lenngren (linda.lenngren@norrkoping.se ).
Eleverna kommer idag att få hem (i pappersform) information om vaccination dos 1 och 2 för barn 12-15 år på kommunens skolor.
Hemuppgiften under fredag eftermiddag:

Kom ihåg v.45
Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Språk - 6a och 6b
Hemkunskap - 6A
Torsdag:
Fredag:
Denna vecka arbetar vi med:
NO | Vi fortsätter arbeta med “Ljudet”. .
Vi kommer bland annat att lära oss om:
Viktiga ord och begrepp: Decibel, ton, eko, ljudvåg, ljudhastighet, ljudstyrka, tonhöjd, luftmolekyl, tryckvåg, vibrationer, brus, buller, frekvens, grundton, Hertz, klang, förtätningar, förtunningar

|
SO | Vi fortsätter att arbeta med Religion och “De tre världsreligionerna, kristendom, judendom samt islam”. Vi koncentrerar oss nu mest på islam och att jämföra likheter och skillnader mellan de tre syskonreligionerna.  |
SVENSKA
| 
Argumenterande texter 
|
MATEMATIK
| Koll på matematik, 5B kapitel 2 “Sambandet mellan bråkform, decimalform och procentform”: Den här veckan lär vi oss om: 
Vi tar oss även an problemlösning! |
TEKNIK | Tema uppfinnare och uppfinningar! Arbetet är igång och vi arbetar ett par lektioner till med temaområdet. Slutdatum bestäms lite senare.
Arbetet med uppfinnare och uppfinningar knyter ihop flera kunskapskrav i teknik, svenska samt NO-ämnen. Instruktioner och kunskapskrav finns i classroom.

|
ENGELSKA
| Vi kommer att ha muntligt nationellt prov i engelska under tisdagen. Under 15 minuter genomför eleverna sitt prov med sin parkompis. Detta muntliga delprov relaterar framför allt till fyra av de långsiktiga målen i kursplanens syftestext: Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: • förstå och tolka innehållet i talad engelska … • formulera sig och kommunicera i tal … • använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådda • anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
Vi arbetar också klart med: Onsdagens lektion delger vi varandra vår muntliga och skriftliga framställning |
MUSIK
| |
IDROTT | V.42-43.Vi arbetar med redskapsgymnastik. Under 3 lektioner övar eleverna för att sedan filma och lämna in sina 3 bästa övningar i redskapen. Veckan efter fortsätter vi jobba med “sammansatta grovmotoriska rörelser” i hinderbanor. |
TRÄ- OCH METALLSLÖJD
| Arbetet med klockan är i full gång och nu gäller det att planera upp ett eget projekt som kan göras under tiden och efter att klockan är färdig. |
Moderna SPRÅK
| Engelska: Vi fortsätter att träna på att ställa frågor i ett samtal med “ do “ . |
Väl mött// Helena, Karin O, Karin Å, Shinal, Ulf, Jerry och Ellinor
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar