På Kyrkskolan arbetar vi för att alla elever ska trivas, känna sig trygga och uppnå goda resultat. Vi är stolta över vår personalgrupp med god kompetens och behörighet. Vi är även stolta över vår stora skolgård som ger en inbjudande utemiljö som vi använder både för lek och undervisning.


fredag 29 oktober 2021

År 6 veckobrev v.45 Läsår 21/22

                                                År 6 veckobrev v.45 Läsår 21/22


Hej alla elever och föräldrar! 

Nu väntar ett välförtjänt höstlov. Hoppas på mycket sol och inte alltför kallt väder.

Som vi skrivit tidigare, så på måndagar mellan kl.14.50-15.50 finns nu möjlighet för de elever som önskar att få hjälp med skolarbete efter skoldagens slut. Där kan eleverna få hjälp med en läxa, inför ett prov, ett arbete som ska avslutas och lämnas in eller om man varit mycket frånvarande. Studiehjälpen bestäms mellan elevens mentor och vårdnadshavare. Maila barnets namn och klass till mentor och Linda Lenngren (linda.lenngren@norrkoping.se ).

Eleverna kommer idag att få hem (i pappersform) information om vaccination dos 1 och 2 för barn 12-15 år på kommunens skolor.

Hemuppgiften under fredag eftermiddag:


Kom ihåg v.45

Måndag:

  •  Idrott(inomhus) - 6A och 6B

  • Studiehjälp kl 14:50-15:50


Tisdag:

  • NP i engelska, muntligt prov.

 

Onsdag:

  • Språk - 6a och 6b

  • Hemkunskap - 6A



Torsdag: 



  

Fredag:

  • Språk - 6A och 6B

  • Idrott(inomhus) - 6A och 6B


Denna vecka arbetar vi med:

NO

Vi fortsätter arbeta med “Ljudet”.

.


Vi kommer bland annat att lära oss om:

  • Vad är ljud

  • Tonhöjd och ljudstyrka

  • Ljud i olika material

  • Brus och buller

  • Örats olika delar och hur dessa fungerar

  • Hörselskador



Viktiga ord och begrepp:

Decibel, ton, eko, ljudvåg, ljudhastighet, ljudstyrka, tonhöjd, luftmolekyl, tryckvåg, vibrationer, brus, buller, frekvens, grundton, Hertz, klang, förtätningar, förtunningar




SO

Vi fortsätter att arbeta med Religion och “De tre världsreligionerna, kristendom, judendom samt islam”.

Vi koncentrerar oss nu mest på islam och att jämföra likheter och skillnader mellan de tre syskonreligionerna.                                          

          

SVENSKA


  • Vi gör ett litet uppehåll med Högläsningsprojektet “Morris Mohlin på iskallt uppdrag” , för att fokusera på argumenterande texter.

Argumenterande texter

  • Vi fortsätter att arbeta med läsförståelse av argumenterande texter “ Durstads café “. Texter och uppgifter ligger i classroom.

  • Vi läser några texter och försöker hitta dessa språkliga knep. Eleverna arbetar i små grupper/ par.

  • Eleverna fortsätter att träna på att skriva korta argument - för- och motargument.

  • Eleverna börjar att planera sin argumenterande text.


MATEMATIK


Koll på matematik, 5B kapitel 2 “Sambandet mellan bråkform, decimalform och procentform”:

 

Den här veckan lär vi oss om:




Vi tar oss även an problemlösning!

  

TEKNIK

Tema uppfinnare och uppfinningar!

Arbetet är igång och vi arbetar ett par lektioner till med temaområdet.

Slutdatum bestäms lite senare.


Arbetet med uppfinnare och uppfinningar knyter ihop flera kunskapskrav i teknik, svenska samt NO-ämnen. Instruktioner och kunskapskrav finns i classroom.



ENGELSKA


Vi kommer att ha muntligt nationellt prov i engelska under tisdagen. Under 15 minuter genomför eleverna sitt prov med sin parkompis. 

Detta muntliga delprov relaterar framför allt till fyra av de långsiktiga målen i kursplanens syftestext: 

Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

förstå och tolka innehållet i talad engelska …

• formulera sig och kommunicera i tal … 

• använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådda

 • anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang


Vi arbetar också klart med:

  • Muntlig och skriftlig framställning

  • Arbetshäftet med frågeorden.

  • Frågeorden i classroom.

 Onsdagens lektion delger vi varandra vår muntliga och skriftliga framställning  

MUSIK


  

IDROTT

V.42-43.Vi arbetar med redskapsgymnastik.
Under 3 lektioner övar eleverna för att sedan filma och lämna in sina 3 bästa övningar i redskapen.
Veckan efter fortsätter vi jobba med “sammansatta grovmotoriska rörelser” i hinderbanor.

TRÄ- OCH METALLSLÖJD


Arbetet med klockan är i full gång och nu gäller det att planera upp ett eget projekt som kan göras under tiden och efter att klockan är färdig. 

Moderna SPRÅK


Engelska:

Vi fortsätter att träna på att ställa frågor i ett samtal med “ do “ .


Väl mött// Helena, Karin O, Karin Å, Shinal, Ulf, Jerry och Ellinor


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar