År 4 veckobrev v.46 Läsår 21/22

Hej alla föräldrar och elever!
Grattis till oss då vi vann Höstmilen. Vinsten är en lägerskola i Lillsjöstugan i vår. Återkommer under vårterminen.
Vecka 46 är det läsvecka på Kyrkskolan och vi firar Internationella barnboksdagen på torsdag. På torsdag bjuder vi på en enklare frukost. Eleverna får ta med filt/kudde/ljuslykta samt egna böcker om de vill. Vi kommer att fokusera på läsning i alla ämnen denna vecka.
Måndag den 13/12 kommer vi att fira Lucia på Kyrkskolan men också ha en Vinterfest för er föräldrar. Mer info kommer via mail.
Som vi tidigare informerat om så kan ditt barn få hjälp med en läxa, inför ett prov, ett arbete som ska avslutas och lämnas in eller om man varit mycket frånvarande. Studiehjälpen bestäms mellan elevens mentor och vårdnadshavare. Maila barnets namn och klass till mentor och Linda Lenngren (linda.lenngren@norrkoping.se ) senast söndag kl 18:00 veckan innan som ni vill att ert barn ska få extra hjälp i Studiestugan.
Kom ihåg v.46
Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag: Läsdagen- ta med filt/kudde/ljus och egna böcker om du vill.
Fredag:
Denna vecka arbetar vi med:
NO-Kemi | Vi kommer fortsätta att lära oss om olika indikatorer och jobbar vidare med jod. Vi läser en text om ph-värden och surt och basiskt. Begrepp och texten ligger i classroom om man vill förbereda sig eller repetera. |
SO | Vi kommer under några veckor att arbeta med en spännande tid - Vikingatiden. Vi tar reda på vilka dessa fruktade nordbor var. Hur levde man och hur såg kulturen ut? Vilken världsbild hade vikingarna och vilka gudar tillbad de? Var åkte man på sina resor och var det verkligen så att alla var plundringståg? Detta och mycket mer kommer vi att prata om och jobba med under det här arbetsområdet, låter det spännande? Vi funderar tillsammans på vad vi redan kan om Vikingatiden och vad vi är nyfikna på. Vi kommer också utifrån ett grupparbete göra ett arbete i Chromebook. Vi reflekterar, analyserar och diskuterar samt skriver om händelser under denna spännande tid. Arbetet avslutas genom ett test på området. Matris ligger i classroom. Hur ska vi göra då? Jo, vi kommer att; Ha gemensamma genomgångar Lyssna på “Turid” – En vikingasaga (www.sverigesradio.se) Titta på filmer, bland annat. Odens rike (www.urplay.se)  Arbeta i ett övningshäfte-Upptäck
|
SVENSKA
|
|
MATEMATIK
| Vi fortsätter att jobba med individuella multiplikations/divisions mål 4 dagar/vecka. Vill du träna extra så ligger individuella uppgifter på NOMP. De heter multiplikation eller division. Vi kommer också börja träna på att dividera med 10/100. Film ligger i classsroom om man vill repetera eller förbereda sig. Elevplanering och matris ligger i classroom.
|
TEKNIK | “Teknik i vardagen” Du kommer att få förbereda dig inför en bedömningsuppgift som vi kommer att genomföra torsdag v 48. Uppgiften kommer var muntlig eller skriftlig, du väljer själv. Frågor på bedömningen: Hur datorn har utvecklats? Vad den används till, hur miljön och samhället påverkas av datorn. Hur ser datorn ut i framtiden?
Vi kommer träna på samma frågor men utgå från en telefon istället. Elevmatris och planering ligger i Teknikclassroom.
Titta gärna på din presentation “Teknik i vardagen” tillsammans med dina föräldrar
|
ENGELSKA
| Den här vecka vi har läst Olle and Polly text och jobbat med övningar. |
IDROTT |
|
BILD
| Eleverna har skapat skojiga djur med höstlöv.
|
petra.gardqvist@norrkoping.se
maria2.bergstrom@norrkoping.se
jakob.friedrichsen@norrkoping.se
helena.linden@norrkoping.se
ranya.alshekhjneid@norrkoping.se
jerry.witkowski@norrkoping.se
Trevlig helg Petra, Maria, Ranya, Helena och Jakob
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar