År 4 veckobrev v.47 Läsår 21/22

I torsdags hade vi läsdag i klassen och det upplevdes väldigt mysigt och trevlig hos både oss personal men också hos eleverna.
I veckan har vi fått till oss att det finns en ritual bland eleverna om man har klippt sig. Då får de övriga eleverna göra en “snärt” i nacken. Vi har pratat med eleverna om detta och bestämt att vi inte genomför ritualer på skolan. Prata gärna hemma om detta.
Ni har tidigare i veckan fått ett mail om år 4:ans julkalender. Så här skrev vi: Maria och jag har tidigare i våra klasser haft en paketkalender där varje elev har tagit med ett paket till ett värde på ca 25 kr. Detta har varit mycket uppskattat av eleverna. Paketet kan tex innehålla godis, liten tomte, penna/sudd etc. (tanken räknas). Om ni inte tycker detta är ok så önskar vi att ni mailar till någon av oss. maria2.bergstrom@norrkoping.se eller petra.gardqvist@norrkoping.se senast fredag v 46. Om ert barn får, tar han/hon ta med ett paket senast måndag den 29/11.
På tisdag ska vi på skolbio på Cnema. Vi ska se “Latte Igelkott och den magiska vattenstenen” Vi behöver åka redan kl 8:15, så vi önskar att eleverna är på plats i skolan redan klockan 08:00.
Viktigt datum: 13/12 kl 17:30 Luciafirande. i matsalen.
Kom ihåg v.47
Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag:.
Fredag:
Denna vecka arbetar vi med:
NO-Kemi | Vi börjar närma oss slutet i vårt kemi område. Vi kommer att genomföra det sista uppdraget- “Vi tillsätter värme” innan det är dags att genomföra vårt detektivarbete och ta reda på vilka de hemliga pulvret är. Elevplanering och matris finns i classroom. |
SO | Vi arbetar vidare med Vikingatiden och boken “Upptäck historia” - “Vad åt och drack man?” och “Vikingatågen”. Vi kommer också under veckan att rita en egen viking och berätta om den: |
SVENSKA
| Vi kommer att starta upp med hörförståelse och arbeta utifrån radioprogrammet “Drakskeppet” där vi lyssnar, diskuterar, illustrerar och svarar på frågor i classroom. Om du är frånvarande så kan du lyssna på berättelsen hemma: https://urplay.se/program/220570-drakskeppet-i-borgen och arbeta i classroom med frågorna.
Vi kommer också att genomföra en läsförståelsediagnos där eleverna ska få läsa en faktatext och svara på frågor till. 
|
MATEMATIK
| Vi fortsätter att jobba med individuella multiplikations/divisions mål 4 dagar/vecka. Vill du träna extra så ligger individuella uppgifter på NOMP. De heter multiplikation eller division. Vi kommer börja med den första delen i vår schack utbildning. Introfilm ligger i classsroom om man vill repetera eller om man varit sjuk.
Vi kommer att fokusera på begreppen produkt, faktor, nämnare, täljare och kvot.
Elevplanering och matris ligger i classroom.
|
TEKNIK | “Teknik i vardagen” Du kommer att få förbereda dig inför en bedömningsuppgift som vi kommer att genomföra torsdag v 48. Uppgiften kommer var muntlig eller skriftlig, du väljer själv. Frågor på bedömningen: Hur tror du att datorn har utvecklats? Vad används den till? Hur miljön och samhället påverkas av datorn. tex vid tillverkning eller användning. Hur ser datorn ut i framtiden? ( Vad tror du)
Under v 46 tränade vi att resonera kring frågorna men med olika föremål som tex cykeln, kylskåpet etc. Vi kommer vecka 47 träna på samma frågor, men utgå från en telefon istället. Elevmatris och planering ligger i Teknikclassroom.
Titta gärna på din presentation “Teknik i vardagen” tillsammans med dina föräldrar.
|
ENGELSKA
|
|
IDROTT |
|
BILD
|
|
petra.gardqvist@norrkoping.se
maria2.bergstrom@norrkoping.se
jakob.friedrichsen@norrkoping.se
helena.linden@norrkoping.se
ranya.alshekhjneid@norrkoping.se
jerry.witkowski@norrkoping.se
Trevlig helg Petra, Maria, Ranya, Helena och Jakob
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar