År 6 veckobrev v.49 Läsår 21/22

Hej alla elever och föräldrar!
För de elever som varit sjuka under de muntliga proven (ett fåtal) försöker vi hitta en uppsamlingstid. Vi pratar med de elever det berör så att de känner sig trygga med det.
Julpyssel Vi kommer att julpyssla innan jul. Vi kommer att pyssla och tillverka flera olika saker men för de elever som vill dekorera ett blockljus behöver ni ta med ett blockljus och en servett. För de elever som vill tillverka en garngran behöver ni ta med en toarulle. Annars har vi all annat material. Det som vi kommer att pyssla med ligger i classroom.

Nobel Fredagen den 10 december uppmärksammar vi Nobel lite extra .Nobelpriser kommer att delas ut i vissa ämnen. Ett fredspris för god kamratskap delas ut i varje klass. Trygghetsteamet har skrivit ner kriterier till fredspriset.
På Nobeldagen serveras en Nobellunch med efterrätt i matsalen som är dukad med långbord. De som vill får gärna klä upp sig lite extra denna dag. Lunchen avslutas med att dansa vals i idrottshallen.Skoldagen slutar i vanlig tid 13.50.
Julavslutning Tisdagen den 21 december är det julavslutning. Eleverna kommer att börja dagen kl.08.45 med samling i klassrummet. Vi fikar tillsammans och efter det samlas år 4, 5 och 6 i idrottshallen för en gemensam avslutning, Eleverna slutar sedan efter detta och vi tar ett efterlängtat jullov.
Vårterminen startar måndagen den 10 januari kl.8.10.
Studiehjälp: måndagar mellan kl.14.50-15.50 finns möjlighet för de elever som önskar att få hjälp med skolarbete efter skoldagens slut. Där kan eleverna få hjälp med en läxa, inför ett prov, ett arbete som ska avslutas och lämnas in eller om man varit mycket frånvarande. Studiehjälpen bestäms mellan elevens mentor och vårdnadshavare. Maila barnets namn och klass till mentor och Linda Lenngren (linda.lenngren@norrkoping.se ).
Kom ihåg v.49
Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag:
Fredag:
Denna vecka arbetar vi med:
NO | Vecka 49 startar vi upp ett arbete om ljuset och ögat som vi arbetar med fram till jul.
Vi kommer bland annat att lära oss om: Hur vi uppfattar ljus Vad en ljuskälla är hur skugga uppstår Hur ljus bryts och reflekteras Hur ljus uppfattas av ögat Hur ögat fungerar, olika delar och hur vi ser
Begrepp konvex, konkav, spektrum, reflexion, ljusstråle, prisma, skugga, absorbera, lins, tappar, stavar, färgblind, transparent, näthinna, gula fläcken, pupill, glaskropp………………………..

|
SO | Vi har nu avslutat religionen och arbetet om de abrahamitiska religionerna. Vi startar upp med ämnet historia och Vasatiden. Vi ska läsa om hur Gustav Vasa tog över makten, hur han styrde Sverige och hur hans söner, efter hans död, tog över tronen en efter en. Hur såg det ut i Sverige under Vasatiden? Hur förändrades Sverige under Vasatiden? Hur levde folket under Vasatiden? Vilka spår finns från Vasatiden? Arbetet börjar med att repetera medeltiden - vad minns vi? Vasatiden fortsätter in på nästa termin.

När vi är klara med arbetsområdet förväntas eleverna kunna besvara följande frågor: Hur kan vi veta något om Vasatiden 1521-1611? Hur gick det till när Sverige bröt sig loss från Kalmarunionen? Varför anses Gustav Vasa vara en av de kungar som har betytt mest för Sverige? Vad fick reformationen för konsekvenser? Vilka förändringar skedde i Sverige under Vasatiden, både för riket och för människorna? Hur kan det komma sig att man har sett annorlunda på Gustav Vasa och hans samtid under olika tidsperioder? Varför gjorde folket uppror under den här tiden och vad blev resultaten av dessa? Hur förvaltade Vasasönerna kungariket? Hur styrdes Sverige under Vasatiden?
Begreppen vi övar på:

|
SVENSKA
| Vi räknar med att bli klara med projektet till jul! Allt finns i classroom! Tillsammans läser vi igenom sakprosatexterna samt bedömningsunderlaget för att skapa ett lärtillfälle i läsprocessen.
|
MATEMATIK
| Den här veckan lär vi oss om: *Area av parallellogram *Area av triangel *Likformighet
KUNSKAPSKRAV 

|
TEKNIK | Tema uppfinnare och uppfinningar!
Muntliga redovisningar hålls den 8 december i halvklass! Vi ser på film om någon/ några svenska uppfinningar samt arbetar med korta fakta om uppfinnare.

|
ENGELSKA
| Denna vecka fortsätter vi arbetet med “ Champ 6 “.
I classroom ligger hela planeringen, text, glosor och arbetsuppgifter, från vecka 47-50. Vi arbetar med texten “5A Harvey and 5B The kiss of life” 
Vi tränar även läs- och hörförståelse inför de nationella proven på vårterminen. Båda klasserna har engelskaläxa tisdag (v48) till tisdag (v49) |
MUSIK
| |
IDROTT | Handboll på måndag och vals samt ett takt & rytmtest på fredag. |
TRÄ- OCH METALLSLÖJD
| Arbetet med klockan är i full gång och nu gäller det att planera upp ett eget projekt som kan göras under tiden och efter att klockan är färdig. |
Moderna SPRÅK
| Engelska: Vi förstärker arbetet kring veckans text samt övar på “ am, are och is “ .
|
Väl mött// Helena, Karin O, Karin Å, Fredrik, Ulf, Jerry och Ellinor
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar