År 6 veckobrev v.50 Läsår 21/22

Hej alla elever och föräldrar!
Nu är det dags för elevernas första betyg. Detta är ett terminsbetyg. Betygen kommer att skickas hem.
Julpyssel: Vi kommer att julpyssla på onsdag e.m. Vi kommer att pyssla och tillverka flera olika saker men för de elever som vill dekorera ett blockljus behöver ni ta med ett blockljus och en servett. För de elever som vill tillverka en garngran behöver ni ta med en toarulle. Annars har vi all annat material. Det som vi kommer att pyssla med ligger i classroom.

Julavslutning (lite förändringar) Tisdagen den 21 december är det julavslutning. Eleverna kommer att börja dagen kl.08.10 med samling i klassrummet. Vi fikar tillsammans och har en mysig stund i klassrummet fram till kl.09.00 Eleverna slutar sedan efter detta och vi tar ett efterlängtat jullov. För de elever som har skolskjuts får gärna vara kvar på skolan fram till kl.10.00 då skolskjutsarna går hem.
Vårterminen startar måndagen den 10 januari kl 8.10.
Studiehjälp: måndagar mellan kl.14.50-15.50 finns möjlighet för de elever som önskar att få hjälp med skolarbete efter skoldagens slut. Där kan eleverna få hjälp med en läxa, inför ett prov, ett arbete som ska avslutas och lämnas in eller om man varit mycket frånvarande. Studiehjälpen bestäms mellan elevens mentor och vårdnadshavare. Maila barnets namn och klass till mentor och Linda Lenngren (linda.lenngren@norrkoping.se ).
Kom ihåg v.50
Måndag:
Idrott(inomhus) - 6A och 6B- Multiboll
Vi är inbjudna till ett litet Luciatåg utomhus på skolgården
Studiehjälp kl 14:50-15:50
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag:
Fredag:
Denna vecka arbetar vi med:
NO | Vi arbetar med ljuset och ögat fram till jul. Arbetet: texter, frågor och instruktion ligger i classroom: biologi/fysik/kemi -rummet.
Vi kommer bland annat att lära oss om: Hur vi uppfattar ljus Vad en ljuskälla är hur skugga uppstår Hur ljus bryts och reflekteras Hur ljus uppfattas av ögat Hur ögat fungerar, olika delar och hur vi ser
Begrepp konvex, konkav, spektrum, reflexion, ljusstråle, prisma, skugga, absorbera, lins, tappar, stavar, färgblind, transparent, näthinna, gula fläcken, pupill, glaskropp………………………..

|
SO | Vi fortsätter arbetet med Vasatiden. Vi läser om hur Gustav Vasa tog över makten, hur han styrde Sverige och hur hans söner, efter hans död, tog över tronen en efter en. Hur såg det ut i Sverige under Vasatiden? Hur förändrades Sverige under Vasatiden? Hur levde folket under Vasatiden? Vilka spår finns från Vasatiden? Arbetet började med att repetera medeltiden - vad minns vi? Roligt att se att eleverna kommer ihåg så mycket! Vasatiden fortsätter in på nästa termin.

När vi är klara med arbetsområdet förväntas eleverna kunna besvara följande frågor: Hur kan vi veta något om Vasatiden 1521-1611? Hur gick det till när Sverige bröt sig loss från Kalmarunionen? Varför anses Gustav Vasa vara en av de kungar som har betytt mest för Sverige? Vad fick reformationen för konsekvenser? Vilka förändringar skedde i Sverige under Vasatiden, både för riket och för människorna? Hur kan det komma sig att man har sett annorlunda på Gustav Vasa och hans samtid under olika tidsperioder? Varför gjorde folket uppror under den här tiden och vad blev resultaten av dessa? Hur förvaltade Vasasönerna kungariket? Hur styrdes Sverige under Vasatiden?
Vi kommer att ha ett bedömningstillfälle på begreppen och det vi lärt oss.
Begreppen vi övar på:

|
SVENSKA
| Eleverna skriver klart slutet på boken och skriver en bokrecension i classroom! 
|
MATEMATIK
| Den här veckan lär vi oss om: *Area av parallellogram *Area av triangel *Likformighet
KUNSKAPSKRAV 

|
TEKNIK | Tema uppfinnare och uppfinningar!
Muntliga redovisningar fortsätter denna vecka då många har varit sjuka! Vi ser på film om någon/ några svenska uppfinningar samt arbetar med korta fakta om uppfinnare.

|
ENGELSKA
| Denna vecka fortsätter vi arbetet med “ Champ 6 “.
I classroom ligger hela planeringen, text, glosor och arbetsuppgifter, från vecka 47-50. Vi arbetar med texten “5A Harvey and 5B The kiss of life” 
Båda klasserna har engelskaläxa till tisdag (v 50). |
MUSIK
| |
IDROTT | V.50. Mån.-Multiboll. Fre.-Glad idrott |
TRÄ- OCH METALLSLÖJD
| Arbetet med klockan är i full gång och nu gäller det att planera upp ett eget projekt som kan göras under tiden och efter att klockan är färdig. |
Moderna SPRÅK
| Engelska: Vi förstärker arbetet kring veckans text samt fortsätter att öva på “ am, are och is “ .
|
Väl mött// Helena, Karin O, Karin Å, Fredrik, Ulf, Jerry och Ellinor
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar