År 6 veckobrev v.3 Läsår 21/22

Hej alla elever och föräldrar!
God fortsättning på det nya året! Vi hoppas att eleverna är taggade för den sista terminen i år 6 här på kyrkskolan - det är vi:)
Skolval
Nu är det dags för vårdnadshavare att önska skola till höstterminen 2022.
Det finns 1791 elever som går i årskurs 6. Ungefär hälften aveleverna går redan på en skola där man kan fortsätta i årskurs 7, men i år haralla elever i kommunen möjlighet att delta i skolvalet. I Norrköpings kommun
finns 12 kommunala och 11 fristående skolor för årskurs 7.
E-tjänsten för skolval är öppen mellan den 12:e och 26 januari.
Besked om skolplacering kommer i mitten av mars.
Vårdnadshavare som har frågor om skolvalet ska vända sig till
Kontaktcenter.
På norrkoping.se/skolval Länk till annan webbplats. finns mer information, frågor och svar, en film om skolvalet och information på andra
språk.
Vinterhälsning med hopp om sol och snö..
Karin Eva-Marie Forsberg
Rektor
Hemkunskap: under vårterminen är det dags för 6B att ha hemkunskap på onsdagar kl.08.00 på Enebyskolan. Lärare i hemkunskap - Mirelle Märsund och Jenny Hultberg.
Musik
Kul att nu få sjunga och spela med eleverna på Kyrkskolan. Jag heter Hans-Peter Nolér (HP) är musiklärare och har nu jobbat min första vecka på Kyrkskolan då vi under första lektionen presenterat oss för varandra, sjungit mycket och pratat om sångrösten. Nästa vecka (v. 3) ska jag lyssna när de spelar instrument. Efter dessa två lektioner, då jag fått en bild över vad de har lärt sig och kan, återkommer jag med en planering för resten av terminen. Det finns även arbeten kvar från HT-21 att arbeta klart med. Hoppas nu bara att Corona inte ställer till det för elevernas musikundervisning då de t.ex. behöver tillgång till bl.a. skolans instrument. Ni är alltid välkomna att höra av er på mejl ifall det är något jag behöver veta eller om det som ni har frågor om när det gäller musikundervisningen. Med vänlig hälsning HP Nolér.
hans-peter.noler@norrkoping.se
Eneby bibliotek - viktigt!
Nya restriktioner p g a pandemin gör att Eneby bibliotek inte kan ta emot våra elever, varken i halvklass eller i helklass för omlån av böcker.
Bibliotekarierna ber dig som vårdnadshavare att:
“ logga in på hemsidan https://www.gotabiblioteken.se/. Lånekortsnumret är barnets personnummer med 10 siffror och koden är de fyra sista siffrorna i personnumret. Klicka på Mina sidor och sedan Mina lån.
Ibland står det låntagare i kö på en bok och då går det inte att låna om, men oftast är det inga problem.”
För de elever som var i skolan to 13 och fre 14 januari, har vi i skolan gjort detta gemensamt med eleverna så att deras böcker nu är omlånade till den 10/2.
Studiehjälp: måndagar mellan kl.14.50-15.50 finns möjlighet för de elever som önskar att få hjälp med skolarbete efter skoldagens slut. Där kan eleverna få hjälp med en läxa, inför ett prov, ett arbete som ska avslutas och lämnas in eller om man varit mycket frånvarande. Studiehjälpen bestäms mellan elevens mentor och vårdnadshavare. Maila barnets namn och klass till mentor och Linda Lenngren (linda.lenngren@norrkoping.se ).
Idrott&Hälsa: Flera elever har inte med sig rätt utrustning(idrottskläder och idrottsskor) till lektionerna i idrott&hälsa. Det är svårt att ha idrott i “vanliga kläder” som begränsar rörelserna och risken för att skada sig ökar då rörelserna ska utföras.
Hjälp/titta efter, så att ditt barn fått med sig idrottskläder till skolan.
Kom ihåg v.3
Måndag:
Idrott-6A och 6B- Måndag i klassrummet. Teori- Förebygga skador.
Fredag- Idrott, inomhus. Ta med idrottskläder, skor och handduk.
Studiehjälp kl 14:50-15:50
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag:
Fredag:
Språk - 6A och 6B
Idrott (inomhus)
Denna vecka arbetar vi med:
NO | Universum. Vi lär oss om: Veta vad en stjärnbild är. Känna till vad en världsbild är och hur den har förändrats genom tiderna. Veta vilka planeter som finns i vårt solsystem. Kunna ge exempel på några himlakroppar i universum. Kunna berätta om stjärnors utveckling. Kunna förklara varför vi har olika årstider. Kunna förklara hur det blir dag och natt. Kunna förklara vad en månad är. Känna till att månen har olika faser. Månens dragningskraft - ebb och flod Kunna ge exempel på hur man kunde mäta tiden förr. Veta vad satelliter är och vad de används till
Begrepp: Asteroid, astronaut, Big Bang, dygn, galax, jordaxel, Jupiter, komet, kosmonaut, ljusår, Mars, Merkurius, meteor, meteorit, midnattssol, månad, måne, nebulosa, Neptunus, röd jätte, satellit, Saturnus, skottår, sol, solsystem, solur, stjärna, supernova, svart hål, universum, Uranus, vakuum, Venus, vintergatan, vit dvärg, världsbild, år, årstid……………….

|
SO | Vi fortsätter arbetet med Vasatiden. Vi läser om hur Gustav Vasa tog över makten, hur han styrde Sverige och hur hans söner, efter hans död, tog över tronen en efter en. Hur såg det ut i Sverige under Vasatiden? Hur förändrades Sverige under Vasatiden? Hur levde folket under Vasatiden? Vilka spår finns från Vasatiden? Arbetet började med att repetera medeltiden - vad minns vi? Roligt att se att eleverna kommer ihåg så mycket! Vasatiden fortsätter in på nästa termin.

När vi är klara med arbetsområdet förväntas eleverna kunna besvara följande frågor: Hur kan vi veta något om Vasatiden 1521-1611? Hur gick det till när Sverige bröt sig loss från Kalmarunionen? Varför anses Gustav Vasa vara en av de kungar som har betytt mest för Sverige? Vad fick reformationen för konsekvenser? Vilka förändringar skedde i Sverige under Vasatiden, både för riket och för människorna? Hur kan det komma sig att man har sett annorlunda på Gustav Vasa och hans samtid under olika tidsperioder? Varför gjorde folket uppror under den här tiden och vad blev resultaten av dessa? Hur förvaltade Vasasönerna kungariket? Hur styrdes Sverige under Vasatiden?
Vi kommer att ha ett bedömningstillfälle på begreppen och det vi lärt oss.
Begreppen vi övar på:


Vi kommer också att arbeta med världsomfattning kring nyhetsprogrammet Lilla aktuellt där vi diskuterar innehåll både muntligt och skriftligt. Förväntat resultat är att eleverna ska kunna lyssna aktivt på programmet, lära in nya ord och begrepp från programmet genom att anteckna och tala om dem, ställa och besvara frågor om innehållet i tal och skrift, att i samtal och diskussioner uttrycka sin åsikt och att lyssna till andra på ett respektfullt sätt och att kunna motivera sin åsikt.
|
SVENSKA
| Inför de nationella proven i svenska i vecka 6 övar vi på att läsa och förstå olika texttyper! För dig som är sjuk och hemma från Inför de nationella proven i svenska i vecka 6 övar vi på att läsa och förstå olika texttyper! För dig som är sjuk och hemma från skolan, ligger alla lektionerna under rubriken “ Läsning pågår “ i svenskarummet i classroom. 
Eleverna övar att läsa den instruerande texten “ Laga cykelpunktering “ med att svara på frågor som rör: Sök information i texten Förstå texten Reflektera över texten Vi börjar även ett temaområde med att lära oss om hur man skriver en instruerande text med fokus på struktur, innehåll och språk. 
|
MATEMATIK
| Den här veckan lär vi oss om skala. Kunskapskrav *Förstår att en förstoring eller förminskning har samma form som originalet *Tolkar och använder enkla förhållanden t.ex:. 1:2, 1:4, 1:5 2:1, 4:1, 5:1


|
TEKNIK | Ämnet teknik skjuts fram några veckor för att lägga fokus på svenska inför de nationella proven i vecka 6.
Ämnet teknik ligger ca 35 min på schemat varje vecka, vilket gör att vi kan läsa fler timmar teknik, sammanhängande efter vecka 7.
|
ENGELSKA
| I förra veckan påbörjades ett arbete kring “ Festivals “. Eleverna lär sig att tala om jul, påsk, midsommar och Lucia på engelska samt tränar upp ordförrådet kring “ julord “. De tar även reda på fakta om några högtider som firas i några engelsktalande länder. ( Saint Patrick’s Day, Halloween, Thanksgiving…)

Eleverna tränar att ta tema på oregelbundna verb. Läxa till tisdag i vecka 4: Eleverna ska kunna ta tema på de tio oregelbundna verb vi har gått igenom och övat på. Skriftligt läxförhör!
Om någon vecka går vi tillbaka till arbetet med Champ 6 och eleverna kommer att få en planering för några veckor framåt. |
MUSIK
| |
IDROTT | V2. Fre.Lekar och små hinderbanor. V3.Månd.Klassrummet- Teori-Förebygga skador. Fre. Idrott inomhus- Volleyboll (idrottskläder) V4.Månd.Klassrummet-Teori-Isvett. Fre. Dans (idrottskläder) |
TEXTILSLÖJD
|
|
Moderna SPRÅK
| Engelska: Vi tränar sammandragen form av “ I’m, She’s, You’re mm. “ Vi arbetar även med “ was och were “ samt “ have och has “.
Vi tränar även lite extra på de oregelbundna verben som eleverna har i engelskaläxa till tisdag vecka 4.
|
Väl mött// Helena, Karin O, Karin Å, Shinal, Eva, Jerry och HP
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar