På Kyrkskolan arbetar vi för att alla elever ska trivas, känna sig trygga och uppnå goda resultat. Vi är stolta över vår personalgrupp med god kompetens och behörighet. Vi är även stolta över vår stora skolgård som ger en inbjudande utemiljö som vi använder både för lek och undervisning.


fredag 21 januari 2022

År 6 veckobrev v.4 läsår 21/22

 År 6 veckobrev v.4 Läsår 21/22


 

Hej alla elever och föräldrar!

Hemstudier: Vi har många elever samt personal sjuka för tillfället.Om elev är hemma och har så pass mycket ork att arbeta så har vi lagt upp ett nytt classroom med Kurskod:eqefzfh. “Hemstudier vid sjukdom/distansundervisning”. Här kan man gå in och läsa vad man kan arbeta med för att inte komma efter för mycket i skolan.

Nytt SCHEMA: Från och med måndag vecka 4 kommer elevernas klass-schema att förändras lite. Slöjd och idrott ligger kvar på samma positioner som innan men musiken är flyttad till onsdagen istället. Språk och hemkunskap är även samma som tidigare. Däremot är det en hel del förändringar med positionerna i ämnena samt tider. Vi kommer att gå igenom nya schemat med eleverna.

From vecka 4 kommer Aurora att undervisa 6b i engelska. Hon är känd här på skolan och vi önskar henne välkommen aurora.reyesmunoz@norrkoping.se

Skolval

Nu är det dags för vårdnadshavare att önska skola år 7-9 till höstterminen 2022.

Det finns 1791 elever som går i årskurs 6. Ungefär hälften av eleverna går redan på en skola där man kan fortsätta i årskurs 7, men i år har alla elever i kommunen möjlighet att delta i skolvalet. I Norrköpings kommun

finns 12 kommunala skolor och 11 fristående skolor för årskurs 7.

 

E-tjänsten för skolval är öppen mellan den 12:e och 26 januari.

Besked om skolplacering kommer i mitten av mars.

Vårdnadshavare som har frågor om skolvalet ska vända sig till

Kontaktcenter.

norrkoping.se/skolval Länk till annan webbplats finns mer information, frågor och svar, en film om skolvalet samt information på andra

språk.

Vinterhälsning med hopp om sol och snö..

Karin Eva-Marie Forsberg

Rektor

Hemkunskap: Klass 6B har startat upp med hemkunskap på onsdagar kl.08.00 på Enebyskolan. Lärare i hemkunskap är Mirelle Märsund och Jenny Hultberg.

Musik: Kul att nu få sjunga och spela med eleverna på Kyrkskolan. Jag heter Hans-Peter Nolér (HP) är musiklärare och har nu jobbat min första vecka på Kyrkskolan då vi under första lektionen presenterat oss för varandra, sjungit mycket och pratat om sångrösten. Nästa vecka (v. 3) ska jag lyssna när de spelar instrument. Efter dessa två lektioner, då jag fått en bild över vad de har lärt sig och kan, återkommer jag med en planering för resten av terminen. Det finns även arbeten kvar från HT-21 att arbeta klart med. Hoppas nu bara att Corona inte ställer till det för elevernas musikundervisning då de t.ex. behöver tillgång till bl.a. skolans instrument. Ni är alltid välkomna att höra av er på mejl ifall det är något jag behöver veta eller om det som ni har frågor om när det gäller musikundervisningen. Med vänlig hälsning HP Nolér. hans-peter.noler@norrkoping.se

Eneby bibliotek - viktigt!

Nya restriktioner pga pandemin gör att Eneby bibliotek inte kan ta emot våra elever, varken i halvklass eller i helklass för omlån av böcker.

Bibliotekarierna ber dig som vårdnadshavare att: Logga in på hemsidan https://www.gotabiblioteken.se/. Lånekortsnumret är barnets personnummer med 10 siffror och koden är de fyra sista siffrorna i personnumret. Klicka på Mina sidor och sedan Mina lån. Ibland står det låntagare i kö på en bok och då går det inte att låna om, men oftast är det inga problem.”

För de elever som var i skolan to 13 och fre 14 januari, har vi i skolan gjort detta gemensamt med eleverna så att deras böcker nu är omlånade till den 10/2.

Studiehjälp: måndagar mellan kl.14.50-15.50 finns möjlighet för de elever som önskar att få hjälp med skolarbete efter skoldagens slut. Där kan eleverna få hjälp med en läxa, inför ett prov, ett arbete som ska avslutas och lämnas in eller om man varit mycket frånvarande. Studiehjälpen bestäms mellan elevens mentor och vårdnadshavare. Maila barnets namn och klass till mentor och Linda Lenngren (linda.lenngren@norrkoping.se ).

Idrott&Hälsa: Flera elever har inte med sig rätt utrustning(idrottskläder och idrottsskor) till lektionerna i idrott&hälsa. Det är svårt att ha idrott i “vanliga kläder” som begränsar rörelserna och risken för att skada sig ökar då rörelserna ska utföras.
Hjälp/titta efter, så att ditt barn fått med sig idrottskläder till skolan.

SO: Fredagen den 4/2 kommer eleverna att ha ett bedömningstillfälle på Vasatiden.




Kom ihåg v.4

Måndag:

  • Idrott-6A och 6B- Måndag i klassrummet. Teori- Förebygga skador.
    Fredag- Idrott, inomhus. Ta med idrottskläder, skor och handduk. 

  • Studiehjälp kl 14:50-15:50


Tisdag:

  • Eng läxa: 10 oregelbundna verb till vecka 4. Skriftligt läxförhör!


 

Onsdag:

  • Språk - 6a och 6b



Torsdag: 


  

Fredag: 

  • Språk - 6A och 6B

  • Idrott (inomhus) 



Denna vecka arbetar vi med:

NO

Universum.

Vi lär oss om:

  • Veta vad en stjärnbild är.

  • Känna till vad en världsbild är och hur den har förändrats genom tiderna.

  • Veta vilka planeter som finns i vårt solsystem.

  • Kunna ge exempel på några himlakroppar i universum.

  • Kunna berätta om stjärnors utveckling.

  • Kunna förklara varför vi har olika årstider.

  • Kunna förklara hur det blir dag och natt.

  • Kunna förklara vad en månad är.

  • Känna till att månen har olika faser.

  • Månens dragningskraft - ebb och flod

  • Kunna ge exempel på hur man kunde mäta tiden förr.

  • Veta vad satelliter är och vad de används till



Begrepp:

Asteroid, astronaut, Big Bang, dygn, galax, jordaxel, Jupiter, komet, kosmonaut, ljusår, Mars, Merkurius, meteor, meteorit, midnattssol, månad, måne, nebulosa, Neptunus, röd jätte, satellit, Saturnus, skottår, sol, solsystem, solur, stjärna, supernova, svart hål, universum, Uranus, vakuum, Venus, vintergatan, vit dvärg, världsbild, år, årstid……………….






SO

I classroom i so-rummet har jag lagt upp lektionsinnehåll, dvs det vi arbetar med här i skolan.


Vi fortsätter arbetet med Vasatiden under 2 veckor till för att sedan ha ett bedömningstillfälle på området - fredagen den 4/2



När vi är klara med arbetsområdet
förväntas eleverna kunna besvara följande frågor:

  • Hur kan vi veta något om Vasatiden 1521-1611?

  • Hur gick det till när Sverige bröt sig loss från Kalmarunionen?

  • Varför anses Gustav Vasa vara en av de kungar som har betytt mest för Sverige?

  • Vad fick reformationen för konsekvenser?

  • Vilka förändringar skedde i Sverige under Vasatiden, både för riket och för människorna?

  • Hur kan det komma sig att man har sett annorlunda på Gustav Vasa och hans samtid under olika tidsperioder?

  • Varför gjorde folket uppror under den här tiden och vad blev resultaten av dessa?

  • Hur förvaltade Vasasönerna kungariket?

  • Hur styrdes Sverige under Vasatiden?


Vi kommer att ha ett bedömningstillfälle på begreppen och det vi lärt oss.













Begreppen vi övar på:






Vi kommer också att arbeta med världsomfattning kring nyhetsprogrammet Lilla aktuellt där vi diskuterar innehåll både muntligt och skriftligt.

Förväntat resultat är att eleverna ska kunna lyssna aktivt på programmet, lära in nya ord och begrepp från programmet genom att anteckna och tala om dem, ställa och besvara frågor om innehållet i tal och skrift, att i samtal och diskussioner uttrycka sin åsikt och att lyssna till andra på ett respektfullt sätt och att kunna motivera sin åsikt.


SVENSKA


Inför de nationella proven i svenska i vecka 6 övar vi på att läsa och förstå olika texttyper! För dig som är sjuk och hemma från
skolan, ligger alla lektionerna under rubriken “ Läsning pågår “ i svenskarummet i classroom.

Eleverna övar att läsa den beskrivande  texten “ Från talang till idrottare “ med att svara på frågor som rör:

Sök information i texten

Förstå texten

Reflektera över texten

Vi börjar även ett temaområde med att lära oss om hur man skriver en instruerande text med fokus på struktur, innehåll och språk.

För att kunna arbeta hemma behöver eleverna sitt häfte “ Instruerande texter”.

MATEMATIK


Den här veckan lär vi oss om skala.

Kunskapskrav

*Förstår att en förstoring eller förminskning har samma form som originalet

*Tolkar och använder enkla förhållanden t.ex:.

1:2, 1:4, 1:5

2:1, 4:1, 5:1


  • Vi repeterar även algoritmer med de fyra räknesätten.




TEKNIK

Ämnet teknik skjuts fram några veckor för att lägga fokus på svenska inför de nationella proven i vecka 6.


Ämnet teknik ligger ca 35 min på schemat varje vecka, vilket gör att vi kan läsa fler timmar teknik, sammanhängande efter vecka 7.


ENGELSKA


Läxa till tisdag i vecka 5: 

Eleverna ska kunna använda de tio oregelbundna verben i korta meningar.Dvs kunna översätta från sv till eng. Skriftligt läxförhör!


Vi börjar även att skriva en kort text “ My best birthday “.


Förväntade kunskapskrav att nå i år 6:


I skriftliga framställningar och skriftlig interaktion av olika slag kan eleven formulera sig enkelt och begripligt med fraser och meningar. 

Om någon vecka går vi tillbaka till arbetet med Champ 6 och eleverna kommer att få en planering för några veckor framåt.

       

MUSIK


Har nu träffat eleverna under två lektioner då vi sjöng vid första lektionen och spelade keyboard och gitarr vid andra. Detta fortsätter vi med fram till sportlovet. Därefter kommer eleverna få använda dessa kunskaper för att skriva en egen låt och för att spela i ensemblegrupper. Musikanalys kommer även ingå i undervisningen denna termin men planering för detta är ej klart ännu.

 

IDROTT

V2. Fre.Lekar och små hinderbanor.
V3.Månd.Klassrummet- Teori-Förebygga skador.
Fre. Start i klassrummet-Förebygga skador
Idrott inomhus- Volleyboll (idrottskläder)
V4.Månd.Klassrummet-Teori-Isvett.
Fre. Dans (idrottskläder)

TEXTILSLÖJD



Moderna SPRÅK


Engelska:

Vi tränar oregelbundna verb, att skriva en lite text " My birthday " och läser en liten engelskabok tillsammans " The three little pigs ".


Väl mött// Helena, Karin O, Karin Å, Shinal, Eva, Jerry och HP


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar