År 6 veckobrev v.9 Läsår 21/22

Hej alla elever och föräldrar!
Hoppas ni alla har haft ett skönt sportlov. Vi ser fram emot att vi får tillbaka vårt goda klassklimat genom att vi alla respekterar det vi mailade er föräldrar - tuggummi lämnas hemma, dataspel spelas inte i skolan utan istället arbetar man på lektionerna, inte störa klasskamrater vid pågående arbete, gå ut på rast direkt efter lektionen. Som vanligt gäller det inte alla elever. Vi behöver fortsatt hjälp av er föräldrar, så prata med ert barn då och då så får vi alla en trevligare skoldag och högre måluppfyllelse. Tack på förhand. Har du som förälder funderingar kring detta så hör av er.
Studiehjälp: måndagar mellan kl.14.50-15.50 finns möjlighet för de elever som önskar att få hjälp med skolarbete efter skoldagens slut. Där kan eleverna få hjälp med en läxa, inför ett prov, ett arbete som ska avslutas och lämnas in eller om man varit mycket frånvarande. Studiehjälpen bestäms mellan elevens mentor och vårdnadshavare. Maila barnets namn och klass till mentor och Linda Lenngren (linda.lenngren@norrkoping.se )

Information till er vårdnadshavare från skolsköterskan.
Kom ihåg v.9
Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag:
Kunna ord och fraser, översätta från en- sv och sv - en, samt läsa på engelska.
Fredag:
Språk - 6A och 6B
Idrott-6A och 6B -Se till att packa idrottskläder och handduk till lektionen.
So-läxa: Öva så att du kan de demokratiska begreppen du skrivit i classroom
No-läxa: arbeta klart med begreppen om Universum (instruktion i classroom)
Denna vecka arbetar vi med:
NO | Universum. Vi arbetar med Dvärgplaneter samt fortsätter med grupparbetet om planeter.
Vi lär oss om: Veta vad en stjärnbild är. Känna till vad en världsbild är och hur den har förändrats genom tiderna. Veta vilka planeter som finns i vårt solsystem. Kunna ge exempel på några himlakroppar i universum. Kunna berätta om stjärnors utveckling. Kunna förklara varför vi har olika årstider. Kunna förklara hur det blir dag och natt. Kunna förklara vad en månad är. Känna till att månen har olika faser. Månens dragningskraft - ebb och flod Kunna ge exempel på hur man kunde mäta tiden förr. Veta vad satelliter är och vad de används till
Begrepp: Asteroid, astronaut, Big Bang, dygn, galax, jordaxel, Jupiter, komet, kosmonaut, ljusår, Mars, Merkurius, meteor, meteorit, midnattssol, månad, måne, nebulosa, Neptunus, röd jätte, satellit, Saturnus, skottår, sol, solsystem, solur, stjärna, supernova, svart hål, universum, Uranus, vakuum, Venus, vintergatan, vit dvärg, världsbild, år, årstid………………. 
|
SO | Vi fortsätter arbetet med samhällskunskap - Politik och demokrati. Vi koncentrerar oss mycket på demokratiska begreppen som eleverna även har i läxa till fredag v.9. Begreppen ligger i classroom.

Vi fortsätter vårt arbete med världsomfattning kring nyhetsprogrammet Lilla aktuellt där vi diskuterar innehåll både muntligt och skriftligt. Arbetet ligger i classroom i so-rummet. 
|
SVENSKA
| Vi fortsätter att öva på att läsa och förstå olika texttyper! För dig som är sjuk och hemma från skolan, ligger alla lektionerna under rubriken “ Läsning pågår “ i svenskarummet i classroom. 
Vi går igenom och rättar frågor och uppgifter som hör till den beskrivande texten “ Från talang till elitidrottare “ ( 6A ), samt även “ Klassens härskare “ och “ Svett luktar inte illa “. ( 6A och 6B ) Den här veckan arbetar vi klart med de sista texterna i Läsning pågår; “ Rent vatten räddar liv “ och “ Förebilder - hur påverkar de? “ Sök information i texten Förstå texten Reflektera över texten Vi fortsätter med det nya skrivområdet som handlar om att skriva “Berättande texter “ och eleverna börjar arbeta med sin planering till att skriva en egen berättelse. 
Vi arbetar med textens struktur, hur man bygger olika meningar med sambandsord, berättarperspektiv, gestaltning,miljö - och personbeskrivning, gestaltande språk mm. Kunskapskrav i år 6: Eleven skriver olika slags texter med begripligt innehåll och i huvudsak fungerande struktur samt viss språklig variation. Eleven skriver berättande texter som innehåller enkla gestaltande beskrivningar och enkel handling. |
MATEMATIK
| Vi arbetar klart:: “Volym för rätblock” (Favorit 6A)
6A: onsdag 6B: torsdag Startar vi upp “Sannolikhet” (Koll på matematik 6A) 

|
TEKNIK |
|
ENGELSKA
| Vi skjuter fram en del av engelskaplaneringen, då ett antal dagar har försvunnit i samband med de nationella proven, friluftsdag och utvecklingssamtal. 6A: “ Things to do in Sydney”. Denna text med glosor, översättning från eng - sv och sv - eng, kommer 6A att ha i läxa till to 4/3, vecka 9. Vi arbetar även med Workbook, och börjar arbetet med “ Flight 325 to Glasgow “.
6B: “Down Under”. Du svarar på frågor som finns i Classroom, skriver klar din presentation och lämnar in den. Läxa presentera muntligt.
I classroom i engelskarummet ligger lektionsinnehåll, dvs det vi arbetar med i engelskan i vecka 5- 11. Där hittar eleven text, glosor, ljudfiler och hemuppgifter.

|
MUSIK
| Vecka 7 avslutar vi spel och sång för gå vidare med att skapa egna låtar från vecka 9 och fram till påsklovet.
Jag har förstått att några håller på att skriva klart eller redan är klara med sina sångtexter. Så eleverna kommer nu att jobba vidare med att utveckla sina förmågor i sång och spel och att detta sker i form av att skapa egen musik, då de ska lägga till ackord ackompanjemang och melodi till sina texter. Lite längre fram kring påsklovet kommer eleverna få jobba vidare med musikanalys vilket jag kommer med mer info om då. |
IDROTT | Under v. 6 har eleverna haft OS-tema under första lektionen och Innebandy under den andra. Veckan, v7, innan lovet ligger vårt fokus på området Lek/Spel. |
TEXTILSLÖJD
|
|
Moderna SPRÅK
| Engelska: Vi arbetar extra med texten som hör till engelskan för vecka 9,” Things to do in Sydney “ samt även “ Flight 325 to Glasgow “. |
Väl mött och trevligt sportlov// Helena, Karin O, Karin Å, Shinal, Eva, Jerry, Aurora och HP
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar