År 6 veckobrev v.7 Läsår 21/22

Hej alla elever och föräldrar!
Nu går vi in i sista veckan innan sportlovet. Vi har för närvarande en del problem i båda klasserna som består av att det tuggas tuggummi under lektionstid, spelas dataspel i smyg när man istället ska arbeta, stör sina klasskamrater vid arbete, går inte ut på rast trots att vi säger till (tjatar). Detta gäller inte alla elever men många. Vi behöver hjälp av er föräldrar, så prata med ert barn så får vi alla en trevligare skoldag. Tack på förhand. Har du som förälder funderingar kring detta så hör av er.
Hemstudier: Om du som elev är hemma och är sjuk, men har så pass mycket ork att arbeta så har vi lagt upp ett rum i classroom.

Här kan man gå in och läsa vad man kan arbeta med för att inte komma efter för mycket i skolan.
För de elever som var sjuka under bedömningstillfället i SO erbjuds en ny tid - fredagen den 11/2.
Utvecklingssamtal: Vårens utvecklingssamtal hålls den 15- 16 februari och inbjudan har gått hem till samtliga vårdnadshavare. Dessa två dagar har eleverna hemstudier förutom språkvalet (6a + 6b) och hemkunskapen (6b) på Enebyskolan. De elever som känner sig osäkra att klara hemstudierna har möjlighet att komma till skolan och arbeta. De elever som kommer att vara i skolan dessa två dagar måste ni föräldrar maila respektive mentor.
Friluftsdag del av torsdagen den 17 februari! Vi kommer att åka skridskor på Himmelstalund mellan kl.10.30 - 12.45. Mer info kommer, men dags att se över så att skridskorna passar. Man kan även låna skridskor från Friluftsbanken.
Sportlov vecka 8
Studiehjälp: måndagar mellan kl.14.50-15.50 finns möjlighet för de elever som önskar att få hjälp med skolarbete efter skoldagens slut. Där kan eleverna få hjälp med en läxa, inför ett prov, ett arbete som ska avslutas och lämnas in eller om man varit mycket frånvarande. Studiehjälpen bestäms mellan elevens mentor och vårdnadshavare. Maila barnets namn och klass till mentor och Linda Lenngren (linda.lenngren@norrkoping.se )
Kom ihåg v.7
Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag:
Fredag:
Denna vecka arbetar vi med:
NO | Universum. Vi arbetar med begrepp samt fortsätter med grupparbetet om planeter.
Vi lär oss om: Veta vad en stjärnbild är. Känna till vad en världsbild är och hur den har förändrats genom tiderna. Veta vilka planeter som finns i vårt solsystem. Kunna ge exempel på några himlakroppar i universum. Kunna berätta om stjärnors utveckling. Kunna förklara varför vi har olika årstider. Kunna förklara hur det blir dag och natt. Kunna förklara vad en månad är. Känna till att månen har olika faser. Månens dragningskraft - ebb och flod Kunna ge exempel på hur man kunde mäta tiden förr. Veta vad satelliter är och vad de används till
Begrepp: Asteroid, astronaut, Big Bang, dygn, galax, jordaxel, Jupiter, komet, kosmonaut, ljusår, Mars, Merkurius, meteor, meteorit, midnattssol, månad, måne, nebulosa, Neptunus, röd jätte, satellit, Saturnus, skottår, sol, solsystem, solur, stjärna, supernova, svart hål, universum, Uranus, vakuum, Venus, vintergatan, vit dvärg, världsbild, år, årstid………………. 
|
SO | Fredagens so-lektion har vi genomgång av samhällskunskap - Politik och demokrati. 
När vi är klara med arbetsområdet förväntas eleverna kunna besvara följande frågor:
Vad menas med att ett land är en demokrati/diktatur? Vad menas med att någon har makt och vilka har stor makt i Sverige? Hur kan du påverka samhället och hur påverkar samhället dig? Vad är det för skillnad mellan riksdag och regering? Vilka beslut tas i Sveriges riksdag och i kommuner, i skolan och i hemmet? Varför finns det politiska partier och varför samarbetar de med varandra? 
Vi fortsätter vårt arbete med världsomfattning kring nyhetsprogrammet Lilla aktuellt där vi diskuterar innehåll både muntligt och skriftligt. Förväntat resultat är att eleverna ska kunna lyssna aktivt på programmet, lära in nya ord och begrepp från programmet genom att anteckna och tala om dem, ställa och besvara frågor om innehållet i tal och skrift, att i samtal och diskussioner uttrycka sin åsikt och att lyssna till andra på ett respektfullt sätt och att kunna motivera sin åsikt. Arbetet ligger i classroom i so-rummet. |
SVENSKA
| Vi fortsätter att öva på att läsa och förstå olika texttyper! För dig som är sjuk och hemma från skolan, ligger alla lektionerna under rubriken “ Läsning pågår “ i svenskarummet i classroom. 
Vi går igenom och rättar frågor och uppgifter som hör till den beskrivande texten “ Från talang till elitidrottare “. Eleverna tittar igenom att de är klara med sina fyra texttyper: Inlämning senast fredagen den 18/2! Vi börjar att läsa texter kring den sista texttypen, förklarande texter: Sök information i texten Förstå texten Reflektera över texten Vi fortsätter med det nya skrivområdet som handlar om att skriva “Berättande texter “. 
Vi arbetar med textens struktur, hur man bygger olika meningar med sambandsord, berättarperspektiv, gestaltning,miljö - och personbeskrivning, gestaltande språk mm. Kunskapskrav i år 6: Eleven skriver olika slags texter med begripligt innehåll och i huvudsak fungerande struktur samt viss språklig variation. Eleven skriver berättande texter som innehåller enkla gestaltande beskrivningar och enkel handling. |
MATEMATIK
| Vi arbetar med:: “Volym för rätblock” (Favorit 6A) 

|
TEKNIK | Ämnet teknik skjuts fram några veckor för att lägga fokus på svenska inför de nationella proven i vecka 6.
Ämnet teknik ligger ca 35 min på schemat varje vecka, vilket gör att vi kan läsa fler timmar teknik, sammanhängande efter vecka 7. |
ENGELSKA
| Vi skjuter fram en del av engelskaplaneringen, då ett antal dagar har försvunnit i samband med de nationella proven, friluftsdag och utvecklingssamtal. 6A: Måndagen den 14/2 arbetar vi med texten “ Things to do in Sydney”. Denna text med glosor, översättning från eng - sv och sv - eng, kommer 6A att ha i läxa till to 4/3, vecka 9.
6B: Måndagen den 14/2 arbetar klassen med texten “ Down under “ under lektionen, samt frågor till texten under lektionstid, samt även en presentation om ett djur i Australien.
I classroom i engelskarummet ligger lektionsinnehåll, dvs det vi arbetar med i engelskan i vecka 5- 10. Där hittar eleven text, glosor, ljudfiler och hemuppgifter.

|
MUSIK
|
|
IDROTT | Under v. 6 har eleverna haft OS-tema under första lektionen och Innebandy under den andra. Veckan, v7, innan lovet ligger vårt fokus på området Lek/Spel. |
TEXTILSLÖJD
|
|
Moderna SPRÅK
| Engelska: Vi arbetar extra med texten som hör till engelskan för vecka 9,” Things to do in Sydney “. |
Väl mött// Helena, Karin O, Karin Å, Shinal, Eva, Jerry, Aurora och HP
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar