På Kyrkskolan arbetar vi för att alla elever ska trivas, känna sig trygga och uppnå goda resultat. Vi är stolta över vår personalgrupp med god kompetens och behörighet. Vi är även stolta över vår stora skolgård som ger en inbjudande utemiljö som vi använder både för lek och undervisning.


fredag 25 mars 2022

Veckobrev år5 vecka 13

 Hej


På tisdag är det dags för 5A att åka iväg till Visualiseringscenter. Vi kommer få möjlighet att titta på filmen “Dream to fly” i Domen och därefter kommer vi att arbeta vidare med olika tekniska system i skolan. Samling på skolgården tisdag den 29 mars kl. 8.10 för att åka spårvagn till Norrtull och promenera till Visualiseringscenter. Vi är där mellan kl. 9-11.


Viktigt gällande sociala medier…..

Den här veckan har vi i skolan fått höra talas om att vissa av eleverna har problem med en klasschat som de har skapat i Snapchat. Det har tydligen förekommit en del kränkningar och otrevligheter där. Vi har pratat med barnen om hur viktigt det är att visa samma respekt på sociala medier som man gör i verkligheten. Det är självklart att man inte ska skriva något som man inte skulle kunna säga till personen det berör om den var framför dig. Eftersom flera av våra elever i klass 5 blivit ledsna och upprörda över det som hänt så vill vi gärna att ni pratar med era barn om hur de har det på sociala medier så att ni kan stötta och hjälpa dem att göra rätt. Vi hoppas att eleverna kan lära sig att hantera detta bättre i framtiden så att deras klasschat kan vara en plats där alla som är med känner sig välkomna. 


OBS!

Påsklov vecka 15 





Svenska: Den här veckan har vi avslutat arbetet med våra instruerande texter. Eleverna har fått skapa sin texter i google presentationer och sedan förstärka texten med animationer och bildstöd. Sedan har de redovisat sina texter muntligt inför en liten grupp. För de som av olika anledningar inte har hunnit presentera så kommer möjligheten att ta igen under nästa vecka. 

Engelska: Vi har repeterat inför den 30 mars då vi har bedömning i läsförståelse och hörförståelse.,Bedömningen är en summativ bedömning av vad vi har lärt oss i 5  kapitlen (chapters 7-12). Vi har också  tränat grammatik med fokus på de olika ordklasser i engelska.

Musik: Eleverna har sjungit, spelat keyboard och gitarr och det kommer att pågå fram till sportlovet. Därefter kommer eleverna få använda dessa kunskaper för att skriva en egen låt och för att spela i ensemblegrupper. Musikanalys kommer även ingå i undervisningen denna termin. 

Matematik: Vi arbetar vidare med procent och diskuterar bland annat hur man på ett enkelt sätt kan räkna ut pris eller antal med procentsatserna 50%, 25% och 10%. 

Eleverna kommer att utveckla sina kunskaper och förväntas kunna: 

  • tal i bråkform och tal i blandad form

  • att addera och subtrahera tal i bråkform

  • tal i procentform

  • att växla mellan tal i procent-, decimal-och bråkform tex 35% = 0,35 = 35/100

  • att räkna ut del av antal

Bild: Eleverna har visat stort intresse för arbetet med perspektiv som vår student My har ansvarat för. Det gäller både enpunktsperspektiv och utmaningen att kunna rita ett hus med tvåpunktsperspektiv. 

Slöjd: Arbetet med skrinen är i full gång och nu börjar det bli dax att planera ett eget arbete som kan startas parallellt med skrinet, det blir tid över när lim och färg ska torka eller det är lång kö till pelarborren. Jag har visat exempel på smide, svarvning, tenngjutning, skålslagning och träskärning eller varför inte börja med att tälja en liten fågel. Här får eleverna med stöd av mig möjlighet att planera-genomföra-utvärdera ett eget lite mindre slöjdarbete.

Fysik/teknik: Vi har lärt oss mer om energi och vi har jämfört tre olika ljuskällor. Vi tränar på att läsa och följa instruktioner, arbeta systematiskt samt resonera och analysera resultaten. Nästa vecka lär vi oss mer om elsäkerhet.

SO: Vi jobbar på med Vasatiden och eleverna börjar bli riktigt duktiga på att känna igen och veta namnet på personer Vasatiden; Sten Sture, Gustav Vasa, Kristian II, Gustav Trolle, Kristina Gyllenstierna och Nils Dacke. Eleverna lär sig så snabbt och är nyfikna på att få veta mera!

Idrott&Hälsa: Eleverna kommer att testa sin reaktionsförmåga i olika aktiviteter.
Lekt.2. Eleverna kommer bygga en egen hinderbana för att sedan göra den. Tillkommer gör att berätta hur eleven kan “förebygga skador” vid aktivitet.


Studiestugan måndagar  kl. 14:50-15.40: Där kan du få hjälp med en läxa, inför en bedömning, ett arbete som ska avslutas och lämnas in eller om man varit mycket frånvarande.Ni vårdnadshavare anmäler eleven genom att maila till linda.lenngren@norrkoping.se senast på  fredagen innan kl 23:00.

Vi önskar en trevlig helg!

 Aurora HP Jakob Jerry Linda Marie Patrik Pia Uffe



V. 13 

 

5A

5B

Måndag

8.10–14.25




Tisdag

8.10-14.40


idrott.
ta med idrottskläder till lektionen

Vi åker till Visualiseringscenter fm


idrott.
ta med idrottskläder till lektionen


Onsdag

8.10-14.40




Torsdag

8.10-14.40




Fredag

8.10-14.00

idrott.
ta med idrottskläder till lektionen

idrott.
ta med idrottskläder till lektionen


 

 

Våra kontaktuppgifter:

Aurora Reyes Munoz (eng)

aurora.reyesmunoz@norrkoping.se

Hans-Peter Nolér (lärare musik)

hans-peter.noler@norrkoping.se

Jakob Friedrichsen (lärare sv)

jakob.friedrichsen@norrkoping.se

Jerry Witkowski (lärare idrott och hälsa)

jerry.witkowski@norrkoping.se

Linda Lenngren (resurs,  lärare i studion)

linda.lenngren@norrkoping.se

Marie Rapp (lärare ma 5A ,so)

marie.rapp@norrkoping.se


Patrik Antebo (resurs)

patrik.antebo@norrkoping.se


Pia Collin (lärare ma 5B, bild, no, tk)

pia.ericsoncollin@norrkoping.se


Ulf Härdner (lärare trä och metallslöjd)

ulf.hardner@norrkoping.se

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar