År 4 veckobrev v.17

Nu är det påsklov. Njut av ledigheten så tar vi nya tag tisdag den 19/4.
Vi gick vidare till riksfinalen i Schack 4:an den 22/5. Den avgörs i Uppsala. Boka datumet redan nu. Skolan kommer att stå för en del av kostnaden men vi behöver samla in pengar till en del av bussresan. En föräldragrupp får tillsammans med Petra och Maria anordna detta. Vi hör av oss efter lovet.
Kom ihåg v.17
Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag:
Fredag:
Denna vecka arbetar vi med:
NO/Teknik- Fysik/Kemi och teknik | Vi börjar att göra en powerpoint om vatten. Mer info kommer. Planering, begrepp och Matris finns i classroom. 
|
SO | Nu har vi avslutat vårt arbete kring Kristendomen och efter lovet startar vi upp ett arbete kring Norden. |
SVENSKA
| Vi fortsätter vårt läsprojekt där vi övar på lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att urskilja texters budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna. Detta gör vi på ett roligt och annorlunda sätt. Arbetet ligger i classroom i svenskarummet. Eleverna börjar bli klara med sina fabler i grupp. Efter lovet börjar de träna på att redovisa, antingen i helklass, i liten grupp eller för mig. Vi kommer också att börja läsa om olika nordiska författare. |
MATEMATIK
| Vi lär oss lägesmåtten medelvärde och median. Filmer ligger under “Tabeller och diagram” i classroom. Eleverna börjar att planera och förbereda en undersökning som de ska genomföra i skolan eller hemma. Eleverna har fått uppgiften i pappersform, men den ligger också i classroom. Uppgiften ska redovisas 22/4. Begrepp som eleverna ska kunna och förstå ligger i classroom. Vi kommer att fortsätta med problemlösningsstrategier “Mönster”. Planering och matris ligger i classroom. |
ENGELSKA
| Vi har jobbat med läsförståelse strategier och gjort ett läsförståelsetest. Vi har repeterat verb To be i grammatik och har jobbat med ord på påsk. |
Idrott | Efter att i fredags ha samarbete i “Fångarna på fortet” så är det nästa vecka dags för att hoppa lite höjdhopp att få ännu en chans att slå skolrekord. |
BILD
| Vi arbetar klart med ansiktets proportioner. Vi beskriver också genom ord och bild vilka vi är och vad vi ofta tänker på. Vi kallar arbetet för - Berättelsen om mig 
|
TEXTILSLÖJD: | v 10. Nu har de flesta klarat sin “uppkörning” på symaskin och kommer att börja med att göra namnskyltar och trycka sitt tyg till sin slöjdpåse. |
Musik & Elevens val | MUSIK Vecka 7 avslutar vi spel och sång för gå vidare med att skapa egna låtar från vecka 9 och fram till påsklovet. Jag har förstått att några håller på att skriva klart eller redan är klara med sina sångtexter. Så eleverna kommer nu att jobba vidare med att utveckla sina förmågor i sång och spel och att detta sker i form av att skapa egen musik, då de ska lägga till ackord ackompanjemang och melodi till sina texter. Lite längre fram kring påsklovet kommer eleverna få jobba vidare med musikanalys vilket jag kommer med mer info om då. ELEVENS VAL Vi har precis startat upp ett arbete kring de globala målen. se länk: https://www.globalamalen.se/ Efter denna veckas presentation ska eleverna välja ett av de 17 målen och sedan komma på idéer hur de vill presentera sitt arbete i form av t.ex. en foto/bild utställning, skriva en sång/rapptext, sy om gamla kläder, spela in en video mm. |
petra.gardqvist@norrkoping.se
maria2.bergstrom@norrkoping.se
helena.linden@norrkoping.se
jerry.witkowski@norrkoping.se
aurora.reyesmunoz@norrkoping.se
hans-peter.noler@norrkoping.se
eva.christensson@norrkoping.se
Trevlig helg Petra, Maria, Aurora, HP, Eva och Helena
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar