På Kyrkskolan arbetar vi för att alla elever ska trivas, känna sig trygga och uppnå goda resultat. Vi är stolta över vår personalgrupp med god kompetens och behörighet. Vi är även stolta över vår stora skolgård som ger en inbjudande utemiljö som vi använder både för lek och undervisning.


fredag 6 maj 2022

år 5 veckobrev 19 2022

 Hej!


I torsdags hade vi besök av Jeanette och Josef som jobbar inom polisen. Eftersom vi jobbar med lag och rätt i SO nu så passade det jättebra. Alla femmor  samlades i 5As klassrum och de svarade på frågor som eleverna hade förberett innan. En hel del spontana frågor blev det också eftersom ämnet var så spännande. Vilket är det värsta brottet ni har utrett? Hur ser pistolen ut? Har du använt den? Vad gör polisen vid en biljakt? Frågorna var många, eleverna var duktiga på att lyssna och Jeanette och Josef tog sig tid att svara på alla frågor. Det var en intressant eftermiddag och vi tackar så mycket för besöket! 

Svenska: Vi har arbetat vidare med beskrivande texter. Vi arbetar med boken skrivrummet och med övningar i classroom. Eleverna läst, granskat och fått inspiration från  färdiga texter som andra elever har skrivit.

Vi har också avslutat terminens sista läsutmaning. Eleverna har tillsammans uppnått vårt gemensamma läsmål på 20000 sidor. Det kommer att firas med film och spelhåla under de sista dagarna innan skolavslutningen.  

De kunskapskrav som eleverna förväntas visa upp under arbetet med beskrivande texter är: 

  • Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor.

  • Sammanställningarna innehåller enkla beskrivningar, egna formuleringar och viss användning av ämnesspecifika ord och begrepp.

  • Eleven kan skriva texter med i huvudsak fungerande struktur och språklig variation. 

Engelska: Vi har jobbat i grupp skrivit dialoger och spelat ut dem, vi har skrivit glosor, läst texter och tränat att skriva enkla spökhistorier. Vi har jobbat i kapitel 17 och tränat vanliga verb och fraser för sysslor i hemmet. I grammatik vi har arbetat med futurum -will+won´t.

Musik: Eleverna fortsätter att sjunga, spela keyboard och gitarr. Arbetsområdet då eleverna fått skriva en egen låt är nu genomfört. Under några veckor nu i maj kommer eleverna jobba med musikanalys och konstmusik då vi kommer att lyssna på Beethoven, Mozart, Bach m fl. och analyser och diskutera hur man kan uppleva och använda den klassiska musiken i olika sammanhang. 

Matematik: OBS! På torsdag har vi bedömning på området med prioriteringsreglerna, överslagsräkning och avrundning. Vi kommer också göra ett test gällande taluppfattning som alla kommunala skolor gör två gånger per läsår. 

Därefter spurtar vi med multiplikationstabellerna 1-10 så att de blir automatiserade till sommaren. I skolan tränar vi via konkret material och spel, tabellträning på papper samt via olika hemsidor tex NOMP. Vi kommer att skicka hem multiplikationstest på tid för påskrift, så att ni föräldrar ser hur det har gått och eventuellt behöver öva mer på. De som behöver kompensatoriska hjälpmedel i multiplikation kommer naturligtvis att få använda dem. Vi är olika och har olika lätt för att lära oss utantill. 

Bild: Vi lär oss om olika konststilar, ett par kända konstnärer och deras verk samt måla med akrylfärg på pannå. Den här veckan har vi lärt oss nya bildbegrepp och nästa vecka fortsätter vi även med bildanalys. Uppdragen finns via ne.se. 

Förväntat resultat

Du kan diskutera på ett utvecklat sätt uttryck, innehåll och funktion i bilder från förr och nu och från olika kulturer. Du beskriver hur de hänger ihop med dina erfarenheter, andra bilder och händelser i omvärlden. 

Slöjd: Arbetet med skrinen är i full gång och nu börjar det bli dax att planera ett eget arbete som kan vara parallellt med skrinet, det blir tid över när lim och färg ska torka eller det är lång kö till pelarborren. Jag har visat exempel på smide, svarvning, tenngjutning, skålslagning och träskärning eller varför inte börja med att tälja en liten fågel. Här får eleverna med stöd av mig möjlighet att planera-genomföra-utvärdera ett eget lite mindre slöjdarbete.

Fysik/teknik: Vi är nu på sista uppdraget i fysik och teknik där eleverna ska välja en energikälla. Presentationen och uppdraget finns i Classroom. Avslutningsvis kommer vi att genomföra en energidebatt där eleverna har förberett sig med fördelar och nackdelar gällande olika energikällor. Fråga gärna ditt barn vilken energikälla de har valt och berätta gärna vilket/vilka elbolag ni har valt att ha hemma. 

De elever som behöver göra en komplettering gällande No-begreppen får möjlighet att visa det på fredag vecka 19 eller studiestugan på måndag v 20. 

SO: Den här veckan har vi förberett frågor till Jeanette och Josef samt startat med arbetsområdet lag och rätt. 

Idrott&Hälsa: Utomhusidrott. Idrottskläder för utomhusbruk samt handduk medtages. Eleverna har startat sitt “orienteringsblock” och kommer att orientera i närområdet, Hallberga, Pryssgården under 4 veckor.

Studiestugan måndagar  kl. 14:50-15.40: Där kan du få hjälp med en läxa, inför en bedömning, ett arbete som ska avslutas och lämnas in eller om man varit mycket frånvarande.Ni vårdnadshavare anmäler eleven genom att maila till linda.lenngren@norrkoping.se senast på  fredagen innan kl 23:00.


Trevlig helg!

Önskar

Team 5: Aurora, Jakob, Linda, Marie, Patrik och Pia


V. 19

 

5A

5B

Måndag

8.10–14.25




Tisdag

8.10-14.40




Onsdag

8.10-14.40




Torsdag

8.10-14.40


mattebedömning

(förbered dig med repetitionshäftet hemma)

mattebedömning

(förbered dig med repetitionshäftet hemma)

Fredag

8.10-14.00

 


Våra kontaktuppgifter:

Aurora Reyes Munoz (eng)

aurora.reyesmunoz@norrkoping.se

Hans-Peter Nolér (lärare musik)

hans-peter.noler@norrkoping.se

Jakob Friedrichsen (lärare sv)

jakob.friedrichsen@norrkoping.se

Jerry Witkowski (lärare idrott och hälsa)

jerry.witkowski@norrkoping.se

Linda Lenngren (resurs,  lärare i studion)

linda.lenngren@norrkoping.se

Marie Rapp (lärare ma 5A ,so)

marie.rapp@norrkoping.se


Patrik Antebo (resurs)

patrik.antebo@norrkoping.se


Pia Collin (lärare ma 5B, bild, no, tk)

pia.ericsoncollin@norrkoping.se


Ulf Härdner (lärare trä och metallslöjd)

ulf.hardner@norrkoping.se

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar