Hej!
Den här veckan har varit lite annorlunda då flera av oss lärare har hjälpt till att rätta nationella prov och varit på utbildning. Eleverna kämpar på med sina skolarbeten och vi planerar in fler roliga aktiviteter tillsammans.
Himpadagen tisdag den 31 maj.
Efter två år av covidkarantän så kan vi äntligen genomföra Kyrkskolans traditionsenliga Himpadag tillsammans. Samtliga elever på skolan kommer att delas in i grupper och utföra olika aktiviteter tillsammans som årets sexor planerar och ansvarar för. Igår fick ni vårdnadshavare ett formulär att svara på om ditt barn önskar hamburgare från skolan och/eller behöver någon typ av specialkost.
Svenska: Vi närmar oss terminens sista bedömningstillfälle när det gäller skriftlig förmåga i ämnet svenska. Den här veckan har vi avslutat kapitlet om beskrivande texter i skrivrummet boken och gjort några färdighetsövningar i classroom.
Eleverna kommer under nästa vecka att få skriva en varsin beskrivande text om ett land. Vi använder måndagen till att planera och torsdag/fredag till att skriva själva texten.
Förmågorna som testas är:
Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor.
Sammanställningarna innehåller enkla beskrivningar, egna formuleringar och viss användning av ämnesspecifika ord och begrepp.
Eleven kan skriva texter med i huvudsak fungerande struktur och språklig variation.
Engelska: Vi har arbetat med olika läsförståelsetexter samt börja skriv en text om “My dreamhouse.”
Musik: Eleverna fortsätter att sjunga, spela keyboard och gitarr. Arbetsområdet då eleverna fått skriva en egen låt är nu genomfört. Under några veckor nu i maj kommer eleverna jobba med musikanalys och konstmusik då vi kommer att lyssna på Beethoven, Mozart, Bach m fl. och analyser och diskutera hur man kan uppleva och använda den klassiska musiken i olika sammanhang.
Matematik: Vi har nu anslutat kapitel 9 och fortsätter att jobba på med diagram och sannolikhet. Mattebedömningen har gått väldigt bra och det märks att barnen tränar och gör sitt bästa.
Bild: Vi lär oss om olika konststilar, ett par kända konstnärer och deras verk samt måla med akrylfärg på pannå. Den här veckan ska skissen vara klar med inspiration från Salvador Dali. Vi tränar på bildbegrepp och gör olika bildanalyser.
Slöjd: Arbetet med skrinen är i full gång och nu börjar det bli dax att planera ett eget arbete som kan vara parallellt med skrinet, det blir tid över när lim och färg ska torka eller det är lång kö till pelarborren. Jag har visat exempel på smide, svarvning, tenngjutning, skålslagning och träskärning eller varför inte börja med att tälja en liten fågel. Här får eleverna med stöd av mig möjlighet att planera-genomföra-utvärdera ett eget lite mindre slöjdarbete.
Biologi: Vi har nu startat tema Pubertet i biologin. Vi har bland annat en frågelåda som vi utgår ifrån barnens funderingar. Vi kommer att ha olika gruppindelningar tex kill- och tjejsnack, där vi för diskussioner kring puberteten.
Förväntat resultat
Du kan ställa frågor, säga vad du tycker och lyssna på vad andra tycker om hälsa så att diskussionerna går framåt på ett bra sätt.
Du har goda kunskaper i biologi. Du ger exempel och förklarar hur saker hänger ihop i biologin på ett utvecklat sätt. Du använder biologins begrepp på ett bra sätt.
Du kan diskutera på ett utvecklat sätt om hälsa, sjukdom och pubertet. Du jämför hur det hänger ihop med hur kroppen fungerar.
Fysik/teknik
Vi är nu på sista uppdraget i fysik och teknik där eleverna ska välja en energikälla. Presentationen och uppdraget finns i Classroom. Nästa vecka kommer vi att genomföra en energidebatt där eleverna har förberett sig med fördelar och nackdelar gällande en egen vald energikälla. De elever som behöver göra en komplettering gällande No-begreppen får möjlighet att visa det på fredag vecka 19 eller studiestugan på måndag v 20.
SO: Den här veckan har eleverna bildat partier, bestämt partinamn, gett förslag på en ny lag som klassens “riksdag” har röstat om. Det var så intressant att höra deras förslag på nya lagar. Exempel på lagar som röstades igenom i klassens riksdag var
Socialisternas förslag; För varje minut man kommer försent till jobbet så får man 10 kronor per minut i avdrag på lönen. Gäller bara arbete.
Skolpartiets förslag: 50%-lagen. Eleverna måste gilla maten för att den ska få vara kvar på matsedeln. Om mindre än 50% tycker om den så tas den bort från matsedel.
Vi hade också några lagförslag som röstades ner. Här är några exempel.
Bollibompa-demokraternas förslag: Färre antal datorer i skolan, mer pengar till skolmat istället.
SO-partiets förslag: Alla måste ha knäskydd och hjälm när man går i skogen från solnedgång till soluppgång.
Zkitskarnas förslag: Alla måste ha något slags djur, annars blir man utvisad ur landet.
Vi har också tittat på en film om en anlagd brand och diskuterat vilka följder det kan ge för de som har anstiftat eller anlagt branden.
Idrott&Hälsa: Utomhusidrott. Idrottskläder för utomhusbruk samt handduk medtages. Eleverna har startat sitt “orienteringsblock” och kommer att orientera i närområdet, Hallberga, Pryssgården under 4 veckor.
Studiestugan måndagar kl. 14:50-15.40: Där kan du få hjälp med en läxa, inför en bedömning, ett arbete som ska avslutas och lämnas in eller om man varit mycket frånvarande.Ni vårdnadshavare anmäler eleven genom att maila till linda.lenngren@norrkoping.se senast på fredagen innan kl 23:00.
Trevlig helg!
Önskar
Team 5: Aurora, Jakob, Linda, Marie, Patrik och Pia
Våra kontaktuppgifter:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar