År 5 veckobrev v41. Läsår 23/24

Hej alla elever och föräldrar!
Det var trevligt att få träffa så många föräldrar på föräldramötet! För er som inte hade möjlighet att delta så började kvällen i matsalen där Kristian och Ivana, våra rektorer, informerade om rörelsesatsningen på Kyrkskolan samt om leighetsansökningar som numera ska göras digitalt i Skola24. Därefter samlades vi i klassrummet och Karin Å informerade om lässatsningen och Karin O berättade om matemaiktestet “Förstå och använda tal”. Marie påminde om att läsa klassbloggen samt att eleverna ska ladda sin cromebook hemma inför nästa skoldag. Slutligen så samlades föräldrarna i respektive klass för att diskutera klasskassa och planering för eventuell klassresa i årskurs 6.
Ansöka om ledighet: Från våra rektorer -Denna länken har en film om hur man gör.
https://youtu.be/XeGIkP0jGbM
Vaccination: De elever som var frånvarande vid förra vaccinationstillfället kommer att vaccineras nästa vecka onsdagen den 12/10.
Vänliga hälsningar
Jessica Holmlund
Skolsköterska
Telefon: +4611153772
Studiestugan måndagar kl. 14:40-15:30: Där kan eleven få hjälp med en läxa, öva inför en bedömning, ett arbete som ska avslutas och lämnas in eller om man varit mycket frånvarande. Ni vårdnadshavare anmäler eleven genom att maila till mentor och george.tawil@norrkoping.se senast på fredagen innan kl 23:00
Wendick: Lässatsningen är nu klar! Återstår att BRAV-koda eleverna i år 5 för att se deras utveckling. Detta kommer att ske fortlöpande den närmsta tiden.
Kom ihåg v.41
Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
“Vattnets kretslopp” och “Aggregationsform” för de elever som missat
Torsdag:
Fredag:
“Vattnets kretslopp” och “Aggregationsform” för de elever som missat
Denna vecka arbetar vi med:
NO | “Vatten och luft” Den här veckan lär vi oss om “Ytspänning”.
Mål: känna till vattnets olika former (aggregationsform) kunna beskriva vattnets kretslopp kunna berätta var vattnet i kranen kommer ifrån veta vad luft är kunna beskriva växthuseffekten känna till hur vindar uppstår veta något om hur människan kan påverka vatten och luft
Viktiga ord och begrepp: atmosfär, atom, avdunstning, fast form, flytande form, gasform, grundvatten, kondensering, kretslopp, luftfuktighet, lösningsmedel, molekyl, nederbörd, reningsverk, smälta, sötvatten, bräckt vatten, vattentorn, vattentäkt, vattenverk, vattenånga, växthusgas……….

|
SO | Vi har startat med arbetsområdet om ekonomi den här veckan. Då har vi diskuterat och funderat kring hur det kan kännas att vara riktigt rik och hur det kan kännas att vara riktigt fattig. Vad är lika och vad skiljer sig i livet beroende på hur mycket pengar man har? Vad är viktigast i livet? Veckopeng och sysslor hemma har vi också pratat om. Vad behöver ett barn hjälpa till med hemma för att få veckopeng? Eleverna har funderat och skrivit ner sina svar. Några begrepp vi har pratat om hittills är; inkomst, konsumera, lån, ränta, moms och skatt. Nästa vecka fortsätter vi med att prata om fattigdom i Sverige samt om budget. |
SVENSKA
| Läsförståelse samt diskussioner kring texter som berör: Vi börjar ett temaområde som kommer att rikta sig mot läsförståelse samt samtal och resonemang om etiska frågor kring vänskap och mobbning. Vi pratar om skryt, att svika, ljuga, snacka skit mm. Det blir samtal, gemensam läsning och enskild läsning. Vi ser också avsnitt ur serien “ Berätta för mig “ ( UR-play ) och diskuterar utifrån vissa frågor.
Stavning: Vi startar upp ett stavningsområde - lång och kort vokal! Eleverna får börja med ett stavningstest som “ förtest “ och därefter kommer vi att arbeta med stavningen på olika sätt. Genomgångar av stavningsregler, träna att stava i arbetshäften, på Elevspel mm.
Vi börjar med några “tokiga misstag”.
“ Stort tak för hjälpen! “ 
Kriterier som bedöms i Lgr 11: “Eleven följer grundläggande regler för språkriktighet med viss säkerhet.”
|
MATEMATIK | Vecka 41 arbetar vi med vikt och volym.
Koll på matematik 5A, kapitel 1 “Tal i decimalform”
Den här veckan arbetar vi med: tiondelar tallinjen, tiondelar
Vi repeterar 3D objekt. Mål för kapitlet Du kommer utveckla kunskaper om: positionssystemet för tal i decimalform att placera decimaltal på tallinjen att jämföra och storleksordna tal i decimalform

|
TEKNIK
| Glassprojekt! Förväntat resultat: @ Jag kan rita en skiss och ritning i 2 - 3 olika vyer ( ask ) @ Jag bygger en fysisk modell av min skiss och ritning ( glass ) @ Jag dokumenterar mitt arbete med bild och text ( häfte )
Bedömning: Du tillverkar en glass av pärlor efter din skiss och viker en kartong till glassen.

|
ENGELSKA | Den här veckan har eleverna fått skriva sina egna faktatexter på engelska med tema USA. Vi försöker att skriva färdigt texterna nästa vecka.
|
BILD | Bilduppgift: “Jag som superhjälte”. Vi arbetar klart! De elever som är klara kommer att arbeta med en extrauppgift: “Draköga” (instruktion i bild-rummet i classroom).

|
MUSIK
| Vår musiklärare Eva är fortsatt sjukskriven. Under Evas sjukskrivning kommer nu Veronica att ta över musikundervisningen. Veronica arbetar här på Kyrkskolan och är känd för eleverna. |
IDROTT | Idrott&Hälsa: V.41. Inomhus. Månd.Redskapsgymnastik. Torsd.Redskapsgymnastik.
|
TRÄ/ METALL SLÖJD | 5B I trä och metallslöjden arbetar vi med sammansättningar. Eleverna designar ett skrin och vi tränar på att skissa och följa en ritning. |
Textil SLÖJD | 5A |
Väl mött och trevlig helg!//
Karin O, Karin Å, Anneli, Marie R, Jakob, Jerry, Åsa, Love och Veronica .
PERSONAL i åk 5 - mailadresser
Åsa Ahlqvist - textilslöjd asa.ahlqvist@norrkoping.se
Jakob Friedrichsen - eng jakob.friedrichsen@norrkoping.se
Anneli Larssén - resurs anneli.larssen@norrkoping.se
Love Mattsson - trä och metallslöjd love.mattsson@norrkoping.se
Karin Osin- mentor, ma, bild karin.osin@norrkoping.se
Marie Rapp - SO, mentor marie.rapp@norrkoping.se
Veronica Siivonen - musik veronica.siivonen@norrkoping.se
Jerry Witkowski- id jerry.witkowski@norrkoping.se
Karin Åberg - mentor, sv, tk, ev karin.aberg@norrkoping.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar