På Kyrkskolan arbetar vi för att alla elever ska trivas, känna sig trygga och uppnå goda resultat. Vi är stolta över vår personalgrupp med god kompetens och behörighet. Vi är även stolta över vår stora skolgård som ger en inbjudande utemiljö som vi använder både för lek och undervisning.


fredag 20 oktober 2023

År 5 veckobrev v.43. Läsår 23/24

 År 5 veckobrev v 43. Läsår 23/24

Hej alla elever och föräldrar! 

Mer än halva höstterminen i år 5 har snart gått och efter höstlovet jobbar vi på fram emot jul. Men först en välbehövlig paus för eleverna 🙂. Vi hoppas på vackert höstlovsväder och att barnen är utomhus så mycket som möjligt innan det blir allt mörkare.

Det har varit en del oro i femmorna under veckan. Framförallt rasttid,men även elever som lämnat lektion utan tillåtelse, kommit in sent från rast osv.

Rektor Kristan har därför varit i båda femmorna idag och pratat om de förväntningar vi har på eleverna.

  • Komma i tid till lektioner ( Vi har räknat hur många timmar skoltid en elev faktiskt missar om man kommer för sent.)

  • Vara utomhus på rasterna. ( Kläder efter väder, eleverna är alltid utomhus på rast .)

  • Lyssna på lärare som arbetar på skolan.

  • Arbeta under lektionerna.

  • Vara på lektion ( Eleven lämnar inte lektionssalen under lektion ).

Elevens Val: Elevens Val har eleven schemalagd tid för en gång i veckan och den vilar på tre ben.

  • Eleven tar igen missade arbetsuppgifter, tex pga sjukdom

  • Eleven tar igen bedömningar som inte kunnat göras p g a sjukdom eller ev ledighet

  • Eleven arbetar med sina framåtsyftande mål vilka sattes upp på utvecklingssamtalet.

Då eleven är sjuk/ ledig vet eleven att den ALLTID tar igen missade bedömningstillfällen nästkommande Elevens Val.

Om eleven har varit sjuk under tiden som flera bedömningar har gjorts, kanske inte tiden räcker till på ett och samma tillfälle på Elevens Val, utan måste fördelas på flera.

5B: onsdagar och 5A: fredagar

DeN tYsTa SpÖkbOlLsTuRnErInGeN 

Måndagen den 23 oktober är det dags att leka tillsammans i mellanstadiets spökbollsturnering.

Ett tillfälle för eleverna på mellanstadiet att samarbeta över klassgränserna i blandade lag.

Ombyte: Valfritt. Denna dag får man komma ombytt i idrottskläder eller om man hellre använder sina vanliga kläder, så går det också bra.
Vi kommer inte duscha efter turneringens slut

Pris? Vi gör detta för att få möjlighet att leka och spela tillsammans, samtidigt som vi rör oss. Inga priser eller pokaler.

Kl.08.10. Åk4 hänger av sig väskor och jackor utanför klassrummet, som vanligt.
Vill ni byta om så används omklädningsrummet till vänster, sedan går ni in i idrottssalen.

Kl.08.20. Åk5 hänger av sig väskor och jackor utanför klassrummet, som vanligt. Behöver ni byta om används omklädningsrummet till höger, sedan går ni in i idrottssalen.

Kl.08.20. Åk6. Samlas i klassrummet och använder sedan förrådsdörren för att komma in i salen, dvs. dörren som vetter mot fotbollsplanen och leder in till idrottshallen.

Kl.08.30. Turneringsgenomgången startar

Kl.08.40. Första matchen startar


Regler

*För att tänka på våra öron och vår arbetsmiljö(ergonomi), så åker man ut/blir spöke om man ropar/pratar. Ropar/pratar som spöke så blir kompis ur det egna laget automatiskt spöke. De blir alltså tysta spökbollsmatcher. För publiken gäller också tystnad. Alla inblandade respekterar detta.

Fair play - schysst spel

Efter matcherna tackar man motståndarlaget.

Man protesterar inte mot domslut eller skriker åt motståndare, medspelare eller publik.

Man hjälper och inte stjälper varandra helt enkelt.
Glöm inte att vi är här för att ha roligt med ihop under denna bollek
Lycka till! 



Studiestugan måndagar kl. 14:40-15:30: Där kan eleven få hjälp med en läxa, öva inför en bedömning, ett arbete som ska avslutas och lämnas in eller om man varit mycket frånvarande. Ni vårdnadshavare anmäler eleven genom att maila till mentor och  george.tawil@norrkoping.se  senast på fredagen innan kl 23:00 

 

Kom ihåg v.43

Måndag:

  • Idrott&Hälsa. Inomhus

  • SO- bedömningstillfälle kring ekonomi i samhällskunskap.


Tisdag: 



Onsdag:



Torsdag:

  •  Idrott&Hälsa. Inomhus.



Fredag: Sv: Hela stavningshäftet ska vara klart och lämnas in. ( lång och kort 

               vokal )

              Tk: Glass och kartong ska ha lämnats in för bedömning.


Denna vecka arbetar vi med:

NO

Vatten och luft”

Den här veckan lär vi oss om “Ytspänning”.


Mål:

  • känna till vattnets olika former (aggregationsform)

  • kunna beskriva vattnets kretslopp

  • kunna berätta var vattnet i kranen kommer ifrån

  • veta vad luft är

  • kunna beskriva växthuseffekten

  • känna till hur vindar uppstår

  • veta något om hur människan kan påverka vatten och luft

Viktiga ord och begrepp:

atmosfär, atom, avdunstning, fast form, flytande form, gasform, grundvatten, kondensering, kretslopp, luftfuktighet, lösningsmedel, molekyl, nederbörd, reningsverk, smälta, sötvatten, bräckt vatten, vattentorn, vattentäkt, vattenverk, vattenånga, växthusgas………. 




SO

Den här veckan har vi jobbat med hur vår konsumtion påverkar vår gemensamma miljö. Vi har diskuterat kring mål 14 i de Globala målen,  tittat på hur det kan se ut på Dollar street och sett på en film om tillverkning av mobiltelefoner. 

Eleverna har skrivit ner en sak som de själva känner att de kan bidra med utifrån de förslag som fanns att välja mellan. Nästa vecka är det bedömning på måndag och därefter arbetar vi med geografi en period. 


SVENSKA


Läsförståelse samt diskussioner kring texter som berör:

Vi fortsätter med temaområdet som handlar om läsförståelse samt samtal och resonemang om etiska frågor kring vänskap och mobbning. Vi pratar om skryt, att svika, ljuga, snacka skit mm.

Det blir samtal, gemensam läsning och enskild läsning. Vi ser också avsnitt ur serien “ Berätta för mig “ ( UR-play ) och diskuterar utifrån vissa frågor i samtalsgrupper. 

Viktigt att eleven är muntligt aktiv i diskussioner och samtal då det bedöms under lektionerna.



Stavning: Sista veckan med stavningsträningen!

Vi jobbar på med lång och kort vokal. Den här veckan går vi in på ord som stavas med n och m.

 Genomgångar av stavningsregler, träna att stava i arbetshäften, på Elevspel mm.

Kriterier som bedöms i Lgr 11:

“Eleven följer grundläggande regler för språkriktighet med viss säkerhet.”



MATEMATIK

Koll på matematik 5A, kapitel 1

“Tal i decimalform”



Den här veckan arbetar vi med:

  • tiondelar

  • tallinjen, tiondelar


Mål för kapitlet 

Du kommer utveckla kunskaper om:

  • positionssystemet för tal i decimalform

  • att placera decimaltal på tallinjen

  • att jämföra och storleksordna tal i decimalform



TEKNIK



Glassprojekt!


Kartong och glass ska vara klar och inlämnad för bedömning senast fredag!



Förväntat resultat:

@ Jag kan rita en skiss och ritning i 2 - 3 olika vyer ( ask )

@ Jag bygger en fysisk modell av min skiss och ritning ( glass )

@ Jag dokumenterar mitt arbete med bild och text ( häfte )


Bedömning:

Du tillverkar en glass av pärlor efter din skiss och viker en kartong till glassen.




ENGELSKA

Många elever har skrivit i sina utvärderingar att de behöver träna på att skriva texter på engelska. Nästa vecka ska vi träna på att skriva. Eleverna har själva fått vara med och bestämma vad vi ska skriva om. 


BILD

“Draköga” (instruktion i bild-rummet i classroom).




MUSIK


Vår musiklärare Eva är fortsatt sjukskriven.

Under Evas sjukskrivning kommer nu Veronica att ta över musikundervisningen. Veronica arbetar här på Kyrkskolan och är känd för eleverna.

IDROTT

Idrott&Hälsa:
V.43. Inomhus. Månd. Spökbollsturnering
Torsd. Halloweentema

TRÄ/

METALL

SLÖJD

5B

I trä och metallslöjden arbetar vi med sammansättningar. Eleverna designar ett skrin och vi tränar på att skissa och följa en ritning.

Textil

SLÖJD

5A


Väl mött och trevlig helg!// 

Anneli, Jakob, Jerry, Karin O, Karin Å, Love, Marie, Veronica och Åsa .


PERSONAL i åk 5  - mailadresser

Åsa Ahlqvist - textilslöjd asa.ahlqvist@norrkoping.se

Jakob Friedrichsen - eng jakob.friedrichsen@norrkoping.se

Anneli Larssén - resurs anneli.larssen@norrkoping.se

Love Mattsson - trä och metallslöjd love.mattsson@norrkoping.se

Karin Osin- mentor, ma, no, bild karin.osin@norrkoping.se

Marie Rapp - mentor, so   marie.rapp@norrkoping.se

Veronica Siivonen - musik veronica.siivonen@norrkoping.se

Jerry Witkowski- id jerry.witkowski@norrkoping.se

Karin Åberg - mentor, sv, tk, ev karin.aberg@norrkoping.se


Ansöka om ledighet: Från våra rektorer -Denna länken har en film om hur man gör.

https://youtu.be/XeGIkP0jGbM


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar