På Kyrkskolan arbetar vi för att alla elever ska trivas, känna sig trygga och uppnå goda resultat. Vi är stolta över vår personalgrupp med god kompetens och behörighet. Vi är även stolta över vår stora skolgård som ger en inbjudande utemiljö som vi använder både för lek och undervisning.


fredag 27 oktober 2023

År 5 veckobrev v.45 Läsår 23/24

 År 5 veckobrev v 45. Läsår 23/24

Hej alla elever och föräldrar! 

Ikväll önskar vi 5B lycka till med discot på skolan och 5A säljer kakor för att få in pengar till klasskassan!

Efter lovet fortsätter vi att ha fokus på nedanstående och rektor lyssnar av pedagoger och klasserna fortlöpande att det fungerar.

  • Komma i tid till lektioner ( Vi har räknat hur många timmar skoltid en elev faktiskt missar om man kommer för sent.)

  • Vara utomhus på rasterna. ( Kläder efter väder, eleverna är alltid utomhus på rast .)

  • Lyssna på lärare som arbetar på skolan.

  • Arbeta under lektionerna.

  • Vara på lektion ( Eleven lämnar inte lektionssalen under lektion ).

Elevens Val: Elevens Val har eleven schemalagd tid för en gång i veckan och den vilar på tre ben.

  • Eleven tar igen missade arbetsuppgifter, tex pga sjukdom

  • Eleven tar igen bedömningar som inte kunnat göras p g a sjukdom eller ev ledighet

  • Eleven arbetar med sina framåtsyftande mål vilka sattes upp på utvecklingssamtalet.

Då eleven är sjuk/ ledig vet eleven att den ALLTID tar igen missade bedömningstillfällen nästkommande Elevens Val.

Om eleven har varit sjuk under tiden som flera bedömningar har gjorts, kanske inte tiden räcker till på ett och samma tillfälle på Elevens Val, utan måste fördelas på flera.

5B: onsdagar och 5A: fredagar

Studiestugan måndagar kl. 14:40-15:30: Där kan eleven få hjälp med en läxa, öva inför en bedömning, ett arbete som ska avslutas och lämnas in eller om man varit mycket frånvarande. Ni vårdnadshavare anmäler eleven genom att maila till mentor och  george.tawil@norrkoping.se  senast på fredagen innan kl 23:00 

 

Kom ihåg v.45

Måndag:

  • Idrott&Hälsa. 



Tisdag: 



Onsdag:



Torsdag:

  •  Idrott&Hälsa.



Fredag: Sv: Bedömningstillfälle i läsförståelse. Eleverna läser en text “ Pjäsen 

                    och svarar på frågor, “ på, mellan och bortom raderna “.

  • Matematik: Diagnos kapitel 1, “Tal i decimalform”. 

(Koll på matematik 5A kapitel 1 finns i classroom)


Denna vecka arbetar vi med:

NO

Ellära”

  • Earth by night

  • Strömavbrott

  • Familjen STRÖMS hus


Syftet med arbetet

I arbetsområdet om elektricitet får du bland annat lära dig om olika sorters energiformer och hur de framställs. Vi tar även reda på hur elektriska prylar ska kopplas ihop för att fungera. Du kommer få fundera över vad det innebär att leva utan elektricitet; som man gjorde förr, som man gör i delar av världen idag eller som man ibland tvingas göra när det blir strömavbrott.

Du undersöker hur en ficklampa fungerar, vad det är som får lampan att lysa, hur olika lampor skiljer sig åt och hur man kan spara energi med dessa. Det blir även diskussion om faran med elektricitet och om hur det gick till när elektriciteten och glödlampan uppfanns.

Vi övar också praktiskt genom att få en lampa att lysa samt vilka olika sorts material som leder elektricitet bäst. Du kommer också jämföra olika energikällor och om hur vi människor påverkar miljön genom olika beslut som vi tar. Sist men inte minst kommer du få fundera över ”Framtidens energi”.



Viktiga ord och begrepp:

Elektricitet, energiform, energikälla, energiprincipen, fossila bränslen, förnybar energi, icke förnybar energi, kraftverk, elsäkerhet, isolator, elektrisk ledare, resistans, strålnings-energi, kemisk-energi, ljud-energi, rörelse-energi, värme-energi, statisk elektricitet, minuspol, pluspol,

sluten krets, strömkälla, strömavbrott, strömbrytare, spole, turbin, atom, elektron, proton, växthuseffekt, bio-bränsle……….

 



SO

Den här veckan har vi pratat om FN med anledning av FN-dagen samt börjat med arbetsområdet Vårt Europa. Eleverna kommer att lära sig mer om:


  • Namn och läge på flera av Europas länder och dess huvudstäder 

  • Namn och läge på några bergskedjor, floder och hav

  • Europas resurser

  • Europas befolkningsfördelning

  • Natur- och kulturlandskap 

  • Olika levnadsvillkor i Europa och några orsaker varför det är så

  • Något om EU är och vad de länder som ingår i EU samarbetar kring.


SVENSKA


Läsförståelse samt diskussioner kring texter som berör:


Lite kvar på temat!

Vi fortsätter med temaområdet som handlar om läsförståelse samt samtal och resonemang om etiska frågor kring vänskap och mobbning. Vi pratar om skryt, att svika, ljuga, snacka skit mm.

Det blir samtal, gemensam läsning och enskild läsning. Vi ser också avsnitt ur serien “ Berätta för mig “ ( UR-play ) och diskuterar utifrån vissa frågor i samtalsgrupper. 

Viktigt att eleven är muntligt aktiv i diskussioner och samtal då det bedöms under lektionerna.



Stavning: 

Vi börjar med ett nytt litet stavningstema - denna gång handlar det om “ vanliga ord “, t ex aldrig, alltid, fick, man…


Skriva texter:

Vi börjar ett nytt skrivtema i boken Zick Zack som handlar om att skriva spännande berättelser.

Det kommer att bli genomgångar samt arbete i boken för att stegvis träna sig i att skriva denna typ av berättelse.

           Bygga en spännande berättelse:

  • berättelsens struktur ( rubrik, inledning, problem, händelser, upplösning och avslutning )

  • berättarkurva för att skapa spänning

  • sambandsord som binder ihop texten

  • början och slutet av berättelsen

  • variera korta och långa meningar

  • miljöbeskrivningar

  • val av ord och fraser

  • adjektiv, verb mm


Eleven skriver sedan en spännande berättelse - till en bildserie eller helt på egen hand efter en planering.



MATEMATIK

Koll på matematik 5A, kapitel 1

“Tal i decimalform”



Den här veckan arbetar vi med:

  • tusendelar 

  • samt tränar inför Diagnos på fredag v.45


Mål för kapitlet 

Du kommer utveckla kunskaper om:

  • positionssystemet för tal i decimalform

  • att placera decimaltal på tallinjen

  • att jämföra och storleksordna tal i decimalform



TEKNIK



Glassprojekt!


Kartong och glass ska vara klar och inlämnad för bedömning senast fredag!



Förväntat resultat:

@ Jag kan rita en skiss och ritning i 2 - 3 olika vyer ( ask )

@ Jag bygger en fysisk modell av min skiss och ritning ( glass )

@ Jag dokumenterar mitt arbete med bild och text ( häfte )


Bedömning:

Du tillverkar en glass av pärlor efter din skiss och viker en kartong till glassen.


ENGELSKA

Den här veckan har vi 


BILD

“Foto och perspektiv”

Syftet är att leka med perspektiv som förvandlar stor till liten eller tvärtom, när ett surrealistiskt foto skapas. Lära ut begreppen kring perspektivens uppbyggnad och experimentera med digitala tekniker på ett lustfyllt sätt.

Eleverna arbetar i mindre grupper där de planerar, genomför, utvärderar och redovisar sitt arbete.

MUSIK


Vår musiklärare Eva är fortsatt sjukskriven.

Under Evas sjukskrivning kommer nu Veronica att ta över musikundervisningen. Veronica arbetar här på Kyrkskolan och är känd för eleverna.

IDROTT

Idrott&Hälsa:
Vi kommer jobba i 6st lektioner med volleyboll, för att eleverna ska lära sig behärska spelet och dess regler.

TRÄ/

METALL

SLÖJD

5B

I trä och metallslöjden arbetar vi med sammansättningar. Eleverna designar ett skrin och vi tränar på att skissa och följa en ritning.

Textil

SLÖJD

5A


Vi önskar alla elever ett fint höstlov! Trevlig helg!// 

Anneli, Jakob, Jerry, Karin O, Karin Å, Love, Marie, Veronica och Åsa .


PERSONAL i åk 5  - mailadresser

Åsa Ahlqvist - textilslöjd asa.ahlqvist@norrkoping.se

Jakob Friedrichsen - eng jakob.friedrichsen@norrkoping.se

Anneli Larssén - resurs anneli.larssen@norrkoping.se

Love Mattsson - trä och metallslöjd love.mattsson@norrkoping.se

Karin Osin- mentor, ma, no, bild karin.osin@norrkoping.se

Marie Rapp - mentor, so   marie.rapp@norrkoping.se

Veronica Siivonen - musik veronica.siivonen@norrkoping.se

Jerry Witkowski- id jerry.witkowski@norrkoping.se

Karin Åberg - mentor, sv, tk, ev karin.aberg@norrkoping.se


Ansöka om ledighet: Från våra rektorer -Denna länken har en film om hur man gör.

https://youtu.be/XeGIkP0jGbM


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar