På Kyrkskolan arbetar vi för att alla elever ska trivas, känna sig trygga och uppnå goda resultat. Vi är stolta över vår personalgrupp med god kompetens och behörighet. Vi är även stolta över vår stora skolgård som ger en inbjudande utemiljö som vi använder både för lek och undervisning.


fredag 10 november 2023

År 5 veckobrev v.46. Läsår 23/24

 År 5 veckobrev v 46. Läsår 23/24

Hej alla elever och föräldrar! 

I vecka 46 har Kyrkskolan sin återkommande tradition,  en “ Läsvecka “, för att inspirera och främja läsning. Under denna vecka läser eleverna lite extra i sina tystläsningsböcker och vi gör en del aktiviteter kring läsning. Här är några aktiviteter som ni behöver ha särskild koll på.

Måndag den 13/11 - Eleven får ta med sig typ kudde, filt för att läsa på lite 

                                 “ mysigare “ sätt i klassrummet på förmiddagen.

Fredag den 17/11 - Eleven tar med sig sin favoritbok hemifrån och

                                 berättar kort om bokens huvudpersoner och handling

                                 I skolan blir eleven tilldelad en kompis att presentera 

                                 sin bok för.

    Vi kommer också att göra ett bokbord. Den elev som vill

                                tar med sig en bok hemifrån och får ta med sig en annan

                                bok hem! ( Det kan vara billiga böcker som köpts på

                                loppis, utförsäljning på biblioteket osv. )

                


Vi fortsätter att ha fokus på nedanstående och rektor lyssnar av pedagoger och klasserna fortlöpande att det fungerar. För större delen av eleverna fungerar detta precis som det ska och de är goda förebilder för sina klasskamrater. Prata gärna med ditt barn om hur de tycker att det fungerar med nedanstående punkter. 

  • Komma i tid till lektioner ( Vi har räknat hur många timmar skoltid en elev faktiskt missar om man kommer för sent.)

  • Vara utomhus på rasterna. ( Kläder efter väder, eleverna är alltid utomhus på rast .)

  • Lyssna på lärare och annan personal som arbetar på skolan.

  • Arbeta under lektionerna.

  • Vara på lektion ( Eleven lämnar inte lektionssalen under lektion ).

Elevens Val: Elevens Val har eleven schemalagd tid för en gång i veckan och den vilar på tre ben.

  • Eleven tar igen missade arbetsuppgifter, tex pga sjukdom

  • Eleven tar igen bedömningar som inte kunnat göras p g a sjukdom eller ev ledighet

  • Eleven arbetar med sina framåtsyftande mål vilka sattes upp på utvecklingssamtalet.

Då eleven är sjuk/ ledig vet eleven att den ALLTID tar igen missade bedömningstillfällen nästkommande Elevens Val.

Om eleven har varit sjuk under tiden som flera bedömningar har gjorts, kanske inte tiden räcker till på ett och samma tillfälle på Elevens Val, utan måste fördelas på flera.

5B: onsdagar och 5A: fredagar


Studiestugan måndagar kl. 14:40-15:30: Där kan eleven få hjälp med en läxa, öva inför en bedömning, ett arbete som ska avslutas och lämnas in eller om man varit mycket frånvarande. Ni vårdnadshavare anmäler eleven genom att maila till mentor och  george.tawil@norrkoping.se  senast på fredagen innan kl 23:00 

 


Kom ihåg v.46

Måndag:

  • Idrott&Hälsa. 

  • Ta med kudde/ filt till Tystläsningen


Tisdag: 


Onsdag:


Torsdag:

  •  Idrott&Hälsa.



Fredag: 

  • Sv: DLS- prov = ett normerande läsprov ( eleverna kan inte förbereda sig mer än att det är bra att hålla igång sin läsning av skönlitteratur )

  • Sv: Ta med din favoritbok: Kunna berätta kort om huvudpersonerna + handlingen i boken. Du förbereder dig med “ Arbetsbladet “.

Ta med en bok till bokbordet - du som vill!

  • Matte: arbetsblad 2:2 “Längd i decimalform”



Denna vecka arbetar vi med:

NO

Ellära”

  • Earth by night

  • Strömavbrott

  • Familjen STRÖMS hus


Syftet med arbetet

I arbetsområdet om elektricitet får du bland annat lära dig om olika sorters energiformer och hur de framställs. Vi tar även reda på hur elektriska prylar ska kopplas ihop för att fungera. Du kommer få fundera över vad det innebär att leva utan elektricitet; som man gjorde förr, som man gör i delar av världen idag eller som man ibland tvingas göra när det blir strömavbrott.

Du undersöker hur en ficklampa fungerar, vad det är som får lampan att lysa, hur olika lampor skiljer sig åt och hur man kan spara energi med dessa. Det blir även diskussion om faran med elektricitet och om hur det gick till när elektriciteten och glödlampan uppfanns.

Vi övar också praktiskt genom att få en lampa att lysa samt vilka olika sorts material som leder elektricitet bäst. Du kommer också jämföra olika energikällor och om hur vi människor påverkar miljön genom olika beslut som vi tar. Sist men inte minst kommer du få fundera över ”Framtidens energi”.



Viktiga ord och begrepp:

Elektricitet, energiform, energikälla, energiprincipen, fossila bränslen, förnybar energi, icke förnybar energi, kraftverk, elsäkerhet, isolator, elektrisk ledare, resistans, strålnings-energi, kemisk-energi, ljud-energi, rörelse-energi, värme-energi, statisk elektricitet, minuspol, pluspol,

sluten krets, strömkälla, strömavbrott, strömbrytare, spole, turbin, atom, elektron, proton, växthuseffekt, bio-bränsle……….

 



SO

Vi fortsätter med arbetsområde Europa och den här veckan har eleverna bland annat jobbat med att lära sig namn och läge på länder och bergskedjor. Vi använder Seterra och Skolplus som är lätt att visa hemma. Fråga gärna ditt barn hur många bergskedjor och länder i Europa som de kan.  


SVENSKA


DLS- Läsprov:

Fredag v. 46 gör eleverna ett normerande läsprov som prövar elevens förmågor att informationssöka i text samt tolka text.( förstå och dra slutsatser )


Aktiviteter i samband med “ Läsveckan “.



Stavning: 

Vi fortsätter med ett nytt litet stavningstema - denna gång handlar det om “ vanliga ord “, t ex aldrig, alltid, fick, man… 

Eleverna skriver orden i ett häfte och lär sig ordbilder samt sätter in orden i meningar. De jobbar även på dator med aktiviteter i Elevspel.



Skriva texter:

Vi fortsätter med skrivtemat i boken Zick Zack som handlar om att skriva spännande berättelser.

Det kommer att bli genomgångar samt arbete i boken för att stegvis träna sig i att skriva denna typ av berättelse.

           Bygga en spännande berättelse:

  • berättelsens struktur ( rubrik, inledning, problem, händelser, upplösning och avslutning )

  • berättarkurva för att skapa spänning

  • sambandsord som binder ihop texten

  • början och slutet av berättelsen

  • variera korta och långa meningar

  • miljöbeskrivningar

  • val av ord och fraser

  • adjektiv, verb mm


Eleven skriver sedan en spännande berättelse - till en bildserie eller helt på egen hand efter en planering.



MATEMATIK

Koll på matematik 5A, kapitel 2

“Längd, area och symmetri”



Den här veckan arbetar vi med:

  • Längd i decimalform


Mål för kapitlet 

Du kommer utveckla kunskaper om:

  • att mäta längd och jämföra längd i decimalform

  • att omvandla längdenheter

  • olika slags trianglar

  • att beräkna triangelns area

  • att beräkna en sammansatt figurs area

  • symmetri



TEKNIK



Ingen teknik denna vecka!


ENGELSKA

Den här veckan har vi repeterat skillnaden på “some” och “any” och gjort ett litet quiz om det. Nästa vecka arbetar vi vidare med kapitel 7 där vi bland annat tränar på engelska verb i nutid (present tense) och dåtidsform (past tense). Jag. atk


 


BILD

“Foto och perspektiv”

Syftet är att leka med perspektiv som förvandlar stor till liten eller tvärtom, när ett surrealistiskt foto skapas. Lära ut begreppen kring perspektivens uppbyggnad och experimentera med digitala tekniker på ett lustfyllt sätt.

Eleverna arbetar i mindre grupper där de planerar, genomför, utvärderar och redovisar sitt arbete.

MUSIK


Vår musiklärare Eva är fortsatt sjukskriven.

Under Evas sjukskrivning kommer nu Veronica att ta över musikundervisningen. Veronica arbetar här på Kyrkskolan och är känd för eleverna.

IDROTT

Idrott&Hälsa:
Vi kommer jobba i 6st lektioner med volleyboll, för att eleverna ska lära sig behärska spelet och dess regler..

Månd. Vi fortsätter att värma upp med att hålla bollen i luften och sedan spelar vi volleybollmatcher.
Tors. Volleybollen fortsätter. Mycket av fokus ligger på matchspel.

TRÄ/

METALL

SLÖJD

5B

I trä och metallslöjden arbetar vi med sammansättningar. Eleverna designar ett skrin och vi tränar på att skissa och följa en ritning.

Textil

SLÖJD

5A


Vi önskar alla elever ett fint höstlov! Trevlig helg!// 

Anneli, Jakob, Jerry, Karin O, Karin Å, Love, Marie, Veronica och Åsa .


PERSONAL i åk 5  - mailadresser

Åsa Ahlqvist - textilslöjd asa.ahlqvist@norrkoping.se

Jakob Friedrichsen - eng jakob.friedrichsen@norrkoping.se

Anneli Larssén - resurs anneli.larssen@norrkoping.se

Love Mattsson - trä och metallslöjd love.mattsson@norrkoping.se

Karin Osin- mentor, ma, no, bild karin.osin@norrkoping.se

Marie Rapp - mentor, so   marie.rapp@norrkoping.se

Veronica Siivonen - musik veronica.siivonen@norrkoping.se

Jerry Witkowski- id jerry.witkowski@norrkoping.se

Karin Åberg - mentor, sv, tk, ev karin.aberg@norrkoping.se


Ansöka om ledighet: Från våra rektorer -Denna länken har en film om hur man gör.

https://youtu.be/XeGIkP0jGbM


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar