På Kyrkskolan arbetar vi för att alla elever ska trivas, känna sig trygga och uppnå goda resultat. Vi är stolta över vår personalgrupp med god kompetens och behörighet. Vi är även stolta över vår stora skolgård som ger en inbjudande utemiljö som vi använder både för lek och undervisning.


fredag 5 maj 2023

År 4 veckobrev v.19 Läsår 22/23

 År 4 veckobrev v.19 Läsår 22/23

Hej alla elever och föräldrar!

Skapande skola: Kyrkskolan har sökt pengar för skapande verksamhet och fredagen den 12 maj kommer cirkuspedagogen och magikern Marcus Bertilsson till oss och har lektioner med mellanstadiet. 4A och 4B har en 40-minuters lektion var på 40 min.

 Belöningssystem: Nu har vi nått målet 70 smileys per klass och då är det dags för belöning. Vi pratar i klasserna vad vi ska hitta på:)


Vänskapsgrupper: torsdag eftermiddag mellan kl.12.30-13.30 träffas eleverna i sina vänskapsgrupper. 


Idrott&Hälsa: Medtag kläder för utomhusidrott, handduk och skor.


 

Kom ihåg v.19

Måndag:



Tisdag:

  • Idrott&Hälsa- Utomhus idrott. Medtag idrottskläder för utomhus bruk

  • 4B - Lästest ( ingen förberedelse )



Onsdag:

  •  4B Teknik: Bedömning på temat “ Förvara och bevara “

  • 4A - Lästest ( ingen förberedelse )

 


Torsdag:

  •  4A Teknik: Bedömning på temat “ Förvara och bevara “

 

  •  



Fredag:


  • Idrott&Hälsa- Utomhus idrott. Medtag idrottskläder för utomhus bruk

  • Skapande skola: cirkus




Denna vecka arbetar vi med:

NO

Kemiförsök”

 Den här veckan arbetar vi med:

  • Uppdrag 4 “Vi gör ett vattentest”


Syftet med Kemiförsök är att bekanta oss med vissa egenskaper hos materia som förknippas med kemiämnet. Vi samlar information om egenskaperna genom en rad olika tester som vi dokumenterar och beskriver. Vi kommer att lösa ämnen i vatten, filtrera, avdunsta och tillsätta olika indikatorer och lära oss hur ämnena reagerar på dessa. Slutligen kommer vi att värma upp ämnena och lära oss att iaktta förändringar som sker. Vi tränar oss även i att kommunicera, diskutera och analysera.


Vi kommer bland annat att lära oss om:

  • Ge exempel på några metoder för att dela upp lösningar och blandningar i deras olika beståndsdelar.

  • Känna till några historiska och nutida upptäckter inom kemiområdet och deras betydelse för människan. 

  • Veta hur man genomför enkla systematiska undersökningar, planerar, utför och dokumenterar.

  • Veta hur man kan indela olika ämnen och material utifrån egenskaperna utseende, löslighet, surt eller basiskt.

  • Kunna beskriva och förklara enkel partikelmodell hos materiens uppbyggnad.

  • Känna till några vanliga kemikalier i hemmet och samhället. Deras användning och påverkan på hälsan och miljön samt hur de är märkta och bör hanteras.


Viktiga ord och begrepp:

Lösning, slamning, filtrering, kemisk reaktion, surt och basiskt, indikator, kemiska ämnen, egenskaper, systematisk, pipett, löslighet, förutsägelse, separera, lösningar, kristaller, grundämne, periodiska systemet, blandningar, avdunstning, molekyler, hypotes………. 




SO


Vi har denna vecka avslutat vikingatiden med en bedömning och kommer nu att fortsätta att jobba med början av medeltiden, där vi nu jobbar med kristendomen. 



SVENSKA


Lästest: En myt - Tyr och Fenrisulven

Eleverna läser en berättande text och svarar på frågor som berör söka information i texten, förstå texten och reflektera över texten.

Testet förbereds inte och när eleven är klar pysslar den med lite ordflätor, målarbilder mm.


Uppstart av nytt skrivtema : Fabler!

Vi kommer att läsa många fabler, lära oss om fabelns struktur och handling, miljö och karaktärer, budskap mm.

Grundmaterialet är hämtat från “ Skrivrummet i Zick Zack “ och under arbetets gång är kunskapskraven följande:

“Eleven skriver olika slags texter med begripligt innehåll, i huvudsak fungerande struktur och viss språklig variation.”
“Eleven följer grundläggande regler för språkriktighet med viss säkerhet.”
“Eleven för också enkla resonemang om tydligt framträdande budskap i olika texter.”



https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DugkKp0bGLPY&psig=AOvVaw0rIEDod0kcFPH-dObp0t8F&ust=1683292685803000&source=images&cd=vfe&ved=0CBEQjRxqFwoTCNCM0Ivg2_4CFQAAAAAdAAAAABAD


Snögrottan av Laura Trenter:

Vi fortsätter med läsprojektet  på halvklasstimmarna i svenska.

Eleverna läser angivna sidor högt för varandra ur boken och diskuterar och svarar på frågor. 

Klass 4A läser kap. 11-12, klass 4B läser kap. 13-14.

Karin Å går runt i grupperna för att lyssna på hur långt eleverna har kommit i sitt läsflyt varje lektion.




Varje vecka läser jag elevernas loggböcker och skriver en kommentar. Några elevsvar lyfts varje vecka och vi diskuterar vidare kring dem.


MATEMATIK

Koll på matematik 4B, kapitel 7

“Skala, vinklar och area”


Den här veckan arbetar vi med:

  • Att mäta vinklar med gradskiva


Träningsuppgifter finns på Nomp och Bingel.

Mål för kapitlet 

Du kommer utveckla kunskaper om:

  • skala, förstoringar och förminskningar

  • räta, spetsiga och trubbiga vinklar

  • att jämföra, uppskatta och beräkna vinklar

  • att jämföra och uppskatta area

  • att mäta och beräkna area

TEKNIK



Temaområde: “ Förvara och bevara “

Vi har haft väldigt givande samtal och diskussioner när vi har jämfört en plastpåse och en papperskasse och deras fördelar för individ och miljö.

Vi avslutar temaområdet med förpackningen “ genom tiderna “ och förbereder oss  inför bedömningstillfälle.

4B: Bedömningstillfälle ons 10/5.

4A: Bedömningstillfälle to 11/5.


Eleverna får med ett häfte hem för att kunna träna och läsa på och dessutom ligger allt detta i classroom, Teknikrummet.




ENGELSKA

Den här veckan går fredagslektionen bort p g a “ Skapande skola “ och cirkus.


Den andra lektionen:

  • gör eleverna ett Hörförståelsetest “ Just Another Monday “


Vi prövar då förmågan att:

“ lyssna samt förstå och tolka det mest väsentliga i tydligt talat, enkelt språk i lugnt tempo om vardagliga och bekanta ämnen. “


  • börjar eleverna att skriva på en text som handlar om mat, My favourite food “.


Vi arbetar då med förmågan att:

“ I skriftliga framställningar av olika slag formulera sig enkelt och begripligt med fraser och meningar.”


Eleverna kommer att ha tillgång till en ordlista i classroom, samt en exempeltext. De skriver även sin text i ett dokument där.






BILD

Vi arbetar med tekniken siluetter och “vått i vått” i en undervattensvärld.Den här veckan gör vi klart och så utvärderar eleverna sin bild.


De elever som blir klara arbetar med “Teckningsutmaning” samt att från grunden lära sig att skissa en egen vald bild av ett djur.


BILD-matris för kunskapskrav ligger i classroom



MUSIK


.Vi har haft några veckor där vi har jobbat med lite av varje: lärt oss mer om kända svenska låtar och spelat ukulele till exempel. Nästa vecka börjar vi närma oss slutet på vårt orkesterprojekt, och sedan går vi vidare till att lära oss mer om musikaler.

IDROTT

Idrott&Hälsa: Medtag kläder för utomhusidrott, handduk och skor.

Tisdag- Varva laget
Fredag- Allemansrätten i Pryssgårdsparken.

TRÄ/

METALL

SLÖJD

Nu är alla hopprep färdiga och testade på idrottslektion så nu hoppas jag att de kommer att användas nu när förhoppningsvis vädret blir bättre. 

Fantasidjur i aluminiumplåt är det nya arbetsområdet som eleverna arbetar med.


Väl mött och trevlig helg!// 

Karin O, Karin Å, 

Helena, Emma, Anneli, Jerry, Uffe och Eva P .


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar