År 4 veckobrev v.20 Läsår 22/23
Hej alla elever och föräldrar!
Idag har vi haft en härlig morgon med cirkus på schemat! Eleverna fick träffa cirkuspedagog Markus i 40 minuter och har fått pröva på flera cirkuskonster såsom “ flower sticks “, balansera en påfågelsfjäder på näsan, balansera en tallrik på pinne, jonglera med sidendukar mm. Roligt att se eleverna så engagerade och hängivna!
Torsdag 18/5 och fredag 19/5 är eleverna lediga.
EN VÄDJAN: Nu när vi håller på med kemiförsök så ska eleverna få pröva på att odla kristaller. Vecka 21 startar vi med detta. Jag vore tacksam om eleverna har möjlighet att ta med sig en liten genomskinlig glasburk, t.ex. tacoburk eller liknande. För att kunna se att kristallen växer behöver etiketten diskas bort. Tack på förhand:)
Kom ihåg v.20
Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag:
Fredag:
Denna vecka arbetar vi med:
NO | “Kemiförsök” Den här veckan arbetar vi med:
Syftet med Kemiförsök är att bekanta oss med vissa egenskaper hos materia som förknippas med kemiämnet. Vi samlar information om egenskaperna genom en rad olika tester som vi dokumenterar och beskriver. Vi kommer att lösa ämnen i vatten, filtrera, avdunsta och tillsätta olika indikatorer och lära oss hur ämnena reagerar på dessa. Slutligen kommer vi att värma upp ämnena och lära oss att iaktta förändringar som sker. Vi tränar oss även i att kommunicera, diskutera och analysera.
Vi kommer bland annat att lära oss om: Ge exempel på några metoder för att dela upp lösningar och blandningar i deras olika beståndsdelar. Känna till några historiska och nutida upptäckter inom kemiområdet och deras betydelse för människan. Veta hur man genomför enkla systematiska undersökningar, planerar, utför och dokumenterar. Veta hur man kan indela olika ämnen och material utifrån egenskaperna utseende, löslighet, surt eller basiskt. Kunna beskriva och förklara enkel partikelmodell hos materiens uppbyggnad. Känna till några vanliga kemikalier i hemmet och samhället. Deras användning och påverkan på hälsan och miljön samt hur de är märkta och bör hanteras.
Viktiga ord och begrepp: Lösning, slamning, filtrering, kemisk reaktion, surt och basiskt, indikator, kemiska ämnen, egenskaper, systematisk, pipett, löslighet, förutsägelse, separera, lösningar, kristaller, grundämne, periodiska systemet, blandningar, avdunstning, molekyler, hypotes……….
|
SO |
Vi närmar oss nu slutet på arbetet om medeltidens första halva. Eleverna kommer att få ett litet test i slutet och de kommer att få material som de kan träna lite på om de vill.
|
SVENSKA
|
Uppstart av nytt skrivtema : Fabler! Vi kommer att läsa många fabler, lära oss om fabelns struktur och handling, miljö och karaktärer, budskap mm. Grundmaterialet är hämtat från “ Skrivrummet i Zick Zack “ och under arbetets gång är kunskapskraven följande: “Eleven skriver olika slags texter med begripligt innehåll, i huvudsak fungerande struktur och viss språklig variation.”“Eleven följer grundläggande regler för språkriktighet med viss säkerhet.”“Eleven för också enkla resonemang om tydligt framträdande budskap i olika texter.”
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DugkKp0bGLPY&psig=AOvVaw0rIEDod0kcFPH-dObp0t8F&ust=1683292685803000&source=images&cd=vfe&ved=0CBEQjRxqFwoTCNCM0Ivg2_4CFQAAAAAdAAAAABAD
Snögrottan av Laura Trenter: Vi fortsätter med läsprojektet på halvklasstimmarna i svenska. Eleverna läser angivna sidor högt för varandra ur boken och diskuterar och svarar på frågor. Klass 4A läser kap. 13-14, klass 4B läser kap. 15-16. Karin Å går runt i grupperna för att lyssna på hur långt eleverna har kommit i sitt läsflyt varje lektion.
Varje vecka läser jag elevernas loggböcker och skriver en kommentar. Några elevsvar lyfts varje vecka och vi diskuterar vidare kring dem.
|
MATEMATIK | Koll på matematik 4B, kapitel 7 “Skala, vinklar och area”
Den här veckan arbetar vi med:
Träningsuppgifter finns på Nomp och Bingel.
Mål för kapitlet Du kommer utveckla kunskaper om: skala, förstoringar och förminskningar räta, spetsiga och trubbiga vinklar att jämföra, uppskatta och beräkna vinklar att jämföra och uppskatta area att mäta och beräkna area
|
TEKNIK
| Karin rättar teknikbedömningar och uppsamling för de som inte gjort bedömningstillfället på onsdag den 17/5. Eleverna får med ett häfte hem för att kunna träna och läsa på och dessutom ligger allt detta i classroom, Teknikrummet.
|
ENGELSKA | Denna vecka har vi bara EN engelskalektion, på måndag:
Vi prövar då förmågan att: “ läsa samt förstå och tolka det mest väsentliga av innehållet i enkla texter om vardagliga och bekanta ämnen. “
Vi arbetar då med förmågan att: “ I skriftliga framställningar av olika slag formulera sig enkelt och begripligt med fraser och meningar.”
Eleverna kommer att ha tillgång till en ordlista i classroom, samt en exempeltext. De skriver även sin text i ett dokument där.
|
BILD | Vi arbetar med tekniken siluetter och “vått i vått” i en undervattensvärld.Den här veckan gör vi klart och så utvärderar eleverna sin bild.
De elever som blir klara arbetar med “Teckningsutmaning” samt att från grunden lära sig att skissa en egen vald bild av ett djur.
BILD-matris för kunskapskrav ligger i classroom
|
MUSIK
| .Vi har haft några veckor där vi har jobbat med lite av varje: lärt oss mer om kända svenska låtar och spelat ukulele till exempel. Nästa vecka börjar vi närma oss slutet på vårt orkesterprojekt, och sedan går vi vidare till att lära oss mer om musikaler. |
IDROTT | Idrott&Hälsa: Medtag kläder för utomhusidrott, handduk och skor. Det är flera elever som inte har med sig idrottskläder, så se till att hjälpa ditt barn få med sig idrottskläder och handduk till skolan. Orientering står på schemat nästa vecka. |
TRÄ/ METALL SLÖJD | Nu är alla hopprep färdiga och testade på idrottslektion så nu hoppas jag att de kommer att användas nu när förhoppningsvis vädret blir bättre. Fantasidjur i aluminiumplåt är det nya arbetsområdet som eleverna arbetar med.
|
Väl mött och trevlig helg!//
Karin O, Karin Å,
Helena, Emma, Anneli, Jerry, Uffe och Eva P .
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar