På Kyrkskolan arbetar vi för att alla elever ska trivas, känna sig trygga och uppnå goda resultat. Vi är stolta över vår personalgrupp med god kompetens och behörighet. Vi är även stolta över vår stora skolgård som ger en inbjudande utemiljö som vi använder både för lek och undervisning.


fredag 26 maj 2023

År 4 veckobrev v.22 Läsår 22/23

 År 4 veckobrev v.22 Läsår 22/23


Hej alla elever och föräldrar!

Belöning:  På eftermiddagen måndagen den 12 juni kommer eleverna att få sin belöning för “God arbetsro”. De har denna vecka fått skriva ett förslag på vad de vill göra då. Båda klasserna önskar ha en kakbuffé där vi hjälps åt med att baka. Eleverna har själva anmält sig till en lista där vi har delat upp bakningen så att det finns något för alla; vanligt, laktosfritt, glutenfritt och äggfritt. Härligt gensvar från eleverna så nu hoppas vi att det blir mumsigt och mysigt! Liksom förra gången kommer de även att få ta med en liten påse snacks ( chips, popcorn ) och en liten dricka ( 33 cl ).


Himpadagen den 31 maj är årets sista friluftsdag.
Vi kommer att befinna oss på Himmelstalunds norra del för en dag av lekar.
Klasserna samlas vid skolstart på skolan för att sedan gå mot Himmelstalund. Dagen beräknas att avslutas cirka kl.13.00. Eleverna går tillbaka klassvis mot skolan men om någon elev vill avvika under vägen så behöver vi få ett mail av er att detta är ok. Maila mentor senast tisdagen den 30/5 kl 15.00 för att vi ska hinna sammanställa!
Utförande: Åk 6 kommer att hålla i stationer som eleverna går mellan.
Varje station varar i 20 minuter och består av aktiviteter som eleverna i årskurs 6 har valt.
Eleverna går i sina vänskapsgrupper:
Mat: Eleverna har fått välja att äta skolmaten, hamburgare, eller att ta med sig egen matsäck. Ett google-formulär skickades ut till er vårdnadshavare om detta.
Tips: Vattenflaska i värmen kan vara välbehövligt. Vill man ha med något att fylla på energin med, så går frukt och riskakor mm bra.

Nu ser vi till att göra oss en riktigt bra dag!  //Jerry


Skolavslutning: Torsdagen den 15 juni är det dags för skolavslutning.                                 Vi återkommer med mer info när programmet är klart.! 


 

Kom ihåg v.22

Måndag:




Tisdag:

  • Idrott&Hälsa- Medtag idrottskläder för utomhusbruk och handduk

  • Maila mentorer senast 15.00 för att de ska hinna sammanställa elever som ev avviker på vägen hem.



Onsdag:


  • Himpadagen

 


Torsdag:

  •  No- Kemikalier i hemmet: Undersök i hemmet tillsammans med en vuxen om du kan hitta några “Farosymboler”.

  • Eng: Texten “ My favourite food “ ska vara klar i classroom.

 

 

Fredag:

  • Idrott&Hälsa-medtag idrottskläder för utomhusbruk och handduk

  • Matematik: klara fram till sidan 69




Denna vecka arbetar vi med:

NO

Kemiförsök”

 Den här veckan arbetar vi med:

  • Uppdrag: “Rödkålstest” 

  • pH-värde


Syftet med Kemiförsök är att bekanta oss med vissa egenskaper hos materia som förknippas med kemiämnet. Vi samlar information om egenskaperna genom en rad olika tester som vi dokumenterar och beskriver. Vi kommer att lösa ämnen i vatten, filtrera, avdunsta och tillsätta olika indikatorer och lära oss hur ämnena reagerar på dessa. Slutligen kommer vi att värma upp ämnena och lära oss att iaktta förändringar som sker. Vi tränar oss även i att kommunicera, diskutera och analysera.


Vi kommer bland annat att lära oss om:

  • Ge exempel på några metoder för att dela upp lösningar och blandningar i deras olika beståndsdelar.

  • Känna till några historiska och nutida upptäckter inom kemiområdet och deras betydelse för människan. 

  • Veta hur man genomför enkla systematiska undersökningar, planerar, utför och dokumenterar.

  • Veta hur man kan indela olika ämnen och material utifrån egenskaperna utseende, löslighet, surt eller basiskt.

  • Kunna beskriva och förklara enkel partikelmodell hos materiens uppbyggnad.

  • Känna till några vanliga kemikalier i hemmet och samhället. Deras användning och påverkan på hälsan och miljön samt hur de är märkta och bör hanteras.


Viktiga ord och begrepp:

Lösning, slamning, filtrering, kemisk reaktion, surt och basiskt, indikator, kemiska ämnen, egenskaper, systematisk, pipett, löslighet, förutsägelse, separera, lösningar, kristaller, grundämne, periodiska systemet, blandningar, avdunstning, molekyler, hypotes………. 




SO


Vi närmar oss nu slutet på arbetet om medeltidens första halva. Eleverna kommer att få ett litet test i slutet och de kommer att få material som de kan träna lite på om de vill. Testet kommer att vara vecka 23.  



SVENSKA


Skrivtema : Fabler!

Nu har vi läst många fabler och lärt oss om fabelns struktur och handling, miljö och karaktärer, budskap mm.

Vi går nu in i de sista delarna där vi skriver delar av en fabel tillsammans “ Vildsvinet och lejonet “ samt “ Haren och sköldpaddan “.

Efter detta planerar eleverna sina fabler och börjar skriva egna!

“Eleven skriver olika slags texter med begripligt innehåll, i huvudsak fungerande struktur och viss språklig variation.”
“Eleven följer grundläggande regler för språkriktighet med viss säkerhet.”
“Eleven för också enkla resonemang om tydligt framträdande budskap i olika texter.”











Snögrottan av Laura Trenter är utläst!


Eleverna har fått utvärdera boken “ Hur har det varit att läsa den här boken? Skriv och berätta! “


En elev skrev så här:

“ Den här boken har varit både spännande, sorglig2, glad och lite rolig på samma gång! Men framförallt bra. ……Denna boken var en bok för mig och passar folk som gillar spännande böcker.”


MATEMATIK

Koll på matematik 4B, kapitel 8

“Tabeller, diagram och lägesmått”


Den här veckan arbetar vi med:

  • Tolka tabeller

  • Stapeldiagram/Linjediagram


Mål för kapitlet 

Du kommer utveckla kunskaper om:

  • att göra enkla tabeller

  • att tolka enkla tabeller

  • att tolka enkla stapeldiagram och linjediagram

  • lägesmåtten medelvärde och median


TEKNIK



Eleverna har fått se sitt resultat på teknik bedömningen “ Förvara och bevara “. Fantastiskt resultat!

Beroende på tid arbetar vi ev med något litet i teknik de sista veckorna. Ev med teknik under vikingatiden, då eleverna får tillverka “ brummare “ i träslöjden. 





ENGELSKA

De avslutande veckorna har eleverna ingen läxa i engelska.

 “

  • Eleverna skriver klart texten “ My favourite food “ fredagen den 26/5 i skolan.

De elever som inte blir klara på lektionstid skriver färdigt hemma så att den finns klar i classromm torsdagen den ⅙.


  • Textbook Chapter 16 “ What a day! “.

Vi läser i par och arbetar även med klockan på engelska i Wb s. 83 - 85, 110-111 samt fler övningar.

Eleverna lär sig hel- och halvtimmar samt kvart i och kvart över.





BILD

Vi arbetar med vårblommor i oljepastell på smörpapper och tekniken “marmorera”. 




De elever som blir klara arbetar med “Teckningsutmaning” samt att från grunden lära sig att skissa en egen vald bild av ett djur.


BILD-matris för kunskapskrav ligger i classroom



MUSIK


.Vi har haft några veckor där vi har jobbat med lite av varje: lärt oss mer om kända svenska låtar och spelat ukulele till exempel. Nästa vecka börjar vi närma oss slutet på vårt orkesterprojekt, och sedan går vi vidare till att lära oss mer om musikaler.

IDROTT

Idrott&Hälsa: Medtag kläder för utomhusidrott, handduk och skor.

Det är flera elever som inte har med sig idrottskläder, så se till att hjälpa ditt barn få med sig idrottskläder och handduk till skolan.

Utelekar med allemansrätten i tanke, ägnar vi oss åt v.22.

TRÄ/

METALL

SLÖJD

Nu är alla hopprep färdiga och testade på idrottslektion så nu hoppas jag att de kommer att användas nu när förhoppningsvis vädret blir bättre. 

Fantasidjur i aluminiumplåt är det nya arbetsområdet som eleverna arbetar med.


Väl mött och trevlig helg!// 

Karin O, Karin Å, 

Helena, Emma, Anneli, Jerry, Uffe och Eva P .


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar