År 4 veckobrev v.23 Läsår 22/23
Hej alla elever och föräldrar!
Vi fick en fantastisk Himpadag i år!
Duktiga sexor på Kyrkskolan höll i olika aktiviteter såsom multibrännboll, Flaggan, Minneslekar, Killerball mm. Våra elever i fyrorna skötte sig fint och tog fint ansvar för de yngre…de börjar ju faktiskt tillhöra våra äldsta elever på skolan nu. Härligt att se hur de peppade de yngre, höll i hand och hjälpte att bära väskor med mera.
Lovdag måndagen den 5/6 och tisdagen den 6/6
Belöning: På eftermiddagen måndagen den 12 juni kommer eleverna att få sin belöning för “God arbetsro”. De har denna vecka fått skriva ett förslag på vad de vill göra då. Båda klasserna önskar ha en kakbuffé där vi hjälps åt med att baka. Eleverna har själva anmält sig till en lista där vi har delat upp bakningen så att det finns något för alla; vanligt, laktosfritt, glutenfritt och äggfritt. Härligt gensvar från eleverna så nu hoppas vi att det blir mumsigt och mysigt! Liksom förra gången kommer de även att få ta med en liten påse snacks ( chips, popcorn ) och en liten dricka ( 33 cl ).
Skriftliga omdömen: eleverna kommer att få hem sina skriftliga omdömen tisdagen den 13/6.
Skolavslutning: Torsdagen den 15 juni är det dags för skolavslutning. Vi samlas i klassrummet kl.08.10. Programmet startar kl.08.30 ute på skolgården och avslutas cirka kl.09.15. Skolskjutsarna går hem kl.09.30.
Kom ihåg v.23
Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag:
Fredag:
Denna vecka arbetar vi med:
NO | “Kemiförsök” Den här veckan arbetar vi med:
Syftet med Kemiförsök är att bekanta oss med vissa egenskaper hos materia som förknippas med kemiämnet. Vi samlar information om egenskaperna genom en rad olika tester som vi dokumenterar och beskriver. Vi kommer att lösa ämnen i vatten, filtrera, avdunsta och tillsätta olika indikatorer och lära oss hur ämnena reagerar på dessa. Slutligen kommer vi att värma upp ämnena och lära oss att iaktta förändringar som sker. Vi tränar oss även i att kommunicera, diskutera och analysera.
Vi kommer bland annat att lära oss om: Ge exempel på några metoder för att dela upp lösningar och blandningar i deras olika beståndsdelar. Känna till några historiska och nutida upptäckter inom kemiområdet och deras betydelse för människan. Veta hur man genomför enkla systematiska undersökningar, planerar, utför och dokumenterar. Veta hur man kan indela olika ämnen och material utifrån egenskaperna utseende, löslighet, surt eller basiskt. Kunna beskriva och förklara enkel partikelmodell hos materiens uppbyggnad. Känna till några vanliga kemikalier i hemmet och samhället. Deras användning och påverkan på hälsan och miljön samt hur de är märkta och bör hanteras.
Viktiga ord och begrepp: Lösning, slamning, filtrering, kemisk reaktion, surt och basiskt, indikator, kemiska ämnen, egenskaper, systematisk, pipett, löslighet, förutsägelse, separera, lösningar, kristaller, grundämne, periodiska systemet, blandningar, avdunstning, molekyler, hypotes……….
|
SO |
Vi närmar oss nu slutet på arbetet om medeltidens första halva. Eleverna kommer att få ett litet test i slutet och de kommer att få material som de kan träna lite på om de vill. Testet kommer att vara vecka 23.
|
SVENSKA
| Skrivtema : Fabler! Nu har vi skrivit delar av fabler tillsammans i klassen och tränat på att skriva dialog. Eleverna planerar sin fabel och skriver sin text!
Fabeln ska vara klar senast tisdagen den 13/6 före sommarlovet!
Kriterier som bedöms: “Eleven skriver olika slags texter med begripligt innehåll, i huvudsak fungerande struktur och viss språklig variation.”“Eleven följer grundläggande regler för språkriktighet med viss säkerhet.”“Eleven för också enkla resonemang om tydligt framträdande budskap i olika texter.”
|
MATEMATIK | Koll på matematik 4B, kapitel 8 “Tabeller, diagram och lägesmått”
Den här veckan arbetar vi med:
Mål för kapitlet Du kommer utveckla kunskaper om:
|
TEKNIK
| Eleverna har fått se sitt resultat på teknik bedömningen “ Förvara och bevara “. Fantastiskt resultat! Beroende på tid arbetar vi ev med något litet i teknik de sista veckorna. Ev med teknik under vikingatiden, då eleverna får tillverka “ brummare “ i träslöjden.
|
ENGELSKA | De avslutande veckorna har eleverna ingen läxa i engelska. “
Vi fortsätter att arbeta med att kunna uttrycka tid på engelska.
Vi läser i par och arbetar även med klockan på engelska i Wb s. 83 - 85, 110-111 samt fler övningar i häfte och på Elevspel. Eleverna lär sig hel- och halvtimmar samt kvart i och kvart över.
|
BILD | Vi arbetar klart med vårblommor i oljepastell på smörpapper och tekniken “marmorera”.
De elever som blir klara arbetar med “Teckningsutmaning” samt att från grunden lära sig att skissa en egen vald bild av ett djur.
BILD-matris för kunskapskrav ligger i classroom
|
MUSIK
| .Vi har haft några veckor där vi har jobbat med lite av varje: lärt oss mer om kända svenska låtar och spelat ukulele till exempel. Nästa vecka börjar vi närma oss slutet på vårt orkesterprojekt, och sedan går vi vidare till att lära oss mer om musikaler. |
IDROTT | Idrott&Hälsa: Medtag kläder för utomhusidrott, handduk och skor. Det är flera elever som inte har med sig idrottskläder, så se till att hjälpa ditt barn få med sig idrottskläder och handduk till skolan. Utelekar med allemansrätten i tanke, ägnar vi oss åt v.22. |
TRÄ/ METALL SLÖJD | Nu är alla hopprep färdiga och testade på idrottslektion så nu hoppas jag att de kommer att användas nu när förhoppningsvis vädret blir bättre. Fantasidjur i aluminiumplåt är det nya arbetsområdet som eleverna arbetar med.
|
Väl mött och trevlig helg!//
Karin O, Karin Å,
Helena, Emma, Anneli, Jerry, Uffe och Eva P .
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar