År 4 veckobrev v.24 Läsår 22/23
Hej alla elever och föräldrar!
Belöning: På eftermiddagen måndagen den 12 juni kommer eleverna att få sin belöning för “God arbetsro”. Båda klasserna önskar ha en kakbuffé där vi hjälps åt med att baka. Eleverna har själva anmält sig till en lista där vi har delat upp bakningen så att det finns något för alla; vanligt, laktosfritt, glutenfritt och äggfritt. Härligt gensvar från eleverna så nu hoppas vi att det blir mumsigt och mysigt! Liksom förra gången kommer de även att få ta med en liten påse snacks ( chips, popcorn ) och en liten dricka ( 33 cl ) om man vill. Klasserna har önskat att spela sällskapsspel och många elever har meddelat att de kan ta med sig spel.
“Morotslista 4A “
Alfred
Sigrid N
Iha
Olle
Sigrid A, Saga
Julia
Stina
Svante
Ebbe
( Oscar )
Gabriel: laktosfritt
Minna + Arwid: äggfritt
Ivan + Alva: glutenfritt
“ Morotslista 4B “
Lisen
Max
Joel
Emil
Lowa
Ida
Alvin B
( Gabriel )
( Olle )
Wilmer + Alvin: glutenfritt
Alma + Sophie: laktosfritt
Skriftliga omdömen: eleverna kommer att få hem sina skriftliga omdömen för denna termin tisdagen den 13/6.
Ta med en extra-påse: på tisdag/onsdag städar vi en stund och plockar ihop lite material och kläder som kommer att tas hem.
Skolavslutning: Torsdagen den 15 juni är det dags för skolavslutning. Vi samlas i klassrummet kl.08.10. Programmet startar kl.08.30 ute på skolgården och avslutas cirka kl.09.15 (program har lagts ut på Bloggen). Vi träffas en kort stund efteråt, på stora gräsmattan, för att önska varandra “Härligt sommarlov”. Skolskjutsarna går hem ca kl.09.30.
Kom ihåg v.24
Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag:
Fredag:
Denna vecka arbetar vi med:
NO | “Kemiförsök” Den här veckan arbetar vi med:
Syftet med Kemiförsök är att bekanta oss med vissa egenskaper hos materia som förknippas med kemiämnet. Vi samlar information om egenskaperna genom en rad olika tester som vi dokumenterar och beskriver. Vi kommer att lösa ämnen i vatten, filtrera, avdunsta och tillsätta olika indikatorer och lära oss hur ämnena reagerar på dessa. Slutligen kommer vi att värma upp ämnena och lära oss att iaktta förändringar som sker. Vi tränar oss även i att kommunicera, diskutera och analysera.
Vi kommer bland annat att lära oss om: Ge exempel på några metoder för att dela upp lösningar och blandningar i deras olika beståndsdelar. Känna till några historiska och nutida upptäckter inom kemiområdet och deras betydelse för människan. Veta hur man genomför enkla systematiska undersökningar, planerar, utför och dokumenterar. Veta hur man kan indela olika ämnen och material utifrån egenskaperna utseende, löslighet, surt eller basiskt. Kunna beskriva och förklara enkel partikelmodell hos materiens uppbyggnad. Känna till några vanliga kemikalier i hemmet och samhället. Deras användning och påverkan på hälsan och miljön samt hur de är märkta och bör hanteras.
Viktiga ord och begrepp: Lösning, slamning, filtrering, kemisk reaktion, surt och basiskt, indikator, kemiska ämnen, egenskaper, systematisk, pipett, löslighet, förutsägelse, separera, lösningar, kristaller, grundämne, periodiska systemet, blandningar, avdunstning, molekyler, hypotes……….
|
SO |
Vi tränar nu inför testet om medeltiden som är torsdag 8/6. Vi har även påbörjat arbetet om Norden som är det arbetsområde som vi kommer att arbeta med fram till sommarlovet.
|
SVENSKA
| Skrivtema : Fabler! Nu har vi skrivit delar av fabler tillsammans i klassen och tränat på att skriva dialog. Eleverna planerar sin fabel och skriver sin text!
Fabeln ska vara klar senast onsdagen den 14/6 före sommarlovet!
Kriterier som bedöms: “Eleven skriver olika slags texter med begripligt innehåll, i huvudsak fungerande struktur och viss språklig variation.”“Eleven följer grundläggande regler för språkriktighet med viss säkerhet.”“Eleven för också enkla resonemang om tydligt framträdande budskap i olika texter.”
|
MATEMATIK | Koll på matematik 4B, kapitel 8 “Tabeller, diagram och lägesmått”
Den här veckan arbetar vi med:
Mål för kapitlet Du kommer utveckla kunskaper om:
|
TEKNIK
| Eleverna har fått se sitt resultat på teknik bedömningen “ Förvara och bevara “. Fantastiskt resultat! Beroende på tid arbetar vi ev med något litet i teknik de sista veckorna. Ev med teknik under vikingatiden, då eleverna får tillverka “ brummare “ i träslöjden.
|
ENGELSKA | De avslutande veckorna har eleverna ingen läxa i engelska. “
Vi fortsätter att arbeta med att kunna uttrycka tid på engelska.
Vi läser i par och arbetar även med klockan på engelska i Wb s. 83 - 85, 110-111 samt fler övningar i häfte och på Elevspel. Eleverna lär sig hel- och halvtimmar samt kvart i och kvart över.
|
BILD | Vi arbetar klart med vårblommor i oljepastell på smörpapper och tekniken “marmorera”.
De elever som blir klara arbetar med “Teckningsutmaning” samt att från grunden lära sig att skissa en egen vald bild av ett djur.
BILD-matris för kunskapskrav ligger i classroom
|
MUSIK
| . |
IDROTT | Idrott&Hälsa: Medtag kläder för utomhusidrott, handduk och skor. Det är flera elever som inte har med sig idrottskläder, så se till att hjälpa ditt barn få med sig idrottskläder och handduk till skolan. Utelekar med allemansrätten i tanke, ägnar vi oss åt v.22. |
TRÄ/ METALL SLÖJD | Nu är slöjden färdig och eleverna kan ta hem sina fantasifigurer i aluminiumplåt och några som har hunnit att göra brummare i samarbete med tekniken. Jag tackar så mycket att jag har haft förmånen att undervisa i slöjd på Kyrkskolan i 31 år så nu blir det min sista skolavslutning. Jag vet att min efterträdare är en mycket kompetent slöjdlärare och jag är övertygad om att eleverna kommer att fortsätta att trivas i slöjdsalen. /Uffe
|
Väl mött och trevlig helg!//
Karin O, Karin Å,
Helena, Emma, Anneli, Jerry, Uffe och Eva P .
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar