På Kyrkskolan arbetar vi för att alla elever ska trivas, känna sig trygga och uppnå goda resultat. Vi är stolta över vår personalgrupp med god kompetens och behörighet. Vi är även stolta över vår stora skolgård som ger en inbjudande utemiljö som vi använder både för lek och undervisning.


fredag 25 augusti 2023

 År 5 veckobrev v35. Läsår 23/24

Hej alla elever och föräldrar! 

Vi är glada över att ha genomfört simprovet med de allra flesta elever på Himpa! Viktigt att snabbt få syn på simkunskaperna efter sommaren i ämnet idrott. Det var första gången vi cyklade med eleverna och vi kan konstatera att det är något vi behöver träna på, att hålla sin plats i ledet och med avstånd, för att inga olyckor ska inträffa. Vi ber även er föräldrar att i god tid höra av er när vi genomför aktiviteter utanför skolans lokaler, om det sker förändringar. Vi har inte möjlighet att svara på mail i sista stund på morgonen då vi är upptagna med att göra klart allt inför avfärd.


Denna info är viktig för de elever som åker spårvagn!

Spårarbete startar vid Resecentrum – bussar ersätter spårvagnar

 

Spårvagnsspår och spårväxlar vid Resecentrum är slitna och ska bytas ut. Arbetet inleds måndagen den 28 augusti och beräknas pågå under sju veckor. Under den perioden kan inte spårvagnar passera, all spårvagnstrafik från Södertull och norrut ersätts av buss.


NYA LÄRARE - mailadress

Marie Rapp - SO marie.rapp@norrkoping.se

Jakob Friedrichsen - Eng jakob.friedrichsen@norrkoping.se

Åsa Ahlqvist - textilslöjd asa.ahlqvist@norrkoping.se

Love Mattsson - trä och metallslöjd love.mattsson@norrkoping.se


Wendick: Kyrkskolan gör en lässatsning under 4 veckor med början i vecka 35. Alla elever från år 1-6 har nu gjort ett lästest för att mäta läshastigheten, dvs antal rätt lästa ord per minut. Under 4 veckor framåt kommer eleverna att läsa  så kallade läslistor i par, varje dag under 10-15 min. Eleverna kommer att få träna att läsa  korta och långa ord med olika svårighetsgrad.Meningen är att det ska gå fort och vara ganska lätt. Målet är att ALLA elever ska få en “ läsdusch “ efter sommarlovet.


Chromebook: Eleverna behöver ta hem sina datorer för laddning varje dag samt stänga av sin dator ordentligt. Skolans IT -ansvarige ,Jakob, märkte av en hel del problem bland elevdatorerna förra terminen då en del elevdatorer inte laddades hemma. När en chromebooks batteri går ner till 0% så tappar den anslutning till nätverket och det är en tidsödande process innan eleven kan få igång sin dator igen för att kunna arbeta på lektionen.

 

HPV-vaccin: Det har gått hem information från skolsköterskan Jessica Holmlund om HPV vaccination. Detta ska fyllas i digitalt! Om detta inte fungerar för er så ser vi till att ni får en blankett av oss istället.


Utvecklingssamtal: utvecklingssamtalen denna termin kommer att genomföras på tisdagen den 5 september och onsdagen den 6 september. 

Tider har gått hem samt alternativ för hur utvecklingssamtalet ska genomföras. Respektive mentor behöver återkoppling från er föräldrar vilket alternativ ni väljer för utvecklingssamtalet senast torsdagen den 31/8.

Dessa dagar har eleverna hemstudiedagar men de elever som behöver erbjuds komma till skolan för att arbeta.Ni har fått hem en lapp om eleven är hemma eller på skolan och studerar. Lappen ska lämnas åter till skolan torsdagen den 31/8.

Marie Rapp är en ny kollega som tillhör vårt arbetslag och kommer att stötta upp oss genom att ha lite mentorselever från klass 5A och 5B (Marie arbetar 80%). Många elever känner även Marie sedan tidigare.  


Mela: Torsdagen den 14 september kommer år fyra och fem att åka buss till Mela för en dag med  uteaktiviteter och vandring. Vi återkommer med mer info, men vi behöver redan nu veta om ditt barn vill ha lunch (pastasallad och festis)  ifrån skolan eller om ni väljer att ta med egen lunch. Vi behöver även er hjälp med att skjutsa barnen hem från Mela.  Fyll i formuläret i drive: TACK!

(klicka på länken nedan)

 https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfsvpxj4OQ5ZF0Sbr2KUpK64OYfsM6G45AnyadQHUywVMUFKQ/viewform?usp=sf_link

 

Kom ihåg v.35

Måndag:

  • Tk:  Ta med pärlplatta - stor kvadrat ( de elever som har )


Tisdag: 

  • Sv: “ Sommarräkning “ ska vara klar och delad med Karin Å.


Onsdag:



Torsdag:

  •  

 

Fredag:

  • Sv: Litet bedömningstillfälle på Sveriges minoritetsspråk.

Träna-material kommer att ligga i sv-rummet i classroom.




Denna vecka arbetar vi med:

NO

Vi tar hand om vår kristall!


Vatten och luft”

Den här veckan startar vi upp området som handlar om vatten och luft.


Mål:

  • känna till vattnets olika former (aggregationsfaser)

  • kunna beskriva vattnets kretslopp

  • kunna berätta var vattnet i kranen kommer ifrån

  • veta vad luft är

  • kunna beskriva växthuseffekten

  • känna till hur vindar uppstår

  • veta något om hur människan kan påverka vatten och luft

Viktiga ord och begrepp:

atmosfär, atom, avdunstning, fast form, flytande form, gasform, grundvatten, kondensering, kretslopp, luftfuktighet, lösningsmedel, molekyl, nederbörd, reningsverk, smälta, sötvatten, vattentorn, vattentäkt, vattenverk, vattenånga, växthusgas………. 






SO

I SO kommer vi att arbeta med arbetsområdet sen medeltid.

Mål och syfte för kapitlet:


-Varför började städer växa fram på medeltiden?


- Hur fungerade den medeltida staden?

- Vad spelade Hansan för roll för länderna kring Östersjön och deras utveckling?

- Vad finns det för spår av medeltiden i dag?

- Vad var digerdöden och hur påverkade den människors levnadsvillkor?

- Varför var boktryckarkonsten en viktig uppfinning?

- Hur blev Margareta drottning över hela Norden?

- Hur kunde bönderna skaffa sig inflytande under senmedeltiden?

- Varför ville spanjorer och portugiser segla till Indien och Kina?

 Den här veckan har vi jobbat med digerdöden och medeltida städer. 


SVENSKA


Dikter: 


Vi fortsätter med skrivtemat där vi skriver, läser och analyserar några dikter.

Dikter som vi skriver denna vecka är “ Jag är “ samt en “ Namndikt med komplimang “.


Minoritetsspråk i Sverige och Nordiska språk:

Vi pratar om språk i Sverige samt framförallt om de nationella minoritetsspråken.

Eleverna ska kunna benämna de 5 språken samt berätta om kriterier för att ett språk i Sverige ska få räknas som minoritetsspråk.

Bedömningsmatris och planering läggs in i classroom.


Vi fortsätter med språk i Norden samt repeterar kort inför bedömningstillfället om minoritetsspråk på fredag.


Kriterier som bedöms i Lgr 11:


“Eleven för utifrån givna exempel enkla resonemang om några aspekter av språk och språkbruk i Sverige och Norden.”

MATEMATIK

Koll på matematik 4B, kapitel 9

“Multiplikation och division”


Den här veckan arbetar vi med:

  • division med 10, 100 och 1000

  • mer division


Mål för kapitlet 

Du kommer utveckla kunskaper om:

  • att multiplicera och dividera med tiotal, hundratal och tusental

  • multiplikation med två-, tre- och fyrsiffriga tal

  • kort division



TEKNIK



Glassprojekt!

Förväntat resultat:

@ Jag kan rita en skiss och ritning i 2 - 3 olika vyer ( ask )

@ Jag bygger en fysisk modell av min skiss och ritning ( glass )

@ Jag dokumenterar mitt arbete med bild och text ( häfte )


Bedömning:

Du tillverkar en glass av pärlor efter din skiss och viker en kartong till glassen.




ENGELSKA

Vi arbetar vidare med det första kapitlet och tränar på de fyra förmågorna.   




BILD

Vi startar upp terminen med att vi skapar en egen bildmapp.

Vi fokuserar på några olika metoder att skriva sitt namn, 

t.ex. 3D, graffiti




MUSIK


.Vår musiklärare Eva är fortsatt sjukskriven.

IDROTT

Idrott&Hälsa:
V.34.Månd.Simning. Torsdag.Ultimate frisbee.

V.35. Lacrosse

TRÄ/

METALL

SLÖJD

5B

Textil

SLÖJD

5A


Väl mött och trevlig helg!// 

Karin O, Karin Å, 

Anneli, Marie R, Jakob, Jerry, Åsa, Love och Eva P .


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar