På Kyrkskolan arbetar vi för att alla elever ska trivas, känna sig trygga och uppnå goda resultat. Vi är stolta över vår personalgrupp med god kompetens och behörighet. Vi är även stolta över vår stora skolgård som ger en inbjudande utemiljö som vi använder både för lek och undervisning.


fredag 8 september 2023

År 5 veckobrev v37 Läsår 23/24

 År 5 veckobrev v37. Läsår 23/24

Hej alla elever och föräldrar! 

Mycket trevligt och givande att få träffa er föräldrar tillsammans med era barn! Det är värdefullt att i lugn och ro få sitta ner och prata kring lärande och trivsel tillsammans. 


Studiestugan måndagar kl. 14:40-15:30 med start vecka 37: Där kan eleven få hjälp med en läxa, öva inför en bedömning, ett arbete som ska avslutas och lämnas in eller om man varit mycket frånvarande. Ni vårdnadshavare anmäler eleven genom att maila till mentor och  george.tawil@norrkoping.se  senast på fredagen innan kl 23:00 


Mela:

Vi samlas kl 08:10 i klassrummet och åker sedan abonnerad buss till Glotterns Äventyrsbana. Där vandrar vi några kilometer till Melas lägergård. Under dagen kommer vi att paddla kanot, genomföra samarbetsövningar samt teckna med kol. Efter lunch gör vi en lite längre vandring ut till bommen där vi möter er föräldrar för skjuts tillbaka till skolan. Tack till de som skjutsar!

Att ta med:

@ Sköna skor och kläder efter väder. Gärna i flera lager om det är kyligt. Regnkläder om det regnar! Vi åker även om det ska regna. Undvik att ta stövlar eftersom vi kommer att vandra efter lunch. 

@ Matsäck för hela dagen om du inte beställt mat från skolan samt om du vill fika. Elever som har beställt mat från skolan måste ha med en egen matlåda samt bestick! Viktigt med extra att dricka.

@Sittunderlag kan vara skönt att ha och inte minst att sitta på i kanoten. 

@Flytväst. Det finns flytvästar på Mela, men för er som har tillgång till en egen flytväst så underlättar det om eleven kan ta med den. I regel sitter den egna flytvästen bättre. 

Mobil tas med på eget ansvar och ligger avstängd i väskan under hela skoldagen!

Vi ser fram emot en toppendag!

Vägbeskrivning till dig som ska skjutsa:

Åk genom Åby centrum, följ vägen till gamla brandstationen. Efter en backe (då du ser Torshagskärret på din vänstra sida) svänger du höger in på  Konsumvägen som senare blir Gamla Stockholmsvägen, följ vägen rakt fram förbi Åby Folkets hus och Gransjönäsbadet, ut ur samhället. 

Efter ca 3 km är det en öppning på vänster sida och där finns en  skylt som det står Mela på.  

Vägen in till Mela är försedd med en bom och du parkerar vid sidan av den. Vi beräknar att komma fram cirka klockan 13. 


 



 



  

Wendick: Kyrkskolan gör en lässatsning under 4 veckor med början i vecka 35. Alla elever från år 1-6 har nu gjort ett lästest för att mäta läshastigheten, dvs antal rätt lästa ord per minut. Under 4 veckor framåt kommer eleverna att läsa  så kallade läslistor i par, varje dag under 10-15 min. Eleverna kommer att få träna att läsa  korta och långa ord med olika svårighetsgrad.Meningen är att det ska gå fort och vara ganska lätt. Målet är att ALLA elever ska få en “ läsdusch “ efter sommarlovet.


 

HPV-vaccin: Det har gått hem information från skolsköterskan Jessica Holmlund om HPV vaccination. Detta ska fyllas i digitalt! Om detta inte fungerar ta en kontakt med Skolsköterskan Jessica Holmlund jessica.holmlund@norrkoping.se


NYA LÄRARE - mailadress

Marie Rapp - SO marie.rapp@norrkoping.se

Jakob Friedrichsen - Eng jakob.friedrichsen@norrkoping.se

Åsa Ahlqvist - textilslöjd asa.ahlqvist@norrkoping.se

Love Mattsson - trä och metallslöjd love.mattsson@norrkoping.se


 

Kom ihåg v.37

Måndag:

  •  5A i halvklass Tk:  Ta med pärlplatta - stor kvadrat ( de elever som har ) 


Tisdag: 

  • 5A i halvklass Tk:  Ta med pärlplatta - stor kvadrat ( de elever som har )



Onsdag:

  • 5B i halvklass Tk:  Ta med pärlplatta - stor kvadrat ( de elever som har )



Torsdag:

  • Friluftsdag vid Mela  


Fredag:

  • Sv: Bedömning - Analys av dikter. Görs enskilt. Eleverna har fått träna 2 och 2 under veckan.






Denna vecka arbetar vi med:

NO

Vatten och luft”

Den här veckan lär vi oss om “Vattnets kretslopp” och vattnets olika former: “Aggregationsfaser”.

Vecka 38 - bedömning på Vattnets kretslopp.


Mål:

  • känna till vattnets olika former (aggregationsfaser)

  • kunna beskriva vattnets kretslopp

  • kunna berätta var vattnet i kranen kommer ifrån

  • veta vad luft är

  • kunna beskriva växthuseffekten

  • känna till hur vindar uppstår

  • veta något om hur människan kan påverka vatten och luft

Viktiga ord och begrepp:

atmosfär, atom, avdunstning, fast form, flytande form, gasform, grundvatten, kondensering, kretslopp, luftfuktighet, lösningsmedel, molekyl, nederbörd, reningsverk, smälta, sötvatten, bräckt vatten, vattentorn, vattentäkt, vattenverk, vattenånga, växthusgas………. 




SO

I måndags arbetade vi  vidare med medeltiden. Vi pratade om slaget vid Visby och om Hansan den här lektionen. 

Hemstudieuppgiften var i samhällskunskap och handlade om reklam. 



SVENSKA


Dikter: 


Denna vecka arbetar vi med att analysera dikter.

Först kommer eleverna att få analysera 4 dikter 2 och 2, där de tittar på dikternas uppbyggnad ( ev rim, mönster ), förklara vad dikterna handlar om, samt välja någon dikt de tycker om och motivera varför de väljer just den.


På fredag gör eleverna en egen analys av dikter som ett bedömningstillfälle.



Minoritetsspråk i Sverige och Nordiska språk:

Vi har börjat att prata om de 8 språk som finns i Norden och vilka som är släkt med varandra. 

Den här veckan arbetar vi i häftet med norska, s. 2-3 och danska s. 5-7.


Kriterier som bedöms i Lgr 11:


“Eleven för utifrån givna exempel enkla resonemang om några aspekter av språk och språkbruk i Sverige och Norden.”

MATEMATIK

Koll på matematik 4B, kapitel 9

“Multiplikation och division”


Den här veckan arbetar vi med:

  • algoritm med multiplikation

  • kort division


Mål för kapitlet 

Du kommer utveckla kunskaper om:

  • att multiplicera och dividera med tiotal, hundratal och tusental

  • multiplikation med två-, tre- och fyrsiffriga tal

  • kort division



TEKNIK



Glassprojekt!

Förväntat resultat:

@ Jag kan rita en skiss och ritning i 2 - 3 olika vyer ( ask )

@ Jag bygger en fysisk modell av min skiss och ritning ( glass )

@ Jag dokumenterar mitt arbete med bild och text ( häfte )


Bedömning:

Du tillverkar en glass av pärlor efter din skiss och viker en kartong till glassen.




ENGELSKA

Den här veckan har eleverna skrivit korta beskrivande texter om en klasskompis. Vi har också gjort en läsförståelseuppgift som handlar om det mytomspunna Loch Ness-monstret. Nästa vecka arbetar vi vidare med fokus på skriftlig förmåga och tränar på enkla engelska meningar.   





BILD

Vi startar upp en bilduppgift “Jag som superhjälte”. Eleverna har  förberett en liten del hemma under hemstudiedagarna.



MUSIK


Vår musiklärare Eva är fortsatt sjukskriven.

Under Evas sjukskrivning kommer nu Veronica att ta över musikundervisningen. Veronica arbetar här på Kyrkskolan och är känd för eleverna.

IDROTT

Idrott&Hälsa:
V.36.Månd. Lacrosse
Torsd. Idrott&Hälsa-Orienteringsteori(läxa till nästa torsdag ges ut). Eleverna behöver inte idrottskläder till denna lektion.

V.37.Månd.Skoljoggen. Tors. Orienteringsläxan+kartpromenad

TRÄ/

METALL

SLÖJD

5B

I trä och metallslöjden arbetar vi med sammansättningar. Eleverna designar ett skrin och vi tränar på att skissa och följa en ritning.

Textil

SLÖJD

5A


Väl mött och trevlig helg!// 

Karin O, Karin Å, 

Anneli, Marie R, Jakob, Jerry, Åsa, Love och Eva P .


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar