Hej!
Chromebook: Eleverna behöver ta hem sina datorer för laddning varje dag samt stänga av sin dator ordentligt. Skolans IT -ansvarige ,Jakob, märkte av en hel del problem bland elevdatorerna förra terminen då en del elevdatorer inte laddades hemma. När en chromebooks batteri går ner till 0% så tappar den anslutning till nätverket och det är en tidsödande process innan eleven kan få igång sin dator igen för att kunna arbeta på lektionen.
Stressleksaker:
Många elever har med sig stressleksaker till skolan. Vi har pratat med eleverna om att ha sin leksak vid sin bänk, bara använda den vid genomgångar samt att inte låta med den så att det stör. Tyvärr blir det för mycket fokus på sakerna istället för lektionen. Det byts fram och tillbaka, klipps sönder, kastas eller knäpps med. Så, vi har beslutat att eleverna inte får ha några stressleksaker på lektionerna.
Hemstudiedagar tisdag och onsdag
År 4 och år 5 genomför utvecklingssamtal. Elevernas hemstudieuppgifter kommer att finnas i Classroom under digitala verktyg. Rummet heter Hemstudier 4AB.
Mela torsdag den 14 september
Det ser mycket bra ut med föräldrar som har möjlighet att hämta hem våra fyror kl 14 från Mela. Vi kommer att göra en skjutslista med vilka barn som åker i vilka bilar, så att det blir så smidigt som möjligt. Om ni har beställt skollunch ska ditt barn ha med sig en matlåda och bestick.
Projekt Läsrobot: Linköpings universitet håller på att undersöka användningsområden för robotar och artificiell intelligens inom skolan och vi är en av de skolorna som har möjlighet att vara med i projektet. Era barn har med sig ett brev som berättar mera om projektet. Deltagande i projektet är helt valfritt. Om ert barn ska vara med så behöver vi få tillbaka en ifylld blankett.
Wendick: Kyrkskolan gör en lässatsning under ett flertal veckor med början vecka 35. Alla elever har nu gjort ett lästest för att mäta läshastigheten, dvs antal rätt lästa ord per minut. Under 4 veckor framåt kommer eleverna att läsa så kallade läslistor i par. Eleverna kommer att få träna att läsa korta och långa ord med olika svårighetsgrad.Meningen är att det ska gå fort och vara ganska lätt.
Inneskor och mugg: Vi påminner om att barnen ska använda inneskor och att de behöver en mugg i skolan.
Idag har vår skolsyster, Jessica träffat våra elever inför hälsosamtalen.
Bild: |
|
Engelska: Den här veckan har vi tränat på ord som beskriver olika personer. Vi har också repeterat siffror och tränat på enkel meningsbyggnad. |
|
Idrott & hälsa: V.36. Månd.Gå nya skoljoggvarvet samt “Varva laget” . Onsd.Utv.samtal. V.35. Månd.Lacrosse. Ons. Ultimate frisbee+Lacrosse | Idrottskläder för utomhusbruk, skor och handduk medtages |
Matematik: Vi arbetar med taluppfattning och problemlösning: Du förväntas kunna positionssystemet inom talområdet 0-10000 additions- och subtraktionstabellerna storleksordna tal olika problemlösningsmetoder (att rita, att pröva samt olika mönster)
|
|
Musik: Just nu så ska vi lära oss psalmen (Du vet väl om att du är värdefull) då jag tycker alla behöver påminnas om att vi alla är värdefulla och det går ju in i ämnet värdegrund som många klasser har eller har haft som ämne. Eleverna kommer att få fundera ut en artist eller grupp som de vill fördjupa sig mer i. Vart kommer artisten/gruppen från? När var de mest populära, vad för musikstil är de osv. Tanken är att de ska redovisa när arbetet är klart. Mvh // Veronica |
|
NO/teknik: Biologi: Skogen Lärandemål:Du ska -veta vad som menas med lövskog, barrskog och blandskog -kunna berätta hur löv och döda djur bryts ner -känna till namnen på några träd, bär och svampar -kunna ge exempel på näringskedjor i skogen -veta vad som menas med bytesdjur -veta vad vi använder skogen till och hur det påverkar den -kunna förklara hur papper tillverkas och återvinns.
|
|
Slöjd: trä- och metallslöjd
|
|
Svenska: Läsning: Vi läser läslistor och böcker och arbetar med läsförståelse i boken “Läsning pågår”. Skriva: Vi arbetar med återberättande texter |
|
SO: Geografi: Sverige MÅL Kunna namn och läge på geografiska objekt i Sverige. Kunna ett urval av hav, sjöar, floder, berg och städer mm. Kunna några utmärkande drag för natur och kulturlandskap i Sverige.
Samhällskunskap: Arbetar med nyheter |
|
Vi önskar er en trevlig helg!
Team 6: Jakob, Jerry, Love, Pia, Sara och Åsa
V. 36 | |
| 4A | 4B |
Måndag | 8.10–14.40
|
| Idrott & hälsa
| Idrott & hälsa |
Tisdag | 8.10 -14.00
|
| Hemstudier utvecklingssamtal | Hemstudier utvecklingssamtal |
Onsdag | 8:10-14.40
|
| Hemstudier utvecklingssamtal | Hemstudier utvecklingssamtal |
Torsdag | A: 8.10-14.20 B: 8.10-14.25
|
|
|
|
Fredag | A. 8.10-14.00 B. 8.10-14.15 |
|
|
|
Våra kontaktuppgifter:
Eva Psilla( lärare musik) | eva.psilla@norrkoping.se |
Jakob Friedrichsen (lärare, eng, mentor) | jakob.friedrichsen@norrkoping.se 072-2543708 |
Jerry Witkowski (lärare Idrott Hälsa) | jerry.witkowski@norrkoping.se |
Pia Collin (lärare, no, tk, mentor) | pia.ericsoncollin@norrkoping.se
|
Sara MIld-Åkesson (lärare sv, so, mentor) | sara.mild-akesson@norrkoping.se |
Love (lärare i trä och metallslöjd) |
|
Åsa Ahlqvist (lärare i textilslöjd) |
|
Marie Rapp (lärare i bild/elevens val) |
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar