År 6 veckobrev v.39 Läsår 21/22
Hej alla föräldrar och elever!
Om ert barn är sjukt under flera dagar och inte ska tappa för mycket kunskap behöver ni föräldrar höra av er till respektive mentor och hämta material till era barn. Materialet läggs då på elevens hylla i kapprummet.
En vädjan från oss att ni sjukanmäler ert barn innan kl.07.40. Kyrkskolan har i dessa pandemitider morgonmöte kl 07.50 för att se över frånvaro bland personal och elever. Vi försöker då på allra bästa sätt omfördela våra resurser för verksamhetens bästa!
Eleverna kommer att få tillbaka sitt matte-prov “Cirkel - omkrets och area”. De kommer att få ta hem provet för att visa er vårdnadshavare och jag vore tacksam för en påskrift från någon av er! Provet ska tillbaka till skolan.
Vecka 40 är det studiedagar torsdagen den 7/10 och fredagen den 8/10.
Kom ihåg v.39
Måndag:
Onsdag:
Språk - 6a och 6b
Hemkunskap - 6a
Torsdag:
Du behöver : chromebook och ditt häfte.
Fredag:
Denna vecka arbetar vi med:
NO | *Bedömningstillfälle vecka 41*
Denna vecka laborerar vi och testar vilka material som är magnetiska och så prövar vi att göra en spik magnetisk.
Vi kommer bland annat att lära oss om: hur magneter och kompasser fungerar hur man kan skapa en magnet permanentmagneter och elektromagneter
Viktiga ord och begrepp: magnetfält, nordpol, sydpol, permanentmagnet, elektromagnet, attraherar, repellerar, magnetit, elektroner, atom
|
SO | 6a kommer att ha begreppstest måndagen den 27/9.
Vi avslutar Samhällskunskapen och Media och går nu in på arbetsområdet: Religion och det tre världsreligionerna, kristendom, judendom och islam. Vi börjar med att repetera arbetet med hinduism och buddhism. Vi tränar på begreppen: ceremoni, troende, religiös, tradition, högtid, helig, heliga skrifter samt gudstjänst.
När området är avslutat förväntas eleverna kunna:
Vad har kristendomen för heliga platser, högtider, ritualer, symboler, skrifter och levnadsregler? Vad har islam för heliga platser, högtider, ritualer, symboler, skrifter och levnadsregler? Vad har judendomen för heliga platser, högtider, ritualer, symboler, skrifter och levnadsregler? Specifika handlingar och tankar ex. om vad kristna tror händer efter döden. Specifika handlingar och tankar ex. om vad muslimer tror händer efter döden. Specifika handlingar och tankar ex. om vad judar tror händer efter döden. Likheter och skillnader mellan dessa 3 religioner.
|
SVENSKA
| Högläsningsprojektet utgick vecka 38 pga sjukdom, men den här veckan kör vi!
6B: Må 4/10 6A: Ons 6/10 Förberedelse: Läsa s. 11-13 i häftet om Källkritik för att kunna svara på frågorna: Vilka källor brukar du använda när du skriver faktatexter? .Vilka källor brukar du använda när du ska läsa eller lyssna på nyheter?
Övriga uppgifter handlar om att fundera över olika källors trovärdighet. Om du är hemma och är sjuk - titta i classroom om där ligger uppgifter under “ Källkritik “ . Vi kommer bl a att arbeta kring: primär och sekundär källa fakta/ åsikt? trovärdighet bilden som sanningsvittne De fem källkritiska frågorna: Hur? Vem? Vad? Varför? När? Läsa och diskutera texter som handlar om massmedier, att söka information, vad gör man på nätet och hur beter man sig där...
|
MATEMATIK
| *Bedömningstillfälle v.40 "Trianglar"
Vi arbetar med: Favoritmatematik, 5A kapitel 3 “Geometri”: Favoritmatematik 6A kapitel 3 “Skala, area och volym”
Vi lär oss:
|
TEKNIK | Mer tid läggs i ämnet svenska i början av höstterminen. Teknik ligger 30 min/ vecka i år 6 och vi kommer att lägga teknikteman på svenskatimmar senare.
|
ENGELSKA
| Denna vecka kommer vi att träna på speaking. |
MUSIK
| Vi har nu gått igenom alla musikstilar som finns i powerpointen i classroom.
|
IDROTT | Eleverna kan även fortsatt läsa på dokumentet om Kroppsliga och mentala effekter av träning som ligger i classroom Vi börjar inomhusidrotten v.40 och då ska vi ha idrottskläder och handduk på alla idrottslektioner. Vilket innebär att v.38-39 gäller inga idrottskläder eller handduk. Då är vi fortsatt utomhus och har idrott, enligt uppmaningar från UBK. |
TRÄ- OCH METALLSLÖJD
| Uppgiften är att tillverka en klocka. Vi är i full gång och den här veckan har många hunnit med att foglimma sina furubitar och börjat hyvla. |
Moderna SPRÅK
| Engelska: Vi arbetar med regelbundna verb som slutar på - ed ( preteritum ) samt arbetar med muntliga övningar. |
Väl mött// Helena, Karin O, Karin Å, Shinal, Ranya, Ulf, Jerry och Linda
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar