På Kyrkskolan arbetar vi för att alla elever ska trivas, känna sig trygga och uppnå goda resultat. Vi är stolta över vår personalgrupp med god kompetens och behörighet. Vi är även stolta över vår stora skolgård som ger en inbjudande utemiljö som vi använder både för lek och undervisning.


fredag 24 september 2021

År 6 veckobrev v.39 Läsår 21/22

 År 6 veckobrev v.39 Läsår 21/22

Hej alla föräldrar och elever!

Om ert barn är sjukt under flera dagar och inte ska tappa för mycket kunskap behöver ni föräldrar höra av er till respektive mentor och hämta material till era barn. Materialet läggs då på elevens hylla i kapprummet. 

En vädjan från oss att ni sjukanmäler ert barn innan kl.07.40. Kyrkskolan har i dessa pandemitider morgonmöte kl 07.50 för att se över frånvaro bland personal och elever. Vi försöker då på allra bästa sätt omfördela våra resurser för verksamhetens bästa!

Eleverna kommer att få tillbaka sitt matte-prov “Cirkel - omkrets och area”. De kommer att få ta hem provet för att visa er vårdnadshavare och jag vore tacksam för en påskrift från någon av er! Provet ska tillbaka till skolan.

Vecka 40 är det studiedagar torsdagen den 7/10 och fredagen den 8/10. 


 Kom ihåg v.39

Måndag:

  •  Idrott - 6A och 6B-Inga idrottskläder. Orientering utomhus

  • So 6A - Begreppstest

 


Onsdag:

  • Språk - 6a och 6b

  • Hemkunskap - 6a




Torsdag: 

  • Sv: 6A + 6B - Läs texten “ Kompisar online “ i häftet om Källkritik och svara på frågorna till texten i classroom! 

Du behöver : chromebook och ditt häfte.


Fredag:

  • Språk - 6a och 6b

  • Idrott - 6A och 6B. -Inga idrottskläder-Orientering



Denna vecka arbetar vi med:

NO

*Bedömningstillfälle vecka 41*


Denna vecka laborerar vi och testar vilka material som är magnetiska och så prövar vi att göra en spik magnetisk.


Vi kommer bland annat att lära oss om:

  • hur magneter och kompasser fungerar

  • hur man kan skapa en magnet

  • permanentmagneter och elektromagneter

Viktiga ord och begrepp:

magnetfält, nordpol, sydpol, permanentmagnet, elektromagnet, attraherar, repellerar, magnetit, elektroner, atom




SO

6a kommer att ha begreppstest måndagen den 27/9.


Vi avslutar Samhällskunskapen och Media och går nu in på arbetsområdet: Religion och det tre världsreligionerna, kristendom, judendom och islam. Vi börjar med att repetera arbetet med hinduism och buddhism.

                             Bildresultat för de 5 världsreligionern?

Vi tränar på begreppen: 

ceremoni, troende, religiös, tradition, högtid, helig, heliga skrifter samt gudstjänst. 


När området är avslutat förväntas eleverna kunna:


  • Vad har kristendomen för heliga platser, högtider, ritualer, symboler, skrifter och levnadsregler?

  • Vad har islam för heliga platser, högtider, ritualer, symboler, skrifter och levnadsregler?

  •       Vad har judendomen för heliga platser, högtider,  ritualer, symboler, skrifter och levnadsregler?

  • Specifika handlingar och tankar ex. om vad kristna tror händer efter döden.

  • Specifika handlingar och tankar ex. om vad muslimer tror händer efter döden. 

  •       Specifika handlingar och tankar ex. om vad judar tror händer efter döden.

  • Likheter och skillnader mellan dessa 3 religioner.



                              


SVENSKA


Högläsningsprojektet utgick vecka 38 pga sjukdom, men den här veckan kör vi!

  • Vi fortsätter med Högläsningsprojektet “Morris Mohlin på iskallt uppdrag” , lektion 5. Scannad text och uppgifter ligger i classroom för dig som är sjuk men kan arbeta hemifrån.

  • Källkritik - vi arbetar med lektion 4, 5, 6 och 7 och avslutar området med ett bedömningstillfälle.

6B: Må 4/10

6A: Ons 6/10

Förberedelse: Läsa s. 11-13 i häftet om Källkritik för att kunna svara på frågorna:

  1. Vilka källor brukar du använda när du skriver faktatexter?

  2. .Vilka källor brukar du använda när du ska läsa eller lyssna på nyheter?

Övriga uppgifter handlar om att fundera över olika källors trovärdighet.

Om du är hemma och är sjuk - titta i classroom om där ligger uppgifter under “ Källkritik “ .

Vi kommer bl a att arbeta kring:

  • primär och sekundär källa

  • fakta/ åsikt?

  • trovärdighet

  • bilden som sanningsvittne

  • De fem källkritiska frågorna: Hur? Vem? Vad? Varför? När?

  • Läsa och diskutera texter som handlar om massmedier, att söka information, vad gör man på nätet och hur beter man sig där...


MATEMATIK


*Bedömningstillfälle v.40 "Trianglar"


Vi arbetar med:

Favoritmatematik, 5A kapitel 3 “Geometri”:

Favoritmatematik 6A kapitel 3 “Skala, area och volym”


Vi lär oss:

  • några nya trianglar

  • mäta vinklar  

  • beräkna en triangels vinkelsumma med okänd vinkel x



    

TEKNIK

Mer tid läggs i ämnet svenska i början av höstterminen.

Teknik ligger 30 min/ vecka i år 6 och vi kommer att lägga teknikteman på svenskatimmar senare.


ENGELSKA


Denna vecka kommer vi att träna på speaking.  

MUSIK


 Vi har nu gått igenom alla musikstilar som finns i powerpointen i classroom.


IDROTT

Eleverna kan även fortsatt läsa på dokumentet om Kroppsliga och mentala effekter av träning som ligger i classroom 

Vi börjar inomhusidrotten v.40 och då ska vi ha idrottskläder och handduk på alla idrottslektioner.

Vilket innebär att v.38-39 gäller inga idrottskläder eller handduk. Då är vi fortsatt utomhus och har idrott, enligt uppmaningar från UBK.

TRÄ- OCH METALLSLÖJD


Uppgiften är att tillverka en klocka. Vi är i full gång och den här veckan har många hunnit med att foglimma sina furubitar och börjat hyvla. 

Moderna SPRÅK


Engelska:

Vi arbetar med regelbundna verb som slutar på - ed ( preteritum ) samt arbetar med muntliga övningar.


Väl mött// Helena, Karin O, Karin Å, Shinal, Ranya, Ulf, Jerry och Linda



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar