År 4 veckobrev v.12
En rutin som vi har i år 4:a är att alltid ha en tyst stund på morgonen och efter raster. Eleverna läser/lyssnar då på en bok.
Från och med v 12 kommer eleverna att arbeta med sina egna mål ( Framåtsyftande planeringen). Vi har satt ihop träningshäften och uppgifter som varje enskild elev arbetar med. Vi utvärderar målen efter påsk.
På måndag kommer Novahuset och pratar om hur man använder internet på ett säkert sätt samt hur man använder sociala medier.
Den 23/3 kommer vi i år 4 att fira våffeldagen. Eleverna har idag fredag delats in i mindre grupper och har kommit överens om vad just deras grupp ska ta med. Eleverna har med en lapp med sig idag. Petra och Maria köper in ingredienser till smeten samt glass, men eleverna får i smågrupperna bestämma om de vill ha nutella, grädde, sylt etc. Eleverna kan också ha dekorationer som ljus, servetter mm. Vi kommer att planera detta v 11.
I tisdags fick ni ett mail om vilka som skjutsar till Schack 4:an den 26/3. Eleverna samlas på på parkeringen på skolan 7:40. Viktigt att vara i tid. Finalen spelas i matsalen på Anders Ljungstedts gymnasium, Anders Ljungstedts gata 1 i Linköping. Dagen slutar ca 11.45. Alla deltagare spelar fyra partier. Lagledarna anmäler laget senast 8:30 i entren. Om ert barn skulle bli sjuk på morgonen denna dag behöver ni sms Petra på 0707180998.
De elever som deltar denna dag har kompensationsledigt onsdag den 30/3. Eleverna som ej deltar kommer till skolan som vanligt, personal möter upp i klassrummet kl 8:10. Undervisning sker i andra klasser på skolan.
Kom ihåg v.12
Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag:
Fredag:
Lördag:
Denna vecka arbetar vi med:
NO/Teknik- Fysik/Kemi och teknik | En kunskapskoll om luft kommer att genomföras på torsdag. Har man varit i skolan så är det inget man behöver träna på hemma. Eleverna har fått hem en begreppslista om de vill träna. Den ligger också i No-classroom. Frågor som kommer: Vad består luft av? Vilka gaser finns i luft? Vad menas med växthusgas? EXTRA Vad är växthuseffekten?
Vi arbetar med vattenmolekylens uppbyggnad och olika former, fast flytande och gas. Planering och Matris finns i classroom. Vi kommer att undersöka hur vattnet beter sig när det kokar etc. |
SO | Vi fortsätter att arbeta och repetera Kristendomen. Veckan innan påsklovet (vecka 14) kommer eleverna att ha en bedömning. Träningshäfte och matris får eleverna i början av nästa vecka. Häftet får de både i pappersform och digitalt i Classroom. |
SVENSKA
| Vi går nu och några veckor framåt in i en läsperiod. Vi övar på lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att urskilja texters budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna. Detta gör vi på ett roligt och annorlunda sätt. Arbetet ligger i classroom i svenskarummet. Eleverna fortsätter skriva sina fabler och skapa ett bildspel i smågrupper. |
MATEMATIK
| Vi lär oss om olika diagram. Vi genomför en enkel undersökning tillsammans. Begrepp som eleverna ska kunna och förstå ligger i classroom. Vi kommer att fortsätta med problemlösningsstrategier “Mönster”. Planering och matris ligger i classroom. |
ENGELSKA
| Vi fortsätter jobba med olika texter och tränat läsförståelsestrategier inom arbetsområdet sports, hobbies och fritid. Vi har tränat på glosor på olika sätt i Workbook och i Bingel och gjort hörförståelseövningar med glosorna. |
Idrott | Vi har avslutat fysveckan där eleverna haft fysisk aktivitet för att sedan “samtala om sin upplevelser av fysisk aktivitet” som målet säger. V.11 kommer eleverna bygga en egen hinderbana för att sedan göra den. Tillkommer gör att berätta hur eleven kan “förebygga skador” vid aktivitet. |
BILD
| Vi kommer vi att arbeta med perspektiv och måla av engelsk konfekt. |
TEXTILSLÖJD: | v 10. Nu har de flesta klarat sin “uppkörning” på symaskin och kommer att börja med att göra namnskyltar och trycka sitt tyg till sin slöjdpåse. |
Musik & Elevens val | MUSIK Vecka 7 avslutar vi spel och sång för gå vidare med att skapa egna låtar från vecka 9 och fram till påsklovet. Jag har förstått att några håller på att skriva klart eller redan är klara med sina sångtexter. Så eleverna kommer nu att jobba vidare med att utveckla sina förmågor i sång och spel och att detta sker i form av att skapa egen musik, då de ska lägga till ackord ackompanjemang och melodi till sina texter. Lite längre fram kring påsklovet kommer eleverna få jobba vidare med musikanalys vilket jag kommer med mer info om då. ELEVENS VAL Vi har precis startat upp ett arbete kring de globala målen. se länk: https://www.globalamalen.se/ Efter denna veckas presentation ska eleverna välja ett av de 17 målen och sedan komma på idéer hur de vill presentera sitt arbete i form av t.ex. en foto/bild utställning, skriva en sång/rapptext, sy om gamla kläder, spela in en video mm. |
petra.gardqvist@norrkoping.se
maria2.bergstrom@norrkoping.se
helena.linden@norrkoping.se
jerry.witkowski@norrkoping.se
aurora.reyesmunoz@norrkoping.se
hans-peter.noler@norrkoping.se
eva.christensson@norrkoping.se
Trevlig helg Petra, Maria, Aurora, HP, Eva och Helena
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar