På Kyrkskolan arbetar vi för att alla elever ska trivas, känna sig trygga och uppnå goda resultat. Vi är stolta över vår personalgrupp med god kompetens och behörighet. Vi är även stolta över vår stora skolgård som ger en inbjudande utemiljö som vi använder både för lek och undervisning.


fredag 18 mars 2022

År 6 veckobrev v.12 Läsår 21/22

 År 6 veckobrev v.12 Läsår 21/22

Hej alla elever och föräldrar!

Det har nu blivit lite bättre i klasserna gällande tuggummituggande, även om det fortfarande förekommer hos enstaka elever. Dataspelandet har minskat betydligt, vilket innebär att det har blivit mer fokus på arbete under lektionerna. Dock behöver arbetsron, speciellt i klass 6B, förbättras. Har du som förälder funderingar kring detta så hör av er och fortsätt att prata med ditt barn.

Musiken för 6B:

Även om vi har pratat om hur man är mot varandra för att skapa arbetsro och trivsel, har det inte alltid gått bra. En del elever pratar och tramsar runt på musiklektionerna. Flera elever stör och bidrar inte till någon arbetsro för sina klasskamrater. Från och med vecka 11 kommer vi att dela på klassen i halvklass för att hitta det lugn eleverna behöver för att få mer studiero under lektionen och få en högre måluppfyllelse för rättvist betyg. Detta gäller enbart 6B och vi uppskattar om ni föräldrar kan prata med era barn hemma angående detta.

NATIONELLA PROV i engelska ligger ti 5/4 och to 7/4.


Studiehjälp: måndagar mellan kl.14.50-15.50 finns möjlighet för de elever som önskar att få hjälp med skolarbete efter skoldagens slut. Där kan eleverna få hjälp med en läxa, inför ett prov, ett arbete som ska avslutas och lämnas in eller om man varit mycket frånvarande. Studiehjälpen bestäms mellan elevens mentor och vårdnadshavare. Maila barnets namn och klass till mentor och Linda Lenngren (linda.lenngren@norrkoping.se )


Kom ihåg v.12


Måndag:

  • Idrott 6A och 6B



Tisdag:




Onsdag:

  • Språk - 6A och 6B

  • Hemkunskap - 6B




Torsdag: 

  • 6A: engelskaläxa - träna repliker till dramat “ Flight 325 to Glasgow “.


6B: engelskaläxa “Flight 325 to Glasgow “

Kunna ord och fraser skriftligt, läsa texten på god engelska och svara på frågor om texten..( Frågorna förhörs muntligt ) Tips! Läs texten på engelska många gånger!


  

Fredag: 

  • Språk - 6A och 6B

  • Idrott-6A och 6B -Se till att packa idrottskläder och handduk till lektionen.

  • Matte-läxa: “Sannolikhet” ska vara klart.

  • Universum: redovisningar





Denna vecka arbetar vi med:

NO

Universum.

Vi arbetar med hur man mäter tid i Universum, repeterar månad, dygn, år…… samt att vi gör klart grupparbetet om planeter i vårt solsystem och förbereder oss för redovisningar.


Vi lär oss om:

  • Veta vad en stjärnbild är.

  • Känna till vad en världsbild är och hur den har förändrats genom tiderna.

  • Veta vilka planeter som finns i vårt solsystem.

  • Kunna ge exempel på några himlakroppar i universum.

  • Kunna berätta om stjärnors utveckling.

  • Kunna förklara varför vi har olika årstider.

  • Kunna förklara hur det blir dag och natt.

  • Kunna förklara vad en månad är.

  • Känna till att månen har olika faser.

  • Månens dragningskraft - ebb och flod

  • Kunna ge exempel på hur man kunde mäta tiden förr.

  • Veta vad satelliter är och vad de används till



Begrepp:

Asteroid, astronaut, Big Bang, dygn, galax, jordaxel, Jupiter, komet, kosmonaut, ljusår, Mars, Merkurius, meteor, meteorit, midnattssol, månad, måne, nebulosa, Neptunus, röd jätte, satellit, Saturnus, skottår, sol, solsystem, solur, stjärna, supernova, svart hål, universum, Uranus, vakuum, Venus, vintergatan, vit dvärg, världsbild, år, årstid……………….


SO

Vi fortsätter arbetet med samhällskunskap - Politik och demokrati. Vi koncentrerar oss nu på de olika partier vi har i Sverige. Vi forskar om olika partier för att sedan ha en egen partiledardebatt!

Avslutningsvis kommer vi att ha ett bedömningstillfälle på området.

 


Vi fortsätter vårt arbete med världsomfattning kring nyhetsprogrammet Lilla aktuellt där vi muntligt diskuterar innehåll.

SVENSKA


I vecka 10 hade vi en genomgång kring hur eleverna börjar att planera sin berättande text. Planeringsmallen ligger i svenskarummet i classroom under rubriken “ Berättande texter “ ( Planering för min berättelse )och den är skrivbar.

Du som är hemma och är sjuk, men orkar arbeta lite går in och börjar planera din text.

Målet är att eleven skriver klart sin text till fre den 8/4.

Texten ska vara ca 2- 5 sidor lång och skriven i textstorlek 16.

Kunskapskrav i år 6:

Eleven skriver olika slags texter med begripligt innehåll och i huvudsak fungerande struktur samt viss språklig variation.

Eleven skriver berättande texter som innehåller enkla gestaltande beskrivningar och enkel handling.

MATEMATIK


Vi arbetar klart med “Sannolikhet” (Koll på matematik 6A)

Kunskapskrav:

  • Förstår innebörden av sannolikhet, chans och risk ex. chans att vinna, risk att få en nitlott.

  • Redovisar tankar och för resonemang om sannolikhet.

  • Avgör om händelsen är möjlig eller omöjlig.

  • Kan skriftligt argumentera för (visa sin lösning).



TEKNIK

 

Elevernas uppdrag att konstruera något som är “ vackert men som ska falla långsamt “ blev klart i vecka 11. Dock förlängde vi tiden för konstruerandet och ska testa modellerna och utvärdera dem under denna vecka.

Vi startar nästa teknikområde - “ De mäktiga fem “ - dvs de fem enkla mekanismerna.



ENGELSKA


6A: “ Flight 325 to Glasgow “.

Eleverna tränar på sitt drama i grupper ( alltså texten ) och vi arbetar ikapp i workbook.Extra tid läggs denna vecka ( vi tar av svenskatimmar ) på att träna läsförståelse i engelska mer intensivt.


6B: “Flight 325 to Glasgow”.  Denna text med glosor, översättning från eng - sv samt att svara på frågor kring texten ( att kunna svara på muntligt ), kommer 6B att ha i läxa till to 24/3, vecka 12.

Extra tid läggs denna vecka ( vi tar av svenskatimmar ) på att träna läsförståelse och hörförståelse i engelska mer intensivt.




I classroom i engelskarummet ligger lektionsinnehåll, dvs det vi arbetar med i engelskan i vecka 5- 11. Där hittar eleven text, glosor, ljudfiler och hemuppgifter.



       

MUSIK


Skapa egna låtar från vecka 9 och fram till påsklovet. 


Jag har förstått att några håller på att skriva klart eller redan är klara med sina sångtexter. Så eleverna kommer nu att jobba vidare med att utveckla sina förmågor i sång och spel och att detta sker i form av att skapa egen musik, då de ska lägga till ackord ackompanjemang och melodi till sina texter. Lite längre fram kring påsklovet kommer eleverna få jobba vidare med musikanalys vilket jag kommer med mer info om då. 

IDROTT

Vi har avslutat fysveckan där eleverna haft fysisk aktivitet för att sedan “samtala om sin upplevelser av fysisk aktivitet” som målet säger.
V.11 kommer eleverna bygga en egen hinderbana för att sedan göra den. Tillkommer gör att berätta hur eleven kan “förebygga skador” vid aktivitet.

TEXTILSLÖJD


Alla elever ska sy ett klädesplagg till sig själva. Just nu har många gjort färdigt sina mönsterdelar i papper och har eller ska börja klippa ut dem i tyg. Vi räknar med att de flesta ska vara klara med sina klädesplagg till påsklovet. Därefter kommer vi göra ett litet korsstygnsbroderi.

Moderna SPRÅK


Engelska:

Vi arbetar med drama” Flight 325 to Glasgow  “ samt övar läsförståelse “ In the deep “ , “ Visiting Moab “ samt tränar att skriva siffror med bokstäver. 




Väl mött och trevlig helg!// Helena, Karin O, Karin Å, Shinal, Eva, Jerry, Aurora och HP


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar