År 6 veckobrev v.13 Läsår 21/22

Hej alla elever och föräldrar!
Det har nu blivit lite bättre i klasserna gällande tuggummituggande, även om det fortfarande förekommer hos enstaka elever. Dataspelandet har minskat betydligt, vilket innebär att det har blivit mer fokus på arbete under lektionerna. Dock behöver arbetsron, speciellt i klass 6B, förbättras. Har du som förälder funderingar kring detta så hör av er och fortsätt att prata med ditt barn.
Hörlurar: Om cirka två veckor kommer vi att starta upp ett område som handlar om pubertet och sexualkunskap. Eleverna kommer att arbeta på lite olika sätt där de bland annat kommer att titta på en del småfilmer. Även i ämnet teknik kommer eleverna att se en del korta filmer för att lära sig mer om de “ fem enkla mekanismerna “. Tyvärr finns det endast ett fåtal hörlurar på skolan så ett önskemål är att de elever som har möjlighet tar med sig hörlurar till skolan under denna arbetsperiod.
Karin Å sitter med bedömningar i de nationella proven i svenska, tillsammans med andra svenskalärare, måndagen den 28 mars och torsdagen den 31 mars. Vikarie för Karin Å i båda klasserna.
NATIONELLA PROV i engelska ligger ti 5/4 och to 7/4.
Studiehjälp: måndagar mellan kl.14.50-15.50 finns möjlighet för de elever som önskar att få hjälp med skolarbete efter skoldagens slut. Där kan eleverna få hjälp med en läxa, inför ett prov, ett arbete som ska avslutas och lämnas in eller om man varit mycket frånvarande. Studiehjälpen bestäms mellan elevens mentor och vårdnadshavare. Maila barnets namn och klass till mentor och Linda Lenngren (linda.lenngren@norrkoping.se )
Kom ihåg v.13
Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag:
Kunna ord och fraser skriftligt, läsa texten på god engelska samt kunna översätta till svenska. Tips! Läs texten på engelska många gånger!
Fredag:
Denna vecka arbetar vi med:
NO | Universum. Vi repeterar månad, dygn, år…… samt redovisar om våra planeter. Vi kommer även att lära oss om “Människan i rymden”.
Vi lär oss om: Veta vad en stjärnbild är. Känna till vad en världsbild är och hur den har förändrats genom tiderna. Veta vilka planeter som finns i vårt solsystem. Kunna ge exempel på några himlakroppar i universum. Kunna berätta om stjärnors utveckling. Kunna förklara varför vi har olika årstider. Kunna förklara hur det blir dag och natt. Kunna förklara vad en månad är. Känna till att månen har olika faser. Månens dragningskraft - ebb och flod Kunna ge exempel på hur man kunde mäta tiden förr. Veta vad satelliter är och vad de används till
Begrepp: Asteroid, astronaut, Big Bang, dygn, galax, jordaxel, Jupiter, komet, kosmonaut, ljusår, Mars, Merkurius, meteor, meteorit, midnattssol, månad, måne, nebulosa, Neptunus, röd jätte, satellit, Saturnus, skottår, sol, solsystem, solur, stjärna, supernova, svart hål, universum, Uranus, vakuum, Venus, vintergatan, vit dvärg, världsbild, år, årstid………………. 
|
SO | Lektionsplaneringen i SO fram till påsklovet: 

Efter påsklovet kommer vi att arbeta med Historia och Stormaktstiden. 
Vi fortsätter vårt arbete med världsomfattning kring nyhetsprogrammet Lilla aktuellt där vi muntligt diskuterar innehåll. 
|
SVENSKA
| I vecka 10 hade vi en genomgång kring hur eleverna börjar att planera sin berättande text. Planeringsmallen ligger i svenskarummet i classroom under rubriken “ Berättande texter “ ( Planering för min berättelse )och den är skrivbar. Du som är hemma och är sjuk, men orkar arbeta lite går in och börjar planera din text. 
Målet är att eleven skriver klart sin text till fre den 8/4. Texten ska vara ca 2- 5 sidor lång och skriven i textstorlek 16. Kunskapskrav i år 6: Eleven skriver olika slags texter med begripligt innehåll och i huvudsak fungerande struktur samt viss språklig variation. Eleven skriver berättande texter som innehåller enkla gestaltande beskrivningar och enkel handling. |
MATEMATIK
| Vi startar upp “Kombinatorik” (Koll på matematik 6A, kap.4) Uppgifterna ligger även i classroom


|
TEKNIK | Vi har startat nästa teknikområde - “ De mäktiga fem “ - dvs de fem enkla mekanismerna. 
Under veckan tar vi dock paus p g a att vi satsar extra tid på engelskan.
|
ENGELSKA
| 6A: “ Flight 325 to Glasgow “. Eleverna tränar på sitt drama i grupper ( alltså texten ) och spelar upp sina “ pjäser “ på onsdag. Vi arbetar läsförståelse i “ Reading Success och eleverna arbetar även med en gammal text från tidigare nationella prov 2 och 2. Eleverna gör ytterligare övningar i hörförståelse.
6B: “In a jam”. Denna text med glosor, översättning från eng - sv samt kommer 6B att ha i läxa till to 31/3, vecka 13. Vi arbetar läsförståelse i “ Reading Success och eleverna arbetar även med en gammal text från tidigare nationella prov 2 och 2. Eleverna gör ytterligare övningar i hörförståelse.
I classroom i engelskarummet ligger lektionsinnehåll, dvs det vi arbetar med i engelskan i vecka 5- 11. Där hittar eleven text, glosor, ljudfiler och hemuppgifter.

|
MUSIK
| Skapa egna låtar från vecka 9 och fram till påsklovet.
Jag har förstått att några håller på att skriva klart eller redan är klara med sina sångtexter. Så eleverna kommer nu att jobba vidare med att utveckla sina förmågor i sång och spel och att detta sker i form av att skapa egen musik, då de ska lägga till ackord ackompanjemang och melodi till sina texter. Lite längre fram kring påsklovet kommer eleverna få jobba vidare med musikanalys vilket jag kommer med mer info om då. |
IDROTT | V.13 kommer fokus ligga på samarbete. Eleverna kommer att göra gruppaktiviteter. Fredagens lite längre lektion kommer ge eleverna en chans att prova på “Fångarna på fortet” med lite utmanande gruppövningar. |
TEXTILSLÖJD
| Alla elever ska sy ett klädesplagg till sig själva. Just nu har många gjort färdigt sina mönsterdelar i papper och har eller ska börja klippa ut dem i tyg. Vi räknar med att de flesta ska vara klara med sina klädesplagg till påsklovet. Därefter kommer vi göra ett litet korsstygnsbroderi. |
Moderna SPRÅK
| Engelska: Vi arbetar med läsförståelse i Reading Success samt tränar på några korta hörförståelser.
|
Väl mött och trevlig helg!// Helena, Karin O, Karin Å, Shinal, Eva, Jerry, Aurora och HP
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar