På Kyrkskolan arbetar vi för att alla elever ska trivas, känna sig trygga och uppnå goda resultat. Vi är stolta över vår personalgrupp med god kompetens och behörighet. Vi är även stolta över vår stora skolgård som ger en inbjudande utemiljö som vi använder både för lek och undervisning.


fredag 25 mars 2022

v 13 21/22

  År 4 veckobrev v.13

I onsdags firade vi våffeldagen i år 4. Vi hade en toppen eftermiddag med mycket nöjda och mätta elever.

Från och med v 12 kommer eleverna att arbeta med sina egna mål ( Framåtsyftande planeringen). Vi har satt ihop träningshäften och uppgifter som varje enskild elev arbetar med. Vi utvärderar målen efter påsk.

I morgon lördag 26/3 är det Schack4:an. Eleverna samlas på på parkeringen på skolan 7:40. Viktigt att vara i tid. Finalen spelas i matsalen på Anders Ljungstedts gymnasium, Anders Ljungstedts gata 1 i Linköping. Dagen slutar ca 11.45. Alla deltagare spelar fyra partier. Lagledarna anmäler laget senast 8:30 i entren. Om ert barn skulle bli sjuk på morgonen denna dag behöver ni sms Petra  på 0707180998.

Här är en länk https://osf.schack.se där man kan se elevernas lottning och vilken plats som de ska sitta på, kan användas av er som är på plats i Linköping om ni vill hjälpa lagledarna.

De elever som deltar denna dag har kompensationsledigt onsdag den 30/3. Eleverna som ej deltar kommer till skolan som vanligt, personal möter upp i klassrummet kl 8:10. Undervisning sker i 6A.


Kom ihåg v.13

Måndag:

  • Idrott inne 


Tisdag: 



Onsdag: Kompensationsledigt för Schack4:an


Torsdag: 

  • Idrott inne


Fredag: 



Lördag: 

  • Schack 4:an samling 7:40



Denna vecka arbetar vi med:

NO/Teknik- Fysik/Kemi och teknik

Vi tittar på vattnets kretslopp och hur ett vi får vatten till kranen.

Planering, begrepp  och Matris finns i classroom. 

 

SO

Vi fortsätter att arbeta och repetera Kristendomen. Veckan innan påsklovet (vecka 14) kommer eleverna att ha en bedömning. Träningshäfte och matris får eleverna i början av nästa vecka. Häftet får de både i pappersform och digitalt i Classroom. 

SVENSKA


Vi har nu börjat vårt läsprojekt som var både roligt och lite galet, fråga gärna era barn vad vi gjorde för tokigheter. 

Vi övar på lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att urskilja texters budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna. Detta gör vi på ett roligt och annorlunda sätt. Arbetet ligger i classroom i svenskarummet.

 En bild som visar text

Automatiskt genererad beskrivning            

Eleverna fortsätter skriva sina fabler och skapa ett bildspel  i smågrupper. 

MATEMATIK


Vi lär oss lägesmåtten medelvärde och median. Vi börjar att förbereda en undersökning som eleverna planerar och genomför själva. 

Begrepp som eleverna ska kunna och förstå ligger i classroom.

Vi kommer att fortsätta med  problemlösningsstrategier “Mönster”.

Planering och matris ligger i classroom.

ENGELSKA


Vi har jobbat med olika texter och tränat läsförståelsestrategier, hörförståelse och grammatik inom arbetsområdet sports, hobbies och fritid. Vi har tränat på glosor på olika sätt och har skrivit en text.  

Idrott

V.12 kommer eleverna bygga en egen hinderbana för att sedan göra den. Tillkommer gör att berätta hur eleven kan “förebygga skador” vid aktivitet.
Lektion 2. Eleverna får testa sin reaktion i olika aktiviteter

BILD 


Vecka 13 och 14 ska vi arbeta med ansiktets proportioner. 

Vi beskriver också genom ord och bild vilka vi är och vad vi ofta tänker på. Vi kallar arbetet för - Berättelsen om mig

     

                    

TEXTILSLÖJD: 

v 10. Nu har de flesta klarat sin “uppkörning” på symaskin och kommer att börja med att göra namnskyltar och trycka sitt tyg till sin slöjdpåse.

Musik &
Elevens val

MUSIK
Vecka 7 avslutar vi spel och sång för gå vidare med att skapa egna låtar från vecka 9 och fram till påsklovet. 

Jag har förstått att några håller på att skriva klart eller redan är klara med sina sångtexter. Så eleverna kommer nu att jobba vidare med att utveckla sina förmågor i sång och spel och att detta sker i form av att skapa egen musik, då de ska lägga till ackord ackompanjemang och melodi till sina texter. Lite längre fram kring påsklovet kommer eleverna få jobba vidare med musikanalys vilket jag kommer med mer info om då. 

ELEVENS VAL
Vi har precis startat upp ett arbete kring de globala målen. se länk: https://www.globalamalen.se/

Efter denna veckas presentation ska eleverna välja ett av de 17 målen och sedan komma på idéer hur de vill presentera sitt arbete i form av t.ex. en foto/bild utställning, skriva en sång/rapptext, sy om gamla kläder, spela in en video mm. 



petra.gardqvist@norrkoping.se

maria2.bergstrom@norrkoping.se

helena.linden@norrkoping.se

jerry.witkowski@norrkoping.se      

aurora.reyesmunoz@norrkoping.se

hans-peter.noler@norrkoping.se

eva.christensson@norrkoping.se


 

                 


Trevlig helg Petra, Maria, Aurora, HP, Eva och Helena  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar