År 4 veckobrev v.14

Snart väntar ett välförtjänt lov. Eleverna är lediga v 15.
Vi gick vidare till riksfinalen i Schack 4:an den 22/5. Den avgörs i Uppsala. Boka datumet redan nu. Vi återkommer med hur vi tar oss dit mm.
Kom ihåg v.14
Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag:
Fredag:
Denna vecka arbetar vi med:
NO/Teknik- Fysik/Kemi och teknik | Vi undersöker hur vi kan rena vatten och repeterar vattnets väg från sjö till kranen. Planering, begrepp och Matris finns i classroom. 
|
SO | Vi fortsätter att repetera Kristendomen. Matris och vad de ska kunna till bedömningen har eleverna fått hem och det ligger också i elevernas Classroom (Religion). På onsdag den 6/4 har 4B bedömning och fredag den 8/4 har 4A. |
SVENSKA
| Vi fortsätter vårt läsprojekt där vi övar på lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att urskilja texters budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna. Detta gör vi på ett roligt och annorlunda sätt. Arbetet ligger i classroom i svenskarummet. Eleverna börjar bli klara med sina fabler i grupp. Nästa vecka börjar de träna på att redovisa. Efter påsklovet ska de få redovisa sina fabler, antingen i helklass, i liten grupp eller för mig. |
MATEMATIK
| Vi lär oss lägesmåtten medelvärde och median. Filmer ligger under “Tabeller och diagram” i classroom. Eleverna börjar att planera och förbereda en undersökning som de ska genomföra i skolan eller hemma. Eleverna har fått uppgiften i pappersform, men den ligger också i classroom. Uppgiften ska redovisas 22/4. Begrepp som eleverna ska kunna och förstå ligger i classroom. Vi kommer att fortsätta med problemlösningsstrategier “Mönster”. Planering och matris ligger i classroom. |
ENGELSKA
| Vi har jobbat med tema fritid och har använd läsförståelsestrategier och övat hörförståelse och läst dialoger för att träna att tala engelska. Vi har jobbat med glosor om några länder, flaggor och några språk som man talar i världen. |
Idrott | Efter att i fredags ha samarbete i “Fångarna på fortet” så är det nästa vecka dags för att hoppa lite höjdhopp att få ännu en chans att slå skolrekord. |
BILD
| Vecka 14 och 16 ska vi arbeta med ansiktets proportioner. Vi beskriver också genom ord och bild vilka vi är och vad vi ofta tänker på. Vi kallar arbetet för - Berättelsen om mig 
|
TEXTILSLÖJD: | v 10. Nu har de flesta klarat sin “uppkörning” på symaskin och kommer att börja med att göra namnskyltar och trycka sitt tyg till sin slöjdpåse. |
Musik & Elevens val | MUSIK Vecka 7 avslutar vi spel och sång för gå vidare med att skapa egna låtar från vecka 9 och fram till påsklovet. Jag har förstått att några håller på att skriva klart eller redan är klara med sina sångtexter. Så eleverna kommer nu att jobba vidare med att utveckla sina förmågor i sång och spel och att detta sker i form av att skapa egen musik, då de ska lägga till ackord ackompanjemang och melodi till sina texter. Lite längre fram kring påsklovet kommer eleverna få jobba vidare med musikanalys vilket jag kommer med mer info om då. ELEVENS VAL Vi har precis startat upp ett arbete kring de globala målen. se länk: https://www.globalamalen.se/ Efter denna veckas presentation ska eleverna välja ett av de 17 målen och sedan komma på idéer hur de vill presentera sitt arbete i form av t.ex. en foto/bild utställning, skriva en sång/rapptext, sy om gamla kläder, spela in en video mm. |
petra.gardqvist@norrkoping.se
maria2.bergstrom@norrkoping.se
helena.linden@norrkoping.se
jerry.witkowski@norrkoping.se
aurora.reyesmunoz@norrkoping.se
hans-peter.noler@norrkoping.se
eva.christensson@norrkoping.se
Trevlig helg Petra, Maria, Aurora, HP, Eva och Helena
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar