Hej!
Den här veckan var det 5As tur att åka till Visualiseringscenter. Det var ett spännande besök där vi fick titta på en film i domen om människans dröm att kunna flyga. Trollsländor, luftballonger och flygplan kom snabbt flygande emot oss i filmen och flera försökte att fånga dem med sina händer. Att se filmen i 3D är verkligen effektfullt! Efter filmen blev eleverna indelade i grupper för att lösa små projekt med hjälp av “littlebits”. Det lyste, tutade och snurrade! Roligt!
Nu har vi en arbetsvecka kvar tills det är dags för påsklov vecka 15.
Svenska: Den här veckan har vi arbetat med läsförståelse. Eleverna har fått läsa två olika texter. En berättelse om en försvunnen person och en faktatext om miljöförstöring. Vi har också arbetat vidare med ordförståelse där eleverna har fått välja ut och träna på nya svåra ord.
Engelska: Vi har repeterat inför den 30 mars då vi har bedömning i läsförståelse och hörförståelse.,Bedömningen är en summativ bedömning av vad vi har lärt oss i 5 kapitlen (chapters 7-12). Vi har också tränat grammatik med fokus på de olika ordklasser i engelska.
Musik: Eleverna har sjungit, spelat keyboard och gitarr och det kommer att pågå fram till sportlovet. Därefter kommer eleverna få använda dessa kunskaper för att skriva en egen låt och för att spela i ensemblegrupper. Musikanalys kommer även ingå i undervisningen denna termin.
Matematik: Vi har arbetat med att repetera procent och bråk genom att spela spel och lösa matteproblem tillsammans. I onsdags fick eleverna ett repetitionshäfte med sig hem att träna på inför nästa torsdag då vi har bedömning på bråk och procent. De har även uppgifter i Bingel, Nomp samt bra utmanande övningar på elevspel.se
Eleverna kommer att utveckla sina kunskaper och förväntas kunna:
tal i bråkform och tal i blandad form
att addera och subtrahera tal i bråkform
tal i procentform
att växla mellan tal i procent-, decimal-och bråkform tex 35% = 0,35 = 35/100
att räkna ut del av antal
Bild: Vi avslutar nu tema perspektiv och eleverna har lagt ned mycket jobb på sina alster. Nästa vecka kommer vi att ha en del påskpyssel.
Slöjd: Arbetet med skrinen är i full gång och nu börjar det bli dax att planera ett eget arbete som kan vara parallellt med skrinet, det blir tid över när lim och färg ska torka eller det är lång kö till pelarborren. Jag har visat exempel på smide, svarvning, tenngjutning, skålslagning och träskärning eller varför inte börja med att tälja en liten fågel. Här får eleverna med stöd av mig möjlighet att planera-genomföra-utvärdera ett eget lite mindre slöjdarbete.
Fysik/teknik: Tema Kretsar kring el. Vi lär oss nya begrepp och de finns i No-rummet. Du ska träna och förväntas kunna förklara följande ord efter påsklovet.
elektrisk krets, elektrisk ledare, elmotor, energiprincipen, fossila bränsle, förnybar energi, generator, icke förnybar energi, isolator, kopplingsschema, parallellkoppling, seriekoppling, statisk elektricitet, strömavbrott, strömkrets, strömkälla, växthuseffek
Nästa vecka kommer vi att utforska hur ledningstrådar av olika material påverkas av elektrisk ström.
SO: Den här veckan har vi spelat en kort pjäs om Gustav Vasas liv. De allra flesta av eleverna verkar uppskatta att agera och läsa sina repliker och det är roligt att se när de lever sig in i sina roller. Dessutom har vi lyssnat på en pod om Gustav Vasa och skrivit fakta om hans liv. Vi fortsätter några lektioner till med Vasatiden innan det är dags för bedömning efter påsk.
Idrott&Hälsa: Efter att i fredags ha samarbete i “Fångarna på fortet” så är det nästa vecka dags för att hoppa lite höjdhopp att få ännu en chans att slå skolrekord.
Studiestugan måndagar kl. 14:50-15.40: Där kan du få hjälp med en läxa, inför en bedömning, ett arbete som ska avslutas och lämnas in eller om man varit mycket frånvarande.Ni vårdnadshavare anmäler eleven genom att maila till linda.lenngren@norrkoping.se senast på fredagen innan kl 23:00.
Vi önskar en trevlig helg!
Aurora HP Jakob Jerry Linda Marie Patrik Pia Uffe
Våra kontaktuppgifter:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar