År 4 veckobrev v.7 Läsår 22/23
Hej alla elever och föräldrar!
Vilken fantastisk dag vi hade i och vid Yxbacken i tisdags! Eleverna gjorde stora framsteg i sin skidåkning under de timmar vi var där och många elever är säkert taggade på att åka mer. Fantastiskt att vi får åka på denna dag och bli bjudna på detta äventyr samt mat och dryck, reflexer, frukter, buff och inte minst ALL personal i form av instruktörer och pensionärer som är oss behjälpliga. Barnen var duktiga på att hålla rent och snyggt vid samlingsplatsen. Vi har pratat med eleverna om vikten av att verkligen lyssna på oss vuxna med att hålla sig på samlingsplatser, sätta på sig bälte i bussen mm. Om vi ska kunna ta ansvar för en sådan stor elevgrupp som 40 barn måste vi kunna lita på våra elever när vi är på aktiviteter utanför skolan.
Utvecklingssamtal: För att kunna genomföra utvecklingssamtalen denna termin kommer de att genomföras på studiedagarna måndagen den 6 mars och tisdagen den 7 mars. Detta är ett erbjudande och tider kommer att tilldelas till er och passar inte tiden har ni kanske möjlighet att byta med varandra. Vi återkommer med mer info så fort vi kan när vi har fler detaljer klara och fått info från våra rektorer.
Belöningssystem: Vi är uppe i cirka 30 smileys per klass! Målet är 70 st innan nästa belöning.
Fotbollsplanen: Den senaste tiden upplever vi att vi får reda i en del konflikter som inträffar på fotbollsplanen. Från att ha fotbollsplanen vissa tider för hela år 4, har vi nu tillfälligt delat fotbollsplanen så att 4A och 4B har var sin halva. Vi pratar mycket om förhållningssätt mellan eleverna, hur man är mot varandra, och önskar att ni gärna tar upp det hemma med. Berörda elever stannar kvar och reder ut ev konflikter i samband med att skoldagen slutar.
Ledigheter: Vi får in många ansökningar kring ledigheter just nu. Vi lämnar alla ledighetsansökningar vidare till rektor då vi lärare inte får besluta om ledighet. Ledigheter beviljas endast vid synnerliga skäl.
Chrome book: Eleverna behöver ta hem sina datorer för laddning varje dag då vi inte har tillräckligt med låneladdare i skolan eller uttag. Vi hjälper till att påminna våra elever i skolan.
Kom ihåg v.7
Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag:
Fredag:
- Kunna läsa texten på god engelska
- Kunna översätta texten till svenska
- Kunna 12 ord och fraser
- Träna in en minidialog utantill
Planeringen ligger i classroom!
Denna vecka arbetar vi med:
NO | Område: “Värme, kyla och väder. Denna vecka lär vi oss om hur atomer och molekyler beter sig i värme och kyla, samt hur värme kan spridas.
Vi kommer bland annat att lära oss om: atomer, molekyler hur värme kan spridas vad som händer med molekyler i kyla och i värme hur man håller kvar värme hur en termos fungerar hur vindar uppstår olika moln och hur de bildas vad som menas med en väderprognos hur åska och blixt uppstår
Viktiga ord och begrepp: atom, molekyl, byggstenar, elektron, grundämne, kemisk förening, energi, isolering, vakuum, solenergi, strömma, stråla, ledas dimma, blixt, meteorolog, nederbörd, temperatur, väderprognos, lagrad energi, tromb, kyla, hagel, ………….
|
SO |
Eleverna har nu avslutat sina redovisningar om asatron och vi kommer nu att fortsätta jobba med kristendomen. Kristendomen kommer att avslutas med ett test, mer info om detta kommer.
|
SVENSKA
|
Ny högläsningsbok: “ Spring Fanny, spring “ av J R Gardiner.
Karin läser högt. Vi ritar inre bilder ur boken och skriver och funderar kring boken i en “ loggbok “. Frågorna kan vara t ex “ Hur börjar boken ? “, “ Vad tycker du om bokens början? “ osv.
Läsning: Vi jobbar klart med faktatexten ( beskrivande texten ) om “ Snövit och äpplet “ i boken Läsning pågår och går igenom texten, då vi inte hann med det i vecka 6. Återberättande text: Eleverna har fått läsa sin återberättande text om Mela, vilken de skrev för ca 5 månader sedan. Vi har haft en repetition av återberättande text. Nu skriver vi stödord på ett papper ( Röda tråden ) och eleverna skriver sin återberättande text om Alla på snö under veckan. Eleverna skriver på texten i skolan och hemma under vecka 7. Inlämning till Karin Å fredagen den 17: e februari.
Lästest - Lokatten: Eleverna läser en text om lokatter och svarar på läsförståelsefrågor.
|
MATEMATIK | Koll på matematik 4A, kapitel 5 “Almanackan, klockan och tidsskillnad”
Den här veckan arbetar vi med:
Mål för kapitlet *hur du avläser och skriver datum *att jämföra, uppskatta och mäta tid *att omvandla tidsenheter *hur du avläser och skriver klockslag *att beräkna tidsskillnad
|
TEKNIK
|
Temaområde: “ Förvara och bevara “
Det här ska du kunna när arbetsområdet är slut: o Begrepp, t.ex. återanvändning, återvinning, bränna.. o Behållare: då och nu.. o Kunna resonera för- och nackdelar med olika behållare. o Kunna välja behållare efter olika förutsättningar och motivera. o Naturliga och konstgjorda behållare. o Utforma en eller flera förpackningar.
Denna vecka resonerar vi kring behållarens uppgifter, t ex att hålla innehållet skyddat från skadedjur, svalt och mörkt för att inte ruttna mm.
|
ENGELSKA |
Ny planering och information för engelskan under vecka 3-7 ligger i classroom. Där ligger text, glosor, ljudfiler samt viktig information om läxor upplagd. Läxorna läggs upp vecka för vecka.
. |
BILD | Vi arbetar med tekniken kol och skuggning. De elever som blir klara arbetar med “Teckningsutmaning” samt att från grunden lära sig att skissa en egen vald bild av ett djur.
BILD-matris för kunskapskrav ligger i classroom.
|
MUSIK
| Under vecka 7 lär sig eleverna mer om symfoniorkestern och djupdyker i instrumentfamiljen bleckblås. |
IDROTT |
|
TRÄ/ METALL SLÖJD |
|
Väl mött och trevlig helg!//
Karin O, Karin Å,
Helena, Emma, Anneli, Jerry, Uffe och Eva P .
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar