På Kyrkskolan arbetar vi för att alla elever ska trivas, känna sig trygga och uppnå goda resultat. Vi är stolta över vår personalgrupp med god kompetens och behörighet. Vi är även stolta över vår stora skolgård som ger en inbjudande utemiljö som vi använder både för lek och undervisning.


fredag 8 december 2023

År 5 veckobrev v.50 Läsår 23/24

   År 5 veckobrev v 50. Läsår 23/24

 

Hej alla elever och föräldrar! 

Smiley/ Belöning: Klass 5A och 5B har under senhösten fortsatt med att samla “ Smileys “ för en bra lektion. Dvs eleverna arbetar fokuserat, lyssnar på läraren och varandra mm. Båda klasserna har arbetat stenhårt och är nu framme vid målet!

Belöning:  På onsdagen den 13 december kommer eleverna att få sin belöning för “God arbetsro”. Eleverna i båda klasserna har givit förslag på vad de vill göra och lotten föll på att se på film och att få ta med en liten påse snacks ( chips, popcorn ) och en liten dricka av valfri sort ( 33 cl ) om man vill. Jordnötsfri skola!!!!


Snö: Kanske att den mjuka härliga stämningen kring snön har bidragit? Vi har pratat med eleverna om att ha rejält med ytterkläder nu när vi har runt 9 minusgrader. En del har överdrag, men vi har även lyft att underställ funkar bra och att det värmer skönt. Efter en rast ute i kylan i tisdags var de flesta bättre förberedda på vädret under onsdagen. Vi är ute alla raster på Kyrkskolan. Vi har även lyft att snöbollskastning inte är tillåtet på Kyrkskolan.


Julavslutning: Tisdagen den 19 december

Skolan startar kl 09.00 med samling i klassrummet. Kl.09.30-10.00 är det julavslutning i idrottshallen och därefter önskar vi varandra ett skönt jullov.

De elever som har skolskjuts till skolan på morgonen kommer ha möjlighet att släppas in i klassrummet. Skolskjutsen går hem ca kl.10.15. 

 

Kom ihåg v.50

Måndag:

  • Idrott&Hälsa. 


Tisdag: 



Onsdag:

  • Vi går till kyrkan för att titta på fyrornas luciatåg.

  • Belöning


Torsdag:

  •  Idrott&Hälsa.


Fredag: 




Kom ihåg v.51

Måndag:

  • Idrott&Hälsa. 


Tisdag: 

  • Skolavslutning. Vi samlas i klassrummet 9.00.



Denna vecka arbetar vi med:

NO

Ellära”

  • Vilka material sluter en krets


  • Åska

Syftet med arbetet

I arbetsområdet om elektricitet får du lära dig om olika sorters energiformer och hur de framställs. Vi tar även reda på hur elektriska prylar ska kopplas ihop för att fungera. Du kommer få fundera över vad det innebär att leva utan elektricitet; som man gjorde förr, som man gör i delar av världen idag eller som man ibland tvingas göra när det blir strömavbrott.

Du undersöker hur en ficklampa fungerar, vad det är som får lampan att lysa, hur olika lampor skiljer sig åt och hur man kan spara energi med dessa. Det blir även diskussion om faran med elektricitet och om hur det gick till när elektriciteten och glödlampan uppfanns.

Vi övar också praktiskt genom att få en lampa att lysa samt vilka olika sorts material som leder elektricitet bäst. Du kommer också jämföra olika energikällor och om hur vi människor påverkar miljön genom olika beslut som vi tar. Sist men inte minst kommer du få fundera över ”Framtidens energi”.



Viktiga ord och begrepp:

Elektricitet, energiform, energikälla, energiprincipen, fossila bränslen, förnybar energi, icke förnybar energi, kraftverk, elsäkerhet, isolator, elektrisk ledare, resistans, strålnings-energi, kemisk-energi, ljud-energi, rörelse-energi, värme-energi, statisk elektricitet, minuspol, pluspol,

sluten krets, strömkälla, strömavbrott, strömbrytare, spole, turbin, atom, elektron, proton, växthuseffekt, bio-bränsle……….

 



SO

Nu är vi färdiga med geografi för den här terminen. På de SO- lektioner som är kvar kommer vi att jobba med några SO-relaterade aktiviteter. 


SVENSKA


Skriva texter:


I förra veckan skrev vi delar av en spännande text tillsammans!

Den här veckan satsar vi för fullt på att eleverna planerar och skriver en egen text! Texten behöver vara klar under vecka 50 och det man inte hinner i skolan skriver man klart hemma.


           Bygga en spännande berättelse:

  • berättelsens struktur ( rubrik, inledning, problem, händelser, upplösning och avslutning )

  • berättarkurva för att skapa spänning

  • sambandsord som binder ihop texten

  • början och slutet av berättelsen

  • variera korta och långa meningar

  • miljöbeskrivningar

  • val av ord och fraser

  • adjektiv, verb mm



MATEMATIK

  • Denna vecka repeterar vi lite olika uppgifter som vi arbetat med tidigare

  • Problemlösning

TEKNIK



Nytt tema - “ Styrning av tekniska saker “


Temat kommer att handla om vilka sorters “ styrning “ vi träffar på under en vanlig dag.

Vi kommer att prata om begreppen styrning, sensorer samt om tre olika typer av styrning; mekanisk, automatisk( elektronisk ) och tidsstyrning. Eleverna kommer även att få lära sig vilken slags styrning som behövs till en ugn, en brandvarnare och golvvärme.



Kunskapskriterier:

Eleven ger exempel på tekniska lösningar och beskriver på ett enkelt sätt några av deras för- och nackdelar för individ och miljö samt hur de har förändrats över tid.
Eleven ger exempel på tekniska lösningar och beskriver på ett enkelt sätt några av deras för- och nackdelar för individ och miljö samt hur de har förändrats över tid.


ENGELSKA

Eleverna håller just nu  på att förbereda och redovisa muntliga presentationer om ett djur på engelska. Vi tränar också på att arbeta med google presentationer med bilder och animationer. 


Skolverkets centrala innehåll: 

  • Sökning av enkel information i ett avgränsat urval av muntliga och skrift­liga källor av olika slag för användning i egen produktion och interaktion.

  • Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sam­manhängande tal och skrift.

BILD

“Enpunktsperspektiv”

Syftet är att lära oss om perspektivets uppbyggnad. Hur man skapar djup i bilden med hjälp av linjer, överlappning, ljus och skugga.


*Julpyssel



MUSIK


Vår musiklärare Eva är tillbaka och arbetar en viss procent.

Veronica fortsätter med musikundervisningen den tid som Eva inte arbetar. Veronica arbetar här på Kyrkskolan och är känd för eleverna.



IDROTT

Idrott&Hälsa:
Vi kommer jobba med området takt&rytm.

Ta med en god inställning till dansen. Det kommer att jobbas med en inlämningsuppgift. Den första lektionen, måndag, så behöver eleverna inte ta med idrottskläder.

Mån. Klassrummet, för genomgång av uppgiften.

Tors. Idrottskläderna är med och det nu dags att börja med dansuppgiften.

TRÄ/

METALL

SLÖJD

5B

I trä och metallslöjden arbetar vi med sammansättningar. Eleverna designar ett skrin och vi tränar på att skissa och följa en ritning.

Textil

SLÖJD

5A


Trevlig helg!// 

Anneli, Jakob, Jerry, Karin O, Karin Å, Love, Marie, Veronica och Åsa .


PERSONAL i åk 5  - mailadresser

Åsa Ahlqvist - textilslöjd asa.ahlqvist@norrkoping.se

Jakob Friedrichsen - eng jakob.friedrichsen@norrkoping.se

Anneli Larssén - resurs anneli.larssen@norrkoping.se

Love Mattsson - trä och metallslöjd love.mattsson@norrkoping.se

Karin Osin- mentor, ma, no, bild karin.osin@norrkoping.se

Marie Rapp - mentor, so   marie.rapp@norrkoping.se

Veronica Siivonen - musik veronica.siivonen@norrkoping.se

Jerry Witkowski- id jerry.witkowski@norrkoping.se

Karin Åberg - mentor, sv, tk, ev karin.aberg@norrkoping.se


Ansöka om ledighet: Från våra rektorer -Denna länken har en film om hur man gör.

https://youtu.be/XeGIkP0jGbM








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar